• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-12-2025
Zojuist via HWMonitor opgemerkt dat CPUTIN 90 graden celcius is in idle toestand. Die temp wisselt ook continu, tussen de 70 en 90.De temperaturen van alle 4 de cores van mijn quadcore cpu zijn in idle toestand wel gewoon 35 graden celcius.

Ik weet niet wat CPUTIN is, moet ik me zorgen maken over de hoge temperatuur ervan?

Specs:
i5 2400
GTX 660 Ti
P8H61-M LE

PC Specs

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-02 14:34
Probeer eens verschillende programma's, je kunt grote verschillen zien in temperaturen.

Eventjes googlen:

CPUTIN is CPU Temperature Input.

Core temperatures are always higher than CPU temperature, which means the tables for your CPU temperature are miscoded in BIOS. You can try flashing your BIOS to the latest release, which will sometimes correct the inaccuracy.

Dus je hoeft je geen zorgen te maken, doe eens je bios updaten!

No one is listening until you fart

• Montu
Ok, bedankt. Ik heb wel de bios drivers op de support site van asus van mijn mobo gedownload. Moet ik dan ook updaten? Hoe precies?

PC Specs

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-02 14:34
Download de laatste bios, je krijgt dan een .zip bestand. Deze doe je unpakken en stop hem gewoon op de C: schijf zodat je er makkelijk bij kan. (Dus niet in een map, gewoon op de C schijf). Dan herstart je pc en ga je bios in. Zoek voor een knop waar staat: bios update from file. Klik op het bestand wat op de C: schijf staat en laat je pc het werk doen.

No one is listening until you fart

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
HWmonitor is een leuk programma. Maar je moet 1 ding in de gaten houden, het probeerd de sensoren op je moederbord uit te lezen. Dat kan goed gaan, dat kan fout gaan. Kan zelfs zijn dat die temperaturen "uitleest" daar waar helemaal geen sensor is, of er is een sensor maar deze wordt verkeerd uitgelezen.

Mijn computer bijv loopt als een zonnetje. Kijk ik echter in HWmonitor dan zie ik bij TMPIN3 127 graden en bij TMPIN4 132 graden. Ik ga nu echt niet concluderen dat er ergens iets in mijn computer zit dat TMPIN3 of 4 heet en dat die dingen daar een beetje staat te gloeien.

Belangrijke temperaturen zijn die van je cores. Die zijn goed, dus geen zorgen.

• Montu
Bedankt voor de reacties. Alle temps behalve die van de cores en de gpu kan ik dus negeren.

PC Specs

Pagina: 1