Toon posts:

Enquête: Onderzoek reviews diensten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Uit eerder onderzoek is gebleken dat reviews over diensten* als meer belangrijk worden ervaren dan reviews over producten. Geldt dit ook voor jullie? Zo ja, waarom en wanneer?

(* Denk bij diensten aan iets wat je aanschaft en wat in tegenstelling tot een product niet tastbaar is. Voorbeelden van diensten kunnen zijn: een restaurantbezoek, saunabezoek, makelaarsdienst, bioscoopbezoek etc.)

Ervaringen van consumenten worden steeds belangrijker voordat men tot aanschaf overgaat. Als reactie hierop verricht ik een onderzoek naar online dienstenreviews. Hiervoor wil ik jullie vragen om mij te helpen met mijn afstudeeronderzoek. Ik heb nog minimaal 100 respondenten nodig en het verzamelen van respondenten gaat erg langzaam. Jullie hulp wordt daarom enorm gewaardeerd. Dit onderzoek voer ik uit als studente Communicatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten en de antwoorden worden anoniem verwerkt.
LET OP: Mocht er een foutmelding verschijnen in Internet Explorer, klik dan even op ‘nee’. Anders zijn de reviews niet te zien.

Klik op de volgende link om naar de vragenlijst te gaan: www.thesistools.nl/reviews

Ik hoop dat jullie tien minuutjes de tijd hebben. Mocht je geïnteresseerd zijn in de resultaten van dit onderzoek, geef het hier dan even aan. Dan hou ik jullie op de hoogte. Mijn dank is erg groot! _/-\o_

Groetjes,
Sharissa

(ps: ik heb toestemming verkregen van de moderators voor het plaatsen van deze vragenlijst)

[ Voor 197% gewijzigd door Orion84 op 18-05-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Done, veel succes met jouw afstudeerproject :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sorry voor de verwarring, je hebt inderdaad toestemming gehad van mij. Ik pas wel even de titel aan naar iets wat de lading wat beter dekt en niet zo schreeuwerig overkomt :)

Succes met je onderzoek :)

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 18-05-2013 14:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat is prima! Bedankt. Ik vond het al zo vreemd.

Bedankt Han!

Maak a.u.b. voortaan gebruik van de edit knop i.p.v. elke keer nieuwe reacties te plaatsen. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Perkouw op 18-05-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 21:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ok, ingevuld :)

Ik heb nog een aantal opmerkingen over je enquête:

Ten eerste de voorbeeldreviews: ik heb echt het idee dat ze zijn 'gemaakt'. Misschien is mijn ervaring anders, maar gebruikers zijn vaak extreem positief of negatief. Dit zijn allemaal gematigde reviews en allemaal op dezelfde manier geschreven ("Op aanraden van X, [...] ik sluit mij hierom aan bij X").
Nu snap ik wel dat het voor het onderzoek zo neutraal mogelijk moet zijn zodat er geen ruis ontstaat door verschil in reviewopbouw, maar dit klopt simpelweg niet. Het verschil tussen type producten en diensten (vaak onderscheid in experience, search en credence) heeft ook invloed op hoe mensen hun review schrijven.

Bij de fietsenmaker review kwam bijv. naar voren dat die 5 euro kost en bij die vakantie 400 euro. In de reviews komt niets naar voren wat iets maar met de prijs te maken heeft. Terwijl dat juist iets is waar mensen juist veel (al dan niet als eerste uitgangspunt: wat krijg je voor je geld) op beoordelen.

Dan over die vragen zelf. In het begin krijg je een vraag voorgeschoteld met deze variabelen:
oneerlijk - eerlijk
onbetrouwbaar - betrouwbaar
niet oprecht - oprecht
ongeloofwaardig - geloofwaardig
______
amateur - expert
onervaren - ervaren
ondeskundig - deskundig
De eerste vier hebben erg overlap met elkaar net als de laatste drie. Wat is het verschil precies? Het verschil tussen eerlijk en geloofwaardig snap ik nog wel, maar wat is het verschil precies tussen expert, ervaren en deskundig?
Uit eerder onderzoek is gebleken dat reviews over diensten*
Kan je dat onderzoek eens geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Bolletje,
Bedankt voor je reactie, interesse en het invullen :) . De reviews zijn inderdaad gemanipuleerd. Om op je vragen en opmerkingen in te gaan:

Eerder onderzoek:
Reviews worden toegepast voor producten en diensten. De eigenschappen die diensten onderscheiden van producten zijn: onaantastbaarheid, veelzijdigheid, onafscheidelijkheid en tijdelijkheid (Lovelock & Gummesson, 2004).
Diensten kunnen pas beoordeeld worden wanneer ze ervaren zijn. Voor consumenten is het vaak lastig om een dienst van te voren te beoordelen. Online reviews kunnen hierdoor een betrouwbare en geldbesparende oplossing bieden om een beoordeling te verkrijgen van andere ervaren consumenten. Onderzoeken hebben uitgewezen dat ervaringen van anderen vooral invloedrijk en belangrijk zijn voor diensten (Murray & Schlacter, 1990; Brown and Reingen, 1987).

– C. & E. Gummesson (2004) Whither Services Marketing? In Search of a New
Paradigm and Fresh Perspectives. Journal of Service Research, 7 (1), 20-41
– Murray KB. & J.L. Schlacter (1990) The Impact of Services versus Goods on Consumers
– Brown, J.J. and P.H. Reingen (1987) Social Ties and Word-of-mouth Referral Behavior.
Journal of Consumer Research, 14 (3), 350-362

Termen expert, deskundig en ervaren
Deze drie termen komen inderdaad sterk overeen. Deze termen zijn opgesteld n.a.v. Het geloofwaardigheidsmodel die aangehaald wordt door Hovland, Janis & Kelly (1953), O’Keefe (2002) en Hoeken et al. (2009). Volgens dit model wordt geloofwaardigheid gevormd door deskundigheid en de mate van betrouwbaarheid. De mate van betrouwbaarheid wordt op haar beurt beoordeeld door de mate waarin de reviewschrijver als belangeloos en oprecht wordt ervaren. De mate van deskundigheid wordt daarnaast beoordeeld door de mate van expertise en ervaring. Wanneer de samenhang tussen de drie termen hoog genoeg ligt, worden deze ook samengebracht tot 1 variabele.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is het de bedoeling dat we hier ook in discussie kunnen gaan over de inhoud van de vragenlijst? Als dat niet kan (in verband met mogelijke bevooroordeling door mensen die het onderzoek nog moeten doen) dan hoor ik het wel.

Ik heb begonnen met invullen, maar heb een paar opmerkingen. De reviews die je toont die gaan eigenlijk niet over de inhoud of kwaliteit van de dienst. Het enige wat ze zeggen is dat persoon x de dienst 'goed' vindt op aanraden van vrienden / vergelijker / consumentenbond. Ook gaat het steeds om één review, en in het onderzoek lijkt het net alsof deze bepalend moet zijn voor het aanschaffen van een dienst.

In alle gevallen lees ik echter niets over de kwaliteit van de dienst. Althans, niets inhoudelijks. Want 'goed' heb ik niks aan, als een min of meer anoniem persoon op internet iets 'goed' vindt dan zegt mij dat niets.

Ik heb zo geen bronnen voor je, maar ik meen dat uit onderzoek wel blijkt dat reviews veel meer waarde krijgen als je je kunt relateren aan de schrijver. Hoe meer info over de schrijver je hebt, hoe betrouwbaarder de review zal worden. Ik zou dus veel meer waarde moeten hechten aan een review van iemand tussen de 25 en 30 zonder kinderen die techliefhebber is, want daar kan ik goed aan relateren. Als Miep van 55 uit Rotterdam een dienst onprettig vindt omdat de fietsenmaker een veel te technisch verhaal vertelt over bandenplakken, dan kan ik dat nu ineens in context plaatsen en bedenken dat het misschien aan de reviewer ligt in plaats van aan de dienstverlener.

Ik denk dus dat context en info voer de schrijver veel belangrijker is dan de betrouwbaarheidsfactor van vrienden / vergelijker / consumentenbond die je hier lijkt te willen onderscheiden.

Andere dingen die naast de inhoud van de review nog heel belangrijk kunnen zijn voor mij zijn het aantal reviews dat deze auteur al heeft geplaatst (betrouwbaarheid), het aantal woorden in de review, het expertiseniveau van de auteur, maar ook de hoeveelheid reviews over een dienst, en het aantal slechte reviews.

Als ik zelf reviews op internet lees over een product of dienst, lees ik eigenlijk alleen de slechte. Dat komt omdat vrijwel iedere marketeer er moeite voor doet om zoveel mogelijk goede reviews te krijgen. Je ziet het hier op Tweakers binnen de shopreviews al, je wordt door een winkel vaak beloond of gestimuleerd om een review achter te laten. Maar het enkele feit dat een winkel een aantal van zijn goed geholpen klanten zo ver krijgt om een review achter te laten, dat zegt mij helemaal niks over hoe goed die winkel is. Als een restaurant 10% van zijn klanten slecht helpt, en iedereen schrijft een review, dan zouden ze gemiddeld een 9 krijgen. Lijkt positief, maar als ik er ga eten heb ik toch een kans van 10% dat ik een slechte avond heb. Kortom, ik wil alleen nog maar weten hoeveel slechte reviews een dienst heeft, die lees ik op inhoud en dan wil ik zien wat de dienstverlener er aan gedaan heeft om het probleem op te lossen. Alleen zo krijg ik een beeld van het serviceniveau van een zaak, want dat een restaurant een biefstukje kan bakken, een flesje wijn op tafel zetten en de serveerster een keer vriendelijk kan lachen, dat geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Barticus!

Jij ook enorm bedankt voor je interesse, reactie en het invullen! Zal je opmerkingen meenemen in mijn onderzoek.

Per dienst wordt er inderdaad slechts een review getoond. Dit is inderdaad een minpunt, maar om toch hetgeen te meten wat ik graag wil weten, is het oké. Tonen van meerdere reviews per dienst, zou de vragenlijst nog langer maken en mogelijk nog gecompliceerder.

Het klopt inderdaad dat de persoonlijke informatie die over de reviewschrijver wordt vrijgegeven, bepalend is voor de mate waarin je geraakt wordt door een review. Vanwege deze reden is er bewust voor gekozen om dit per review gelijk te houden.

Ik kan inhoudelijk (nog) niet te diep ingaan op de vragenlijst, omdat dit anderen zou kunnen beïnvloeden bij het invullen ervan. Ik moet nog minimaal 25 respondenten die de vragenlijst van begin tot eind goed invullen. Ik verwacht de vragenlijst dinsdag offline te halen om de boel te analyseren in SPSS. Zodra de vragenlijst offline is, kan ik aangeven wat ik daadwerkelijk onderzoek.

Bedankt voor je fijne input!:)

Goed weekend allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 21:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:37:
Diensten kunnen pas beoordeeld worden wanneer ze ervaren zijn.
Dat is denk ik te zwart-wit en staat haaks op wat de rol van consumentenreviews dan zou zijn: een informerende rol om zodoende een oordeel over een product te kunnen vellen en eventueel over te gaan op een aankoop. Om het heel concreet te maken te relateren naar je gemaakte reviews: een consument kan de output (bij de kapper het kapsel van een ander en bij de fietsenmaker of de band goed geplakt is) beoordelen zonder de dienst zelf ervaren te hebben.

Het ligt in die zin veel meer aan het type dienst, zoals Racherla & Friske (2012) bespreken:
  • Search services are those dominated by attributes about which full information can be acquired before purchase.
  • Experience services are those that customers can evaluate after some consumption.
  • Credence services are dominated by attributes that the cus- tomer cannot verify even after use.
Onderzoeken hebben uitgewezen dat ervaringen van anderen vooral invloedrijk en belangrijk zijn voor diensten (Murray & Schlacter, 1990; Brown and Reingen, 1987).
Let hiermee op wat je in je openingspost zet: Uit eerder onderzoek is gebleken dat reviews over diensten* als meer belangrijk worden ervaren dan reviews over producten.
Ik heb die onderzoeken opgezocht en Murray & Schlacter (1990) gaan niet in op die relatie; online consumentenreviews komen niet eens aan de orde. Zij gaan voornamelijk in op het verschil in perceptie van risico tussen producten en diensten, zoals ook kort staat in de abstract:
This study examines differences in perceived risk and variability between services and goods
Dat A een invloed op B heeft en B op C wil niet per se zeggen dat A dan invloed heeft op C.

Het onderzoeken of online consumentenreviews bij diensten inderdaad belangrijker zijn dan bij producten is nog een onderzoek op zich waard. Kijk onder welke omstandigheden dat het geval is.

Let wel op dat het onderzoek naar online consumentenreviews pas echt sinds 2003/2004 is opgekomen (Liu, Jin, Ji, Harding & Fung, 2013). Bij je geraadpleegde literatuur zie ik nu voornamelijk vrij oude literatuur. De afgelopen vijf jaar zijn er noemenswaardige veranderingen geweest op dit vlak (vooral door de opkomst van e-commerce en de juist de ervaring die mensen hiermee hebben) waardoor het de vraag is of veel oude literatuur nog opgaat.

Ok, dat terzijde. In je oude topic (die kan ik nog inzien) geef je dit aan over je huidige onderzoek:
Dit onderzoek richt zich op verschillende reviewbronnen en meet of er sprake is van een verschil in het overtuigingseffect onder verschillende bronnen en diensten.
Je wil dus twee dingen empirisch testen, terwijl je verschillende omstandigheden gebruikt. Met 'reviewbron' bedoel je volgens mij 'vrienden' of de 'Consumentenbond' (de derde ben ik even kwijt). Dit terwijl de reviews in je onderzoek allemaal op dezelfde site geplaatst lijken te zijn. De diensten (kapper, fietsenmaker en hotel)
Eigenlijk had je dus minimaal een 3*3-matrix moeten hebben om het te onderzoeken.

Misschien ben ik te kritisch, dat kan. Dit is namelijk niet het eerste (scriptie)onderzoek die ik zie :)
Kurkentrekker schreef op zondag 19 mei 2013 @ 09:54:
Ik heb zo geen bronnen voor je, maar ik meen dat uit onderzoek wel blijkt dat reviews veel meer waarde krijgen als je je kunt relateren aan de schrijver. Hoe meer info over de schrijver je hebt, hoe betrouwbaarder de review zal worden. Ik zou dus veel meer waarde moeten hechten aan een review van iemand tussen de 25 en 30 zonder kinderen die techliefhebber is, want daar kan ik goed aan relateren. Als Miep van 55 uit Rotterdam een dienst onprettig vindt omdat de fietsenmaker een veel te technisch verhaal vertelt over bandenplakken, dan kan ik dat nu ineens in context plaatsen en bedenken dat het misschien aan de reviewer ligt in plaats van aan de dienstverlener.
Dat is inderdaad iets waar nu en in de toekomst nog veel onderzoek naar gedaan moet worden: hoe zorg je er voor dat de lezer/consument de meest relevante reviews voor zijn kiezen krijgt?

Consumenten willen graag kort, maar krachtige reviews en willen doorgaans niet veel (lange) reviews doornemen (Racherla & Friske, 2012). Wederom weer context specifiek (ik vind het soms juist leuk om eens wat diepgaande ervaringen van mede-consumenten te lezen over een bepaald product, zelfs als ik niet eens de intentie heb om dat product te kopen).
Ik denk dus dat context en info voer de schrijver veel belangrijker is dan de betrouwbaarheidsfactor van vrienden / vergelijker / consumentenbond die je hier lijkt te willen onderscheiden.
Onderzoek kan op verschillende punten plaatsvinden. Wat jij zegt kan inderdaad het geval zijn, maar je hoeft je niet altijd te richten op wat belangrijkste schijnt te zijn.
Andere dingen die naast de inhoud van de review nog heel belangrijk kunnen zijn voor mij zijn het aantal reviews dat deze auteur al heeft geplaatst (betrouwbaarheid), het aantal woorden in de review, het expertiseniveau van de auteur, maar ook de hoeveelheid reviews over een dienst, en het aantal slechte reviews.
Klopt en er zijn nog vele anderen; denk bijvoorbeeld aan culturele verschillen, internetervaring van de lezer, het type product/dienst, de fase in de PLC, de layout van het bericht, de distributie van waarderingen, kwantiteit in zijn algemeenheid (als indicator van populariteit), etc, etc. :P
Als ik zelf reviews op internet lees over een product of dienst, lees ik eigenlijk alleen de slechte.
Wordt inderdaad ook in de literatuur besproken waarbij het weer heel context specifiek is.

De waarderingen van online consumentenreviews zijn vaak bimodaal verdeeld: een grote meerderheid is uiterst negatief of juist positief ingesteld (Zhu & Zhang, 2010). De verdeling van waarderingen van online consumentenreviews neemt vaak de vorm van een ‘J’ (Racherla & Friske, 2012; Cui, Lui & Guo, 2012) of een ‘U’ (Zhu & Zhang, 2010; Mudambi & Schuff, 2010) aan. Eerstgenoemde houdt in dat er veel positieve reviews zijn met een select aantal negatieve, waarbij de U-vorm uitgaat van een groter aandeel van negatieve reviews. Bij beide vormen zijn er weinig gematigde meningen aanwezig.

Een mogelijke verklaring hiervoor is dat mensen eerder geneigd zijn hun onvrede of juist immense tevredenheid te delen (Archak, Ghose & Ipeirotis, 2011). Ook schijnt de westerse wereld, het onderzoeksgebied van de besproken artikelen en vele andere studies, zich te kenmerken door te denken in extremen en dit ook te uiten bij reviews. De Aziatische wereld lijkt hier gematigder te handelen (Lai, County, Chou & Lina, 2013).

Er is nog onduidelijkheid of negatieve reviews als behulpzamer worden ervaren dan gemiddelde en positieve reviews. Wel blijkt dat consumenten graag een alomvattend beeld willen waarbij positieve en negatieve eigenschappen van een product worden besproken. Vooral reviews met dubbelzijdige argumenten en zowel objectieve als subjectieve argumenten hebben de meeste invloed op de consument.

Referenties
  • Archak, N., Ghose, a. & Ipeirotis, P.G., 2011. Deriving the Pricing Power of Product Features by Mining Consumer Reviews. Management Science 57(8): 1485–1509.
  • Cui, G., Lui, H.-K. & Guo, X., 2012. The Effect of Online Consumer Reviews on New Product Sales. International Journal of Electronic Commerce 17(1): 39–58.
  • Lai, J. et al., 2013. Impact of national culture on online consumer review behavior. Global Journal of Business Research 7(1): 109–116.
  • Liu, Y. et al., 2013. Identifying helpful online reviews: A product designer’s perspective. Computer-Aided Design 45(2): 180–194.
  • Mudambi, S. & Schuff, D., 2010. What makes a helpful online review? A study of customer reviews on Amazon.com. MIS Quarterly 34(1): 185–200.
  • Racherla, P. & Friske, W., 2012. Perceived “usefulness” of online consumer reviews: An exploratory investigation across three services categories. Electronic Commerce Research and Applications 11(6): 548–559.

In elk geval succes met je onderzoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauuw! Bedankt voor je research en al je nuttig informatie! :) Dankjewel dat dit onderzoek serieus neemt en me goed verder helpt. Ik zal het allemaal grondig bekijken en het zal zeker een plek krijgen in mijn onderzoek. Merk dat je veel verstand hebt van reviews. Mag ik vragen waar je al deze informatie vandaan hebt? Kan namelijk erg bruikbaar zijn voor mijn onderzoek.
Pagina: 1