• nyce16
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-12-2025
Beste Tweakers,

Ik heb een aantal weken geleden voor het eerst een pc gebouwd, met onder andere een Fractal Design core 1000. Nu zou de fan die bij deze case geleverd wordt (volgens mij een fractal design silent r2 120mm) van goede kwaliteit zijn, en dat geloof ik ook allemaal wel, maar ik krijg dat ding met geen mogelijkheid onder de 1300 rpm.

Nu zitten er op mijn mobo (asrock b75 pro3-m) 4 fan headers: cpu_1, cpu_2, pwr_fan en chassis_fan. Op cpu_1 zit natuurlijk de cpu koeler aangesloten. Ik heb geprobeerd de meegeleverde fan op alle drie de headers aan te sluiten, maar hij blaast altijd op volle kracht. Ik snap dat je voor echte fan control een pwm fan moet hebben maar volgens mij hebben de meeste mobo's ook gewoon voltage control. Ik heb mn hele bios/uefi doorgezocht en alle fangerelateerde instellingen aangepast maar NIETS werkt. Op cpu_2 ziet mn mobo de fan niet eens, op chassis_fan krijg ik allerlei instellingen die voor pwm bedoeld zijn en pwr_fan geeft al helemaal niets anders dan de rpm. :?

Iemand enig idee of ik dit ding op de een of andere manier nog stil kan krijgen of ondersteund mijn moederbord dit gewoon allemaal niet?

Alvast bedankt, en sorry voor het lulverhaal voor een redelijk simpele vraag ;).

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-02 23:01
Hey,

Ik heb zelf ook een B75-Pro3-M en je kan dit vinden onder je bios settings. Ik weet zo 1,2,3 niet waar het precies staat, maar het komt erop neer dat je het level van je fan kan aanpassen. Zo te horen staat jouw instelling op 'Automatic' of level 9.
Het staat er zeer zeker, ik weet alleen even niet waar. Ik zal even kijken.

Het staat onder het kopje: H/W Monitor.
Dan moet je het tegen komen. Het heet iets in de trend van: Fan control :+

[ Voor 15% gewijzigd door CuBras op 17-05-2013 22:50 ]

• nyce16
Thanks voor je antwoord!

Helaas is dit 'm niet, heb die instelling zelf ook al duizenden keren aangepast haha. Voor mn cpu koeler werkt het allemaal prima, maar die instellingen voor mn chassis fan veranderen helemaal niets. Komt denk ik doordat ie het allemaal doorstuurt naar de pwm pin, die dus niet aangesloten is. Voor de powerfan en cpu fan 2 zijn deze instellingen er überhaupt niet... :(

Andere suggesties? :)

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Je hebt helaas wel een pwm fan nodig (meeste moederborden hebben geen voltage controlled header zodra het om een 4 prins aansluiting gaat). Misschien dat CPU fan 1 nog wel voltage controlled kan zijn ipv pwm, dat is het laatste wat je kan proberen, en de cpufan dan op de 2e CPU fanheader aansluiten.

4015Wp west (Dordrecht)

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-02 23:01
Uuh ... Ik heb even gekeken en het maakt geen donder uit wat ik voorstelde xD.
Ik vind het wel vreemd want de mijne draaien tussen de 800-900 rpm.

Wat je eventueel nog kan proberen is SpeedFan ... Maar dat is softwarematig en niet hardware matig.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Asrock heeft daarvoor toch het eigen programma aXtu. Dit laat ik meebooten. Hierin kan je alle fans (bij mij 2 chassis fans) de snelheid opgeven. Ik heb ze op 800 toeren gezet.

• nyce16
Ja hier was ik al bang voor. Moederbord ondersteund gewoon geen voltage control van de fans. Dacht dat het nog wel gebruikelijk was, mn vorige moederbord kon dit gewoon. Wel heel vreemd dat de meeste fans nog gewoon 3 pins zijn, terwijl moederborden dus kennelijk vooral pwm ondersteunen voor de fan control. Cpu fan 1 is 4 pins, en cpu fan 2 is 3 pins, maar nummertje 2 registreert de case fan gewoon niet. Kom waarschijnlijk omdat het voltage dat ie afgeeft gewoon te laag is waardoor hij helemaal niet aan gaat.

Maarja, niets aan te doen, wordt nieuwe fans kopen dan maar. :/

CuBras, jij hebt waarschijnlijk gewoon andere fans dan ik, dit fractal geval draait op 12v rond 1200-1300 rpm, die van jou draaien dan waarschijnlijk rond de 900.

Bedankt voor de hulp! :)

• nyce16
Reepje, ga ik nu even proberen, thnx voor de suggestie

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, dat gaat zeker lukken want ik heb ook een pro3-m bord in een Fractal Design kast.

• nyce16
JA!

Niet met aXtu, maar wel door aXtu heb ik het werkend gekregen, haha. Mn cpu_2 blijkt voltage controlled te zijn. Ik had in mn uefi een voor mn cpu fan een custom snelheid in gesteld van 1 (max is 255). De cpu_2 blijkt dus qua snelheid aan cpu_1 gekoppeld te zijn, maar de snelheid van '1' was te laag om de fractal aan te krijgen (heeft waarschijnlijk een startvoltage nodig oid). Heb die snelheid voor mn cpu veranderd van custom naar niveau 1 in aXtu, en voila, case fan draait. Deze instelling zit ook in mn uefi, dus daar ook even aangepast en alles doet het. :*) Hierdoor draait mn cpu koeler wel wat harder maarja liever dat dan geen case fan.

Chassis fan is dus gewoon pwm controlled en pwr_fan kan je helemaal niets mee, ook niet in aXtu. Kan dit dus maar voor 1 fan gebruiken, maar als ik wat extra koeling nodig heb zorg ik wel dat ik pwm fans haal. :+

Bedankt Reepje!
Pagina: 1