Fiets vervoeren op het dak zonder drager

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-07 08:53
Ik ga vanavond naar nijmegen met een vriend en we willen de fiets meenemen om daar naar t centrum heen en weer te komen en willen de fiets vervoeren op t dak van de auto. Ik heb alleen geen trekhaak en dakdrager, dus we willen hem vastsjorren met spanbanden op t dak (de lak is toch al slecht en de auto heeft niets gekost, dus ben niet bang voor evt schade).

Nu is de vraag, mag dit? Hij wordt natuurlijk zo vastgezet dat hij met geen mogelijkheid kan bewegen. Of er af zou kunnen vallen.

Achterin de auto is geen optie, ook niet met de klep een stukje open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:54

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik zou het niet doen. Staan er op marktplaats geen dakdragers voor jouw auto tekoop toevallig?

Zelf heb ik een vouwbare drager, even over de trekhaak heen toen en je kunt de fiets er zo aan hangen :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:26

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou niet graag achter je rijden... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugman
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
Ik heb wel eens auto's zien rondrijden in Nederland met een speciale Dakdraag constructie:

Afbeeldingslocatie: http://fietsdragers.jouwweb.nl/upload/b/9/1/fietsdragers/dakfiets.large.jpg

Ik zie niet in waarom zoiets wel zou mogen en het plat neer binden van een fiets niet.
Het gaat er denk ik om hoeveel de fiets uit steekt in de breedte. Zolang de fiets niet (veel) breder is dan het dak van je auto en dus niets uit steekt, denk ik niet dat ze moeilijk gaan doen.

De site van de ANWB stelt dat je moet kijken naar o.a. het gewicht dat je dak (en de draagconstructie) maximaal mag dragen, maar er staat niet dat je verplicht bent om een speciaal rek te gebruiken.

Maar zoals Destruction al zegt, is een eventuele drager, al dan niet op dak of trekhaak, een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-07 22:31

Jeoh

blaat

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/Duct-tape.jpg/300px-Duct-tape.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 19:46
Volgens het voertuigreglement mag het niet zonder drager, zie http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=7409, vierde van boven :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:14
Het voorwiel van de fiets eruit halen en de fiets in de auto gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

pacificocean schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:58:
Het voorwiel van de fiets eruit halen en de fiets in de auto gooien.
Uit de TS:
Achterin de auto is geen optie

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugman
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26
Peenutzz schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:42:
Volgens het voertuigreglement mag het niet zonder drager, zie http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=7409, vierde van boven :)

VR 5.18.7.2:

Bij het vervoer van goederen op het dak van een personenauto, bedrijfsauto met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg, of driewielig motorrijtuig moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;
b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;
c. de door de fabrikant van het voertuig vastgestelde maximale daklast mag niet worden overschreden;
d. indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd.
Het ziet er naar uit dat je dan toch naar een (tweedehands) fietsdrager moet zoeken of een aanhanger moet lenen/huren als fietsen of de fiets met de trein meenemen geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 11:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Koop een fietskaartje voor de trein en neem hem op die manier mee naar Nijmegen?
Of betaal mij om je heen en weer te karren tussen centrum en waar je dan ook moet zijn :+

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2013 18:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ultraman schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 18:56:
Koop een fietskaartje voor de trein en neem hem op die manier mee naar Nijmegen?
Of betaal mij om je heen en weer te karren tussen centrum en waar je dan ook moet zijn :+
Kan dat ook om 4:00 's nachts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-07 08:53
Dan gaan we zo toch maar eens kijken of hij in de auto kan. Het betreft een peugeot 106, dus er is niet woest veel ruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:26

Fiber

Beaches are for storming.

Achterbank neerklappen, dan past het altijd wel... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ga op de fiets?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

TFDev schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 19:13:
Dan gaan we zo toch maar eens kijken of hij in de auto kan. Het betreft een peugeot 106, dus er is niet woest veel ruimte ;)
Met de achterbank plat en eventueel de klep op een kiertje open moet dr wel n fiets in kunnen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44

krietjur

Where am I?

Met de bank plat en de klep een stukje open gaat dat prima lukken in een 106 inderdaad. Heb in dat type auto wel vaker fietsen vervoerd ;)
Pagina: 1