Hulp - Een beginnende builder

Pagina: 1
Acties:

• XcelentTom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05-2025
Beste Tweakers,

Allereest bedankt voor het openen en lezen van mijn topic,

Ik speel mijn games nu op een ASUS N55SF, die redelijk wat aan kan, maar er simpelweg niet voor gemaakt is. Daarom wil ik graag een GamePC gaan bouwen. Ik zeg het alvast, ik heb nog NOOIT een PC gebouwd. Ik heb wel al eerder een videokaart geinstalleerd in mijn andere PC. (Dit was een desktop van ASUS)

Gelukkig ben ik wel enigsinds bekend met electronica, ik heb al meerdere tutorials gekeken op Youtube. En ik werk als Elektriciën, dus ik zou mijzelf geen totale leek willen noemen.

Graag heb ik jullie gezamelijke hulp, kennis en ervaring nodig.

Ik heb aan de hand van de BBG-Mei 2013 een systeem samengesteld. (17-Mei-2013)
Hier een paar van mijn vragen:
  1. Heb ik de goede keuzes gemaakt, qua kwaliteit en aansluitingen?
  2. Zijn er onderdelen tussen die wellicht met elkaar in conflict kunnen komen (Als in, niet samen kunnen werken. Bijv: AMD en Nvidia?)
  3. Zal dit alles in de gekozen kast passen? Plus, zal hier dan nog een 2e videokaart bij passen? (Van soortgelijk type)
  4. Wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden en niet moet vergeten, met het bouwen vd pc?
  5. Wat moet ik absoluut niet doen en vermijden, met het bouwen vd pc?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 170,-€ 170,-
1ASRock 990FX Extreme3€ 90,40€ 90,40
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 270,30€ 270,30
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,85€ 54,85
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 80,80€ 80,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,40€ 24,40
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 117,30€ 117,30
1XFX PRO650W€ 71,60€ 71,60
1Samsung 840 series SSD 250GB€ 138,70€ 138,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.018,35

Graag feedback en alvast bedankt!
Een beginnende Tweaker. :D

EDIT:
Heel erg bedankt, ik heb de lijst aangepast, namelijk: een andere videokaart, zoals voorgesteld. En een ander moederboard.

Helaas zijn mijn ouders er fel op tegen, ze eisen dat ik eerst mijn opleiding afrond, vervolgens mijn rijbewijs haal en een baan heb. Plus zij vinden dat ik met mijn huidige laptop ASUS N55SF nog 1,5 jaar moet doen. En als ik dan aan die voorwaarde heb voldaan dat mijn volgende systeem een gaming laptop word. Maar daar heb ik zelf ook nog wat over te zeggen.

Dit gaat nog even duren dus, maar ieder advies hier neem ik mee. Uw hulp word zeer zeker niet in dank afgenomen. De lijst laat ik ook staan, deze kan ik eventueel later nog aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door XcelentTom op 21-05-2013 11:05 ]

Mijn dank aan Tweakers is eeuwig.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:18
Om je vragen even een voor een na te lopen:
1) Ja, alle gekozen onderdelen zijn qua kwaliteit en aansluitingen prima
2) Nee, er zijn geen problemen wanneer je b.v. een NVidia GPU gebruikt in combinatie met een AMD systeem
3) Ja, de CM690 heeft genoeg plaats voor de dual GPU setup
4) Bij het samenstellen van een pc zou ik letten op de volgende dingen:
- Zorg dat je jezelf ontlaadt voordat je dingen in elkaar zet. Dit kan b.v. door even de kraan of een waterleiding aan te raken
- Voor het bovenstaande, ga dus ook geen wollen sokken dragen terwijl je de pc bouwt
- Dus alles rustig stap voor stap en bij twijfel, kijk even in de handleiding
- Zie hiero voor een beginners guide in pc bouwen van LinusTechTips
- Vergeet niet een beetje koelpasta (als het goed is meegeleverd met de Gelid Solutions Tranquilo) op de CPU te doen voordat je de koeler plaats. Een bolletje ter grote van een erwt midden op de CPU is genoeg. Eventueel kun je het met een oud pinpasje of iets dergelijks gelijkmatig uitspreiden, maar dit is niet perse nodig. De druk van de koeler zal de pasta voldoende verspreiden.
5) Zie punt 4.

Right, nu we dat allemaal behandeld hebben, jouw setup. Mijn eerste vraag is: waarom heb je gekozen voor dat moederbord? Is dat vanwege bepaalde extra aansluitingen of looks? Zo nee, dan denk ik dat dit een vrij duur overclockers moederbord is en je hier redelijk wat op kunt besparen, zonder echt in te leveren op kwaliteit.
Verder is 16GB RAM nogal veel voor een normale gaming pc. Pas wanneer je veel gaat doen met foto- en video-editing of zwaar programmeerwerk zal 16GB echt nut hebben. Voor jouw doeleinden is 8GB waarschijnlijk meer dan genoeg. Daarbij is RAM ook heel eenvoudig uit te breiden, dus mocht je later meer nodig hebben kan je eenvoudig nog een 8GB kit bijprikken.

Het geld wat je hierdoor bespaart kun je dan investeren in zaken die je echt meer gaan opleveren bij een gaming pc, namelijk de GPU. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen gaan voor een GTX660Ti zoals de MSI GTX660Ti PE. Met deze kaart in de setup blijf je nog ruim binnen de 1000 euro. Ik weet niet of 1000 euro jouw maximale budget is, ander kun je ook nog een GTX670 overwegen.
Ook kan je naar de AMD kant gaan met bijvoorbeeld een Gigabyte HD7950 Windforce kaart. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de HD7950, aangezien deze t.o.v. de 660Ti een stuk beter presteert en daarbij ook nog (mocht je dat willen) veel beter overclockt. Voor een aantal game reviews waarin o.a. de GTX660Ti en de HD7950 met elkaar vergeleken worden, zie onderstaande links:
- Tomb Raider
- Bioshock Infinite
- Battlefield 3
- Far Cry 3
- Crysis 3
- Starcraft 2

Daarbij krijg je op dit moment ook nog een aantal van bovenstaande games gratis bij een AMD 7900 series kaart, namelijk Far Cry 3 Blood Dragon, Crysis 3 en Bioshock Infinite. Bij de grotere Nederlandse webshops zoals b.v. Alternate of 4Launch krijg je deze Never Settle Bundle, zie ook de promo website. Voor de zekerheid zou ik het bij de webshop van jouw keuze even navragen hoe het zit.

Al met al kom ik dan uit op onderstaande setup.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 170,-€ 170,-
1MSI 990FXA-GD65€ 102,-€ 102,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 270,30€ 270,30
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,85€ 54,85
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 82,60€ 82,60
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,40€ 24,40
1Kingston HyperX Beast KHX16C9T3K2/8X€ 53,85€ 53,85
1XFX PRO650W€ 71,60€ 71,60
1Samsung 840 series SSD 250GB€ 138,99€ 138,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,59

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-02 19:56
Moet me aansluiten met hierboven. Persoonlijk zou ik nog opteren voor een i5 3570k met een z77 moederbord, maar dit is wel iets duurder, maar lijkt me geschikter voor lange termijn.

[ Voor 15% gewijzigd door DenHond op 17-05-2013 23:35 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:18
DenHond schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 23:33:
Moet me aansluiten met hierboven. Persoonlijk zou ik nog opteren voor een i5 3570k met een z77 moederbord, maar dit is wel iets duurder, maar lijkt me geschikter voor lange termijn.
In een ander DAA topic (dit topic staat eigenlijk in het verkeerde forum zie ik nu) is dit ook al redelijk bespreken (FX-8350 vs 3570K), maar ik denk dat je meer future-proof bent met de AMD. Dit omdat:
- De nieuwe reeks Intel CPU's komen op socket 1150 uit, niet meer op 1155. CPU upgrade mogelijkheden, afgezien van de 3770K, heb je dus niet meer.
- De volgende AMD CPU's kunnen mogelijk wel nog op AM3+ uitkomen, echter is hier nog niets van bekend.
- In "oudere" games (Skyrim, Starcraft 2, Dirt 3) presteert de Intel dan wel een stuk beter, bij de nieuwe (Crysis 3, Far Cry 3) is de AMD gelijk of beter vanwege betere multicore support.
- Een FX-8350 + 990FX combinatie is grofweg 30 tot 50 euro goedkoper dan een gelijkwaardige 3570K + Z77 setup. De AMD vreet dan wel wat meer stroom, maar bij gemiddeld gaming gebruik (paar uurtjes per dag) zal het 3 tot 5 jaar duren voordat je die 30 tot 50 euro aan extra stroom verbruikt hebt.
- De PS4 en nieuwe XBox hebben 8 core AMD CPU's erin en diens games zullen x86 based worden, net als pc games. Games op de consoles zullen dus veel meer gelijkenis vertonen met de pc versies (of helemaal gelijk zijn). Gamedevelopers zullen games meer gaan optimaliseren voor multicore en AMD. Grote kans dus dat AMD, mits hun volgende reeks pc CPU's goed is, hier winst kunnen behalen t.o.v. Intel.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:51
Kwam vanochtend een handig filmpje tegen over het bouwen van computers. Heb er zelf al behoorlijk veel systemen gebouwd, maar dit is erg handig voor elke tweaker. Al moet ik wel zeggen dat Linus een tikje subjectief is :P

Heel veel plezier met je nieuwe build!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-02 19:56
Moi_in_actie schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 23:48:
[...]

In een ander DAA topic (dit topic staat eigenlijk in het verkeerde forum zie ik nu) is dit ook al redelijk bespreken (FX-8350 vs 3570K), maar ik denk dat je meer future-proof bent met de AMD. Dit omdat:
- De nieuwe reeks Intel CPU's komen op socket 1150 uit, niet meer op 1155. CPU upgrade mogelijkheden, afgezien van de 3770K, heb je dus niet meer.
- De volgende AMD CPU's kunnen mogelijk wel nog op AM3+ uitkomen, echter is hier nog niets van bekend.
- In "oudere" games (Skyrim, Starcraft 2, Dirt 3) presteert de Intel dan wel een stuk beter, bij de nieuwe (Crysis 3, Far Cry 3) is de AMD gelijk of beter vanwege betere multicore support.
- Een FX-8350 + 990FX combinatie is grofweg 30 tot 50 euro goedkoper dan een gelijkwaardige 3570K + Z77 setup. De AMD vreet dan wel wat meer stroom, maar bij gemiddeld gaming gebruik (paar uurtjes per dag) zal het 3 tot 5 jaar duren voordat je die 30 tot 50 euro aan extra stroom verbruikt hebt.
- De PS4 en nieuwe XBox hebben 8 core AMD CPU's erin en diens games zullen x86 based worden, net als pc games. Games op de consoles zullen dus veel meer gelijkenis vertonen met de pc versies (of helemaal gelijk zijn). Gamedevelopers zullen games meer gaan optimaliseren voor multicore en AMD. Grote kans dus dat AMD, mits hun volgende reeks pc CPU's goed is, hier winst kunnen behalen t.o.v. Intel.
Ik snap je argumenten, maar het zijn dan ook grotendeel speculaties.
Feit is dat de i5/i7 (ivy), de FX8150 op de meeste benchmarks (met nadruk op niet games) voorbijstreven (op enkele uitzondering na), met 'amper' 4 cores. Wat me dunkt dat de i5/i7 cpu's gewoon performanter zijn in het algemeen.

Maar goed, uiteindelijk zal het toch aan het budget en voorkeur liggen van de topicstarter om een keuze tussen de 2 platformen te maken.

Nu er toch al een build guide video gepost is, zou ik ook deze sterk aanraden om eens te bekiijken, grotendeels hetzelfde als Linus' zen guide, maar iets meer to the point imo:

[ Voor 6% gewijzigd door DenHond op 18-05-2013 12:51 ]

• XcelentTom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05-2025
EDIT

Mijn dank aan Tweakers is eeuwig.

Pagina: 1