Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe SQL data benaderbaar maken in SharePoint Online

Pagina: 1
Acties:

• Serial-Z
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-11 21:27
Beste medetweakers,

Als onderdeel van mijn project ben ik onderzoek aan het doen naar de mogelijkheden voor het volgende scenario:

Een kleine tot middelgrote organisatie maakt gebruik van SharePoint Online (als onderdeel van Office 365). Zij heeft data in een lokale SQL Server 2008 omgeving staan die zij benaderbaar wil krijgen als een lijst in SharePoint Online.

Wat is belangrijk:
- Liefst (behalve de lokale AD-omgeving en SQL cluster) lokaal niets verder vereist. Appje is toegestaan
- Liefst geen lokale installatie/implementatie van SharePoint --> alles naar de Cloud.
- Security (liefst geen achterdeurtjes die opengezet moeten worden zoals met een webserver)
- KISS (keep it simple and smart/stupid), aantal te spenderen uren mag niet excessief zijn (dus niet te complex)

Ik heb inmiddels de volgende oplossingen in kaart kunnen brengen:

Optie 1)
SharePoint Hybrid implementatie (t.b.v. Microsoft BCS) uitvoeren.
Een groot nadeel is dat een lokale SharePoint installatie uitgevoerd moet worden, welke niet ten goede zal komen van de uiteindelijke totaalprijs. Nog een nadeel is de benodigdheid van een reverse proxy, ADFS servers etc. Ook ben ik van mening dat deze oplossing een nadelig effect heeft op de security aangezien men servers van buitenaf benaderbaar moet maken.

Optie 2)
Lokale SQL server wordt m.b.v. een WCF service endpoint extern benaderbaar gemaakt. Vervolgens kan met BCS een koppeling naar de WCF service worden gelegd. Nadeel is ook weer het stuk security zoals beschreven in optie 1 bovenstaand. Verder is de configuratie complex dankzij het programmeren met VisualStudio.

Optie 3)
Aanschaf van Layer2 Cloud Connector (www.layer2.de).
Applicatie kan binnen het LAN worden geinstalleerd en synchroniseert tussen de SharePoint lijst en SQL database. Groot voordeel is dat verder niets nodig is behalve de applicatie zelf en de grote mate van databron ondersteuning (mysql, sql, oracle, etc.)
Ook zijn de beperkingen van een externe SharePoint lijst t.o.v. een native SharePoint lijst niet aanwezig. Nadeel is dat de data ook in de cloud staat opgeslagen.

Graag zou ik nu aan jullie willen vragen welke (mogelijke) ideeën jullie nog hebben voor deze probleemstelling. Belangrijkste eis is dat het voor een kleine tot middelgrote organisatie gewoon een eenvoudige oplossing moet zijn. BCS Hybrid vereist namelijk een complexe installatie van diverse elementen, nog niet gesproken over licenties en cerificaten.

Alvast bedankt :) alle feedback is welkom

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Serial-Z schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 13:22:
Als onderdeel van mijn project ben ik onderzoek aan het doen naar de mogelijkheden voor het volgende scenario:
Even als disclaimer, verwacht geen hapklare antwoorden die je in je scriptie kan copy-pasten. Het is hier geen huiswerk service. ;)
Een kleine tot middelgrote organisatie maakt gebruik van SharePoint Online (als onderdeel van Office 365). Zij heeft data in een lokale SQL Server 2008 omgeving staan die zij benaderbaar wil krijgen als een lijst in SharePoint Online.
Waarom? Wat is het doel? Er leiden namelijk meerdere wegen naar Rome.
Wat is belangrijk:
- Liefst (behalve de lokale AD-omgeving en SQL cluster) lokaal niets verder vereist. Appje is toegestaan
- Liefst geen lokale installatie/implementatie van SharePoint --> alles naar de Cloud.
- Security (liefst geen achterdeurtjes die opengezet moeten worden zoals met een webserver)
- KISS (keep it simple and smart/stupid), aantal te spenderen uren mag niet excessief zijn (dus niet te complex)
Volgens mij kunnen de requirements wel beter en scherper. Dit is heel vaag en wazig. Als je een infra project gaat doen moet je echt de eisen veel beter formuleren. Als de eisen aan de oplossing te vaag zijn dan stuur ik ze altijd lekker terug.
Graag zou ik nu aan jullie willen vragen welke (mogelijke) ideeën jullie nog hebben voor deze probleemstelling. Belangrijkste eis is dat het voor een kleine tot middelgrote organisatie gewoon een eenvoudige oplossing moet zijn. BCS Hybrid vereist namelijk een complexe installatie van diverse elementen, nog niet gesproken over licenties en cerificaten.
Om je lokale resources te verbinden met je Office 365 oplossing zal je sowieso al moeten werken met ADFS en certificaten. Dus daar ontsnap je niet aan en een certificaat kost de wereld niet tegenwoordig. Een basis certificaatje kost je een paar tientjes per jaar. En een bedrijf zal er wel wat meer nodig hebben.

Je noemt een aantal oplossingen, maar eigenlijk is het antwoord dat een directe verbinding niet echt mogelijk is. Ja, je hebt een paar opties, maar die zijn niet zaligmakend. Office 365 kan momenteel nog niet verbinden met Azure en bepaalde lokale resources als SQL Servers is een oplossing voor, maar die is niet geweldig.

Je hebt een bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld het publiceren van de resultaten van een dagelijks draaiend query in je SQL Server. Om die data naar SharePoint online te krijgen zijn meer wegen. Je kan ook denken aan de resultaten exporteren en de export te uploaden.

• Serial-Z
Beste CMD-Snake,

Allereerst toch bedankt voor je uitgebreide reactie :)
Het gaat hier niet om een huiswerkopdracht of iets dergelijks maar een algemeen onderzoek dat niet exact is toegespitst op een klant maar een soort voorbeeldomgeving. Meer een verkenning naar de mogelijkheden i.p.v. een toegespitste oplossing dus ;)

Wat ik in gedachten had was gewoon een eenvoudige MS SQL database met een aantal tabellen om (liefst realtime) zichtbaar te maken in een SharePoint lijst. Handmatig exporteren en importen is een no-go voor bedrijfsoplossingen.

Ik heb inderdaad zelf een aantal oplossingen aangedragen, vandaar mijn vraag om feedback en andere ideeën ter ondersteuning om even buiten het doosje te kijken ;)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Serial-Z schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:30:
Handmatig exporteren en importen is een no-go voor bedrijfsoplossingen.
Ik heb het ook niet over handmatige exportjes. Je kan alles automatiseren. Kijk maar eens naar SQL Server Integration Services.

Stel dat het om iets als een dagelijkse query gaat. Je kan SQL Server zo instellen dat de export automatisch gedraaid wordt, bijvoorbeeld naar een Excel bestand, en deze vervolgens geupload wordt naar SharePoint. Hier hoeft niets handmatigs in voor te komen.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Wat ik zou doen is Reporting Services installeren, SSRS Rapporten bouwen voor de data die je nodig hebt, en SSRS integreren in SharePoint. Een eind-gebruiker gaat een SQL export echt niet snappen, als je het inzichtelijk maakt met SSRS wel is die kans groter ;).

BCS kan trouwens niet binnen SharePoint Online, dat kan alleen on-premise. Wordt niet gesupported en is niet mogelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Turdie op 19-05-2013 01:46 ]

• Serial-Z
Bedankt voor de reacties :)
shadowman12 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 01:42:
Wat ik zou doen is Reporting Services installeren, SSRS Rapporten bouwen voor de data die je nodig hebt, en SSRS integreren in SharePoint. Een eind-gebruiker gaat een SQL export echt niet snappen, als je het inzichtelijk maakt met SSRS wel is die kans groter ;).
Dit zou niet beschikbaar zijn in SharePoint Online :( overigens zou SQL Reporting inderdaad wel een mooie oplossing zijn geweest. Echter, ik probeer een on-premise deployment van SharePoint te ontwijken.
shadowman12 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 01:42:
BCS kan trouwens niet binnen SharePoint Online, dat kan alleen on-premise. Wordt niet gesupported en is niet mogelijk.
Volgens Office.microsoft.com zou dit beschikbaar moeten zijn in de nieuwe SharePoint (2013) Online omgeving. Zie onderstaande URL:
http://office.microsoft.c...nt-plans-FX103789400.aspx
Pagina: 1