Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

sony vaio e serie luide fan probleem

Pagina: 1
Acties:

• niniansix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11-2021
Beste,

Vorige week kon ik mijn splinternieuwe sony vaio E serie ontvangen (model SVE14A3C5E).

Nu zit ik al enkele dagen met een probleem... Ik hoor de fan van de grafische kaart constant (irritant) draaien... het is net alsof ik een game aan het spelen ben en dat hij daarom harder moet blazen om alles te koelen.. Maar dit is niet zo! Zelfs wanneer de laptop gewoon aanstaat, hoor ik hem blazen...

Ik heb ook al eens de "stille fan" modus in de Vaio control center geprobeerd maar helaas helpt dit niet..

Wat nu? Is er een oplossing voor?

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Heb je al geprobeerd om de vaio update te draaien om te kijken of er nieuwe bios updates zijn?
Is het probleem plotseling gekomen of had je het sinds de eerste keer al?
Word de laptop erg warm?

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• niniansix
in het begin had ik er geen last van..
dan heb ik tune up utilities geinstalleerd, wat mijn pc echt wel sneller heeft gemaakt ..

En warm wordt de pc helemaal niet...
Ik hoor ook redelijk veel de harde schijf geluid maken, terwijl hij niets moet doen ... Ik zit hier op een dell laptop van 2 jaar oud en die hoor je helemaal niet en daarnaast staat de sony en die hoor je constant...

Zal eens vaio update laten draaien..

• niniansix
Net vaio update gedaan en hij heeft geen updates aan ;)

Verwijderd

En hoe warm is 'niet warm' ? Want als je fan hard draait moet er meestal gekoeld worden.

• Vinand
En hoezo heb je nog geen SSD in je vaio geplaatst.. Is toch wel een must voor zo een laptop met zulke specs waar er een zware bottleneck op je harde schijf staat. :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• niniansix
ik denk dat een 30-40 graden niet echt warm te noemen is ;)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:48
Hoe lang heb je notebook al? 30-40 graden lijkt mij inderdaad niet zo erg hoog. Ik kon mij wel herinneren uit een aantal reviews dat notebooks uit deze serie een luide fan hebben.

Je kunt een herinstallatie wagen en drivers opnieuw installeren etc. Daarnaast kan het ook zijn om stof te verwijderen van de fan/koellichaam en om de koelpasta te vervangen.

• Vinand
JustwilliamNL schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:21:
Hoe lang heb je notebook al? 30-40 graden lijkt mij inderdaad niet zo erg hoog. Ik kon mij wel herinneren uit een aantal reviews dat notebooks uit deze serie een luide fan hebben.

Je kunt een herinstallatie wagen en drivers opnieuw installeren etc. Daarnaast kan het ook zijn om stof te verwijderen van de fan/koellichaam en om de koelpasta te vervangen.
De E14 heeft een relatief hoge idle geluid, maar dat valt reuze mee, het is alleen dat je het hoort wanneer je omgeving stil is, daarnaast is het max geluid alleen echt merkbaar en dat hoor je alleen wanneer je het over zware load hebt. En de max geluid productie is wat onze beste tweakers ervaren heeft. Daar ligt het probleem dus echt niet in omdat onze beste mede tweaker dit probleem sinds een paar dagen heeft. Daarnaast is specifiek de E14 uitgerust met een zeer kwalitatief volle koeling in tegenstelling tot bijna elke alternatief die er te vinden is op de markt.

Ik durf bijna te zeggen dat tune up utilities iets gedaan heeft met je OS omdat het sindsdien pas gebeurd is, dat is iets wat tevens wel vaker voorkomt bij tune up utilities. Het kan namelijk heel waarschijnlijk zo zijn dat het programma een paar essentiële bootprogramma's die gekoppeld zijn aan je laptop uitgeschakeld heeft waardoor die bij een reboot niet meer opgestart zijn. En dat zouden zomaar de programma's kunnen zijn die de fan beinvloeden: want 30, 40 graden CPU/GPU temperatuur is echt bizar laag en daar zou de fan bijna helemaal stil moeten bij staan. Kijk of er een functie is in Tune up utilities waarbij je de veranderingen die het programma gedaan heeft kan terug draaien als experiment. Dat zou namelijk het probleem moeten oplossen. Tevens, kijk a.u.b. voor een SSD in je Vaio, het is doodzonde als je bij een HDD blijft met zulke specs. Dat is echt een gigantische bottleneck die je jezelf aandoet.

[ Voor 6% gewijzigd door Vinand op 19-05-2013 11:50 ]

• niniansix
Thx voor de reacties! ;)

Heb zonet hem volledig terug naar fabrieksinstellingen gezet en het geluid is nog steeds aanwezig...
Misschien moet ik mij er maar gewoon bij neerleggen dat hij niet al te stil is? Maar vind dit wel doodzonde voor een laptop van 800 euro :s

SSD heb ik overwogen & geinformeerd bij een lokale pc shop.. Daar vragen ze 80 euro aan kosten om de ssd te installeren & windows 8 er terug op te plaatsen.. Wat ik best veel geld vind..

Greetz

• Vinand
niniansix schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:02:

Heb zonet hem volledig terug naar fabrieksinstellingen gezet en het geluid is nog steeds aanwezig...
Misschien moet ik mij er maar gewoon bij neerleggen dat hij niet al te stil is? Maar vind dit wel doodzonde voor een laptop van 800 euro :s
Nee dat moet je niet doen aangezien de laptop toen je hem kocht het gewoon uitstekend deed zonder herrie. Het is dus gewoon een bepaalde stuurprogramma of iets dergelijks wat uitgeschakeld is door Tune up om de boottijd te verkorten.
SSD heb ik overwogen & geinformeerd bij een lokale pc shop.. Daar vragen ze 80 euro aan kosten om de ssd te installeren & windows 8 er terug op te plaatsen.. Wat ik best veel geld vind..
De prestatie winst die je bepaald door de SSD is gigantisch, en dat is die 80 wel dik en dwars waard.. Welke SSD gaan ze er trouwens erin plaatsen voor 80 euro? Het is tevens ook erg gemakkelijk om zelf een SSD in de machine te plaatsen.

• niniansix
nu hij terug op fabrieksinstellingen staat, is alles verwijderd (alsook tune up) ... dus zou het probleem in principe opgelost moeten zijn ;)

Welke SSD ? Thoh die mag ik kiezen volgens welke ze verkopen natuurlijk & die prijs komt er dan nog eens bij dus ja...

• Vinand
niniansix schreef op zondag 19 mei 2013 @ 18:39:
nu hij terug op fabrieksinstellingen staat, is alles verwijderd (alsook tune up) ... dus zou het probleem in principe opgelost moeten zijn ;)

Welke SSD ? Thoh die mag ik kiezen volgens welke ze verkopen natuurlijk & die prijs komt er dan nog eens bij dus ja...
80 euro om de SSD erin te stoppen??? Bij een service overpriced winkel als de mediamarkt doen ze het al voor 40/50 euro ongeveer.

Dat is dus echt oplichterij.. Je kan het echt heel makkelijk zelf doen. Daar zijn genoeg tutorials voor te vinden online.

[ Voor 8% gewijzigd door Vinand op 19-05-2013 18:50 ]

Pagina: 1