Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik begrijp niet hoe ik dit apparaat onder Windows of Apple moet installeren. Bij normale 3G modems kun je de stuurprogramma's gewoon van de site van Dell, HP of Lenovo halen en dan kun je vanuit Windows Netwerkcentrum je 2G of 3G verbinding opstarten.

Echter dit is een extern modem (USB, zoals een externe USB WiFi device). Dit apparaat verschijnt als Mass Storage device in de device manager. Inmiddels heb ik wel de stuurprogramma's kunnen vinden. Op slechts één computer heeft dat gewerkt, dus het zijn de juiste stuurprogramma's. De Device ID's kwamen ook overeen met het apparaat en de stuurprogramma's.

Na veel zoekwerk heb ik ontdekt dat je een "modeswitch" moet doen. Dat heeft te maken met het feit dat het eigenlijk een USB Mass Storage Device is en dat je de modem handmatig moet activeren. Echter de manuals die dat beschrijven, zijn alleen voor Linux. Ik wil geen Linux installeren om alleen een 3G modem te kunnen activeren. Hoe doe je zo'n modeswitch onder Windows?

Ik heb het ook één keer op één computer voor elkaar gekregen om AT commando's te sturen. Dat heb ik met Putty gedaan via de COM poort. Echter als ik het apparaat nu aansluit, dan verschijnt er geen virtuele COM poort.

Heeft iemand enig idee hoe ik zo'n 3G USB apparaat installeer op Windows? Ik heb het apparaat gekregen van T-Mobile, ik kan mij dus niet voorstellen dat het apparaat alleen op Linux werkt en niet op Windows.

-edit-
Spelfout in de titel: Het betreft een E352, niet een E353.

• Trommelrem
* Schopje

Ik ben er achter dat de Huawei E352 de T-Mobile Stick 4 is.

Op een thin client onder Windows Fundamentals for Legacy PC's (met DUN update) heb ik het apparaat wel werkend gekregen. Er verschijnen op de thin client ook heel andere apparaten in devmgmt.msc (PC UI COM poort, modem COM poort, etc.). Op deze thin client kan ik zelfs AT commando's sturen met Putty en ATDT*99# werkt gewoon.

Maar op een andere thin client en op andere systemen met Windows 7 of Windows 8 werkt het apparaat niet. Ook niet na een herinstallatie met standaard image.

Als ik de diverse bronnen op internet mag geloven, dan is de modeswitch alleen mogelijk onder Linux.

Heeft niemand ervaring met deze internet stick onder Windows?

• Trommelrem
* Schopje

Niemand heeft de T-Mobile internet stick?

• Trommelrem
* Schopje

Van T-Mobile kan ik de stick opsturen naar Dynafix. Maar ik denk niet dat de stick kapot is, omdat hij op één systeem (met Windows Fundamentals for Legacy PCs met DUN update) wel werkt.

• Trommelrem
* Schopje

Ik heb de stick nog steeds niet opgestuurd, want ik geloof niet dat hij kapot is. Hij doet het namelijk wel op één specifiek systeem.

Echter ik kan mij niet voorstellen dat T-Mobile de end-user eerst een "modeswitch" laat doen om het apparaat werkend te krijgen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de stick alleen op Windows Fundamentals for Legacy PCs werkt, maar niet op Windows 7. Die stick is echt rocket science. Heeft echt niemand ervaring met deze internetstick?