[Klik aan Klik uit] Nieuwe AWMD250 aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een vraag over de nieuwe AWMD-250 van Klik aan Klik uit (KAKU).
Hier is de handleiding te vinden: http://www.klikaanklikuit.../awmd-250_nlupdatedv2.pdf

Is in principe het zelfde als alle andere Mini Inbouw dimmers, maar deze is ook geschikt voor LED lampen vanaf 3 watt.

Nu staat er in de handleiding wel hoe e.e.a. aangesloten moet worden, maar ik begrijp dit nog niet helemaal. Ik zal proberen mijn situatie uit te leggen.

Ik heb een LED lamp boven de tafel. Deze lamp zit verbonden met een plafondinbouwdoos. In deze doos lopen de draden naar de schakelaar aan de muur. Gewoon traditioneel. Vanaf de schakelaar lopen uiteraard blauw en zwart naar de centraaldoos in het plafond. In het plafond heb ik echter ook nog een bruine draad, dus dat is mooi meegenomen.

Nu wil ik, wat dus met dit model zou moeten kunnen, gewoon de schakelaar blijven gebruiken, maar ook via de KAKU kunnen schakelen.

Iemand enig idee? Ik heb namelijk sterk mijn twijfels over de handleiding.

Bedankt

Martin

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:11
Deze kaku moet je dan bij de schakelaar bijbouwen, of de draden naar de schakelaar verlengen.
Je schakelaar krijgt heeft nou 2 draden voor de lamp. Deze moeten in de kaku aangesloten worden. De 2 witte draden moeten dan op de plek waar eerst de 2 draden van de lamp in zaten. (pagina 4/5)

Ok, beter lezen. Waar wil je hem inbouwen? Bij de schakelaar of de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
In de plafonddoos bij de lamp, aangezien ik in de schakelaarsdoos geen ruimte meer heb.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Wat jij wil is niet mogelijk. Daarvoor heb je een hotelschakeling, maar daarvoor moet je double throw schakelaars hebben. Zowel die KAKU als je wandschakelaar hebben maar 1 schakeldraad, dus dat wordt kiezen.

/edit: Nouja kiezen, je schakelaar moet aan staan voordat je met KAKU iets kunt. Dus je kunt je schakelaar wel gebruiken als die KAKU aan staat. Als die uit staat is er geen manier hoe je die met de schakelaar aan krijgt.

[ Voor 35% gewijzigd door Flake op 17-05-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
bedankt voor de reply. kan ik niet dan de kaku aansluiten aan de bruine draad zeg maar en tevens naar de lamp. dan kan ik toch met kaku de lamp aanzetten en met eventueel een lasdoosje de zwarte draad naar de schakelaar in takt houden naar de lamp? of zie ik dit te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Da's wel een creatieve gedachtengang, dat geef ik je na.
Met ouderwetse schakelaars zou dit inderdaad moeten werken. Sluiting maken tussen fase en schakel kan in principe geen kwaad, deze hebben dezelfde bron zonder noemenswaardige belasting en lopen parallel. Maar stel dat dit zou werken, dan is jouw situatie nog niet behaald, omdat de enige manier om de lamp uit te schakelen dan zou zijn om beide schakelaars uit te schakelen. Da's iets anders dan een hotelschakeling.

Maar stel dat je dit zou willen, dan zou ik je niet aanraden om het te proberen. Niemand kan je op basis van deze handleiding beantwoorden of dit inderdaad werkt, want niemand kan de inhoud van dat ding zien. Als het niet in de handleiding staat is het gedag niet te voorspellen en daardoor mogelijk gevaarlijk. Omdat het een dimmer is en er een duidelijke specificatie staat voor fase en nullijn betwijfel ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
ok bedankt, dat wordt waarschijnlijk gewoon uitproberen. Volgens de handleiding zou ik ook eigenlijk gewoon de draden die nu naar de schakelaar los moeten kunnen halen en in de kaku module moeten kunnen stoppen. zie quote:
" De module is speciaal ontworpen om achter een bestaande, enkelvoudige lichtschakelaar te installeren (geen hotel/serie/wisselschakeling). Na installatie blijft uw bestaande wandschakelaar gewoon functioneren, maar u kunt uw verlichting ook bedienen met een KlikAanKlikUit zender naar keuze, zoals een afstandsbediening of draadloze wandschakelaar. "

en zie foto in handleiding:
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/u0a2kqjlh/Naamloos.png

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 17-05-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Voor de goeie orde, die oplossing met die lasdop heb ik afgeraden he :P dus niet klagen als het straks goed mis gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Flake op 17-05-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:11
Je zou nog een draadje erbij kunnen leggen naar de knop zelf? Schakeldraad + 2de draad dus op de knop aansluiten en aan de kaku?

Met de oplossing die je zelf gaf moet de schakelaar dus uit staan om de lamp met de kaku te schakelen. Zoals het bedoelt is moet de schakelaar dan juist aan staan, dus ik zie eigenlijk geen verbetering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Topicstarter
Ja dat zou kunnen. Vanmiddag eentje gekocht en aangesloten. En het werkt. Alleen wel als met de schakelaar is aangezet kan ik hem met de kaku niet uitzetten en andersom. Ik heb nu beide gevoed met een bruine draad dus vandaar. Maar doel is om de lamp aan te kunnen zetten als ik hem met de schakelaar vergeten ben, en dat werkt! Bedankt allemaal.

Pagina: 1