DIY line level mixer?

Pagina: 1
Acties:

• cedal
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-01 23:07
Hallo daar!
Ik ben op zoek naar iemand met wat technische kennis van line-mixers van computers naar speaker-installaties o.i.d.

Het probleem:
Ik heb een computer, een telefoon en een stereo speaker set. De stereo heeft eigen voeding, volumeknop en subwoofer. Omdat ik 's avonds op mijn kamer graag muziek luister zonder het lawaai (en de stroom) van de PC, heb ik een 'splitter' gekocht. Configuratie is nu als onderstaande afbeelding.
Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/6681/jackmb.jpg

Het signaal van mijn telefoon gaat (zoals de pijlen aangeven) ongehinderd de speakers EN de pc in.

Mijn vraag is:
Is dit schadelijk voor telefoon en/of pc?

Zo ja, is dit op te lossen met 2 weerstanden tussen respectievelijk telefoon-splitter en pc-splitter? Ik wil dan iets dat niet duur is maar vooral: geen voeding nodig heeft.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je hebt inderdaad kans dat je de uitgang van je telefoon en/of computer sloopt, zeker op het moment dat ze allebei ingeschakeld zijn. De oplossing is om de signaalkabels van de telefoon en pc beide afzonderlijk eerst door een weerstand van bijv. 10k te laten gaan, voordat je ze samenvoegt en naar de versterker stuurt. De massa's van alle 3 de kabels verbind je direct met elkaar.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 18-05-2013 15:15 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Makkelijkste manier is een goedkoop mengpaneeltje kopen.
Jack naar tulp voor je PC en je telefoon, en dan tulp-jack nar je speakers / versterker :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• cedal
TBTL en The Eagle: bedankt!

Ik zie wel wat in het idee van TBTL omdat die geen aparte voeding nodig heeft, een apart mengpaneeltje meestal wel - tenminste, de mengpaneeltjes die ik in de zoektocht ben tegen gekomen wel allemaal.

Echter een vraagje, wordt het geluid niet heel erg gedempt door die weerstandjes? Ik moet mijn versterker dan natuurlijk op zijn hardst zetten (geen probleem) maar hoe zit het met eventueel kwaliteitsverlies?

edit: Ik kan het natuurlijk ook gewoon bouwen en testen komende week, en hier mijn bevindingen plaatsen :)
Weerstandjes en connectors kosten de wereld niet! :9

[ Voor 16% gewijzigd door cedal op 18-05-2013 23:24 ]

• The Eagle

The Eagle

Als je weet wat je doet: gewoon proberen. Weet je dat niet: sluit een garantie af op je telefoon of koop een mengpaneeltje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:00

Cheezus

Luiaard

Aangezien een 3,5mm jack aansluittechnisch niet het meest optimale is zijn de uitgangen wel beveiligd tegen kortsluiting (denk aan een mono jack in een stereo output aansluiten), je zult wel erg je best moeten doen om iets op te blazen, ook als je niet weet wat je doet :P

Verder zal een weerstand het geluid wel iets dempen maar zorgt deze niet voor kwaliteitsverlies, je krijgt gewoon exact hetzelfde signaal maar dan iets zwakker.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De demping is 6dB (factor 4x voor vermogen) en dat klinkt als 'iets zachter'. Geluidskwaliteit verandert waarschijnlijk niet. Mocht het opeens nergens naar klinken, dan kan je inderdaad een goedkoop mengpaneeltje gebruiken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou gaan voor een passief mengpaneeltje, daar zijn er genoeg van, en ik zie bij Bax ze al staan vanaf 14 euro: Klik

Ey!! Macarena \o/

• The Eagle

The Eagle

RaZ, je linkt nu alle mixers ;)
Deze moet je hebben: http://www.bax-shop.nl/0-...ixer/product-details.html

Dan weet je iig zeker dat het werk. En 13 euro is geen geld, kun je zelf niet voor gaan solderen :)

• cedal
Het nadeel van dat passief mixertje is wel dat het mono is.
Ik haal morgen de onderdelen om even volgend setje te solderen:
http://www.instructables....s-to-Outer-Tabs-Left-Cha/

Ik heb het idee dat de grootte van de weerstanden vrij willekeurig is. Moet het berekend worden, of is het gewoon nattevingerwerk?

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:33
meestal is de ingangsimpedantie rond de 10k Ohm, uitgangsimpedantie van pc en telefoon is vaak 32 Ohm (= koptelefoon), in dat geval is 1k Ohm prima ( > 100 en < 5k is prima)

• a fly
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-10-2025
Een andere optie: http://www.pepperdecks.com/; kost dan wel €40.
Bij zelfbouw kan je redelijk makkelijk verzwakking van het signaal tegengaan bij gebruik van 1 bron: Een fader die tegelijk het volume van het eigen kanaal en weerstand op de andere regelt.

"Don't try this at home. We are professionals; We've been doing this since yesterday"

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:41
cedal schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:55:
Het nadeel van dat passief mixertje is wel dat het mono is.
4 kanaals mono = 2 kanaals stereo :)

• a fly
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-10-2025
heggico schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 12:55:
[...]
4 kanaals mono = 2 kanaals stereo :)
Helaas niet, want de kanalen worden niet gescheiden voor stereo. De output blijft gewoon mono.

"Don't try this at home. We are professionals; We've been doing this since yesterday"

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:41
Ach, te snel gekeken. Hij heeft natuurlijk maar 1 mono input.
Pagina: 1