hulp bij opzetten klein netwerkje voor vrijwilligerswerk

Pagina: 1
Acties:

• mktechnologie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-11 19:10
Beste mensen,

Ik zit met het volgende "probleem"
Nou ja, het is eigenlijk een probleem op een plek waar ik vrijwilligerswerk doe.
En ze vroegen mij om hulp omdat ik altijd sleutel aan pc's maar ik heb nog niet veel ervaring met netwerken.
De situatie is als volgt: Vroeger hadden we een "eigen systeembeheerder" die het hele netwerk opgezet heeft. Hij deed dit ook voor zijn werk en alles draaide prima.
Maar hij is door omstandigheden gestopt en op dit moment niet bereikbaar. We hadden ook iemand die meehielp maar ook hij moet helaas stoppen en het lukt hem ook niet meer om alles werkend te krijgen.
Het netwerk werkt helaas ondertussen niet meer naar behoren. Kortom problemen. |:(
Nou wil ik weer proberen als op orde te krijgen maar mijn kennis (van windows server en aanverwanten) is vermoed ik niet toereikend op dit moment. Ik wil me wel gaan verdiepen maar dat is voor mij op wat langere termijn van toepassing.
Zouden jullie mij wat advies en tips willen geven hoe we dit probleem zouden kunnen oplossen?
Zover ik weet is de situatie nu zo. Er is een server maar ik weet nog niet met welke windows server os,
daaraan hangen 3 pc's, allemaal draaiend op windows xp pro. Vroeger kreeg iedereen een eigen account maar nu werken diverse nieuwe vrijwilligers al noodgedwongen op 1 account
Verder is er ook nog een printer maar die werkt op dit moment maar op één pc.
De hardware is nogal verouderd maar er is op dit moment niet veel budget voor nieuwe apparatuur.
Ik dacht, misschien is het beter om gewoon weer vanaf nul te beginnen.
Wat ik eigenlijk wil doen is het volgende:
Ik heb nog oudere hardware liggen (vista pc's) en die zouden snel genoeg moeten zijn voor windows 7.
Via www.techsoup.nl kunnen we dan windows 7 licentie's en beveiligingssoftware als anti virus kopen omdat het een stichting is. Dat budget is er, dat heb ik gevraagd.
Daarvan wil ik een netwerkje van maken en die via de modem/router aan het internet hangen.
Maar zit met de vraag of we nog wel een server nodig hebben in ons netwerk. Een server vergt namelijk onderhoud en die kennis is er niet meer (of nog niet) Verder de een server bij ons de "zwakke schakel" in dit alles. Als er iets mis mee is kan niemand meer werken. Ze hebben nu gezien dat je afhankelijk wordt van andere. En aangezien het bij ons mogelijk is dat mensen "uitvallen" is dat niet handig. Ik dacht eerst, me verdiepen in windows servers etc en alles opnieuw installeren. Maar ik denk dat ik veel beter kan denken aan kiss (keep it simpel stupid)
De eisen van ons zijn niet hoog namelijk:
  • betrouwbaar en stabiel netwerk
  • We willen internetten en tekstverwerken
  • We willen kunnen printen vanaf alle pc's.
  • bestanden opslaan op een centrale plek zodat je er altijd bij kan
  • bestanden makkelijk kunnen delen met andere collega's
  • Een draadloos netwerk voor de laptops.
Vanaf elke pc printen is geen probleem, de printer is geloof ik een netwerkprinter. Anders valt dit op te lossen met printerdeling in windows.
Bestanden opslaan op een centrale plek zodat je er altijd bij kan en bestanden makkelijk delen met andere collega's.
Dit is makkelijk op te lossen met iets als dropbox. We gebruiken nu meestal mail en het gaat om kleine bestanden als word documenten. Daarvoor is een gratis account (per vrijwilliger) ook goed.
Draadloos het internetten kan via de modem/router.
Denken jullie dat dit een goede aanpak is?
Zo ie zo zijn alle tips welkom ;)
Alvast heel erg bedankt.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:09
Waar zit deze tent? Omgeving 020 kan ik evt wel helpen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• DeZwarteKip
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Misschien is een simpel NAS'je dan ook een optie. Kun je vaak printers aan hangen, bestanden delen, vaak zelfs wel vanaf huis benaderen en een RAID setje maken van disken zodat het nog een beetje betrouwbaar is wanneer er 1 schijf uit zou vallen.

Verwijderd

Zoals de eisen zijn die jullie omschrijven is het vrij simpel en eenvoudig te houden.

Als je een netwerk router koopt ( BV sisco EA4500 ) en je sluit die aan, dan kan je zowel draadloos als bedraad netwerken configueren. Ook kan men op de sisco een NAS/Grote usb stick plaatsen, waardoor je per persoon/client rechten kan geven op op het netwerk stick/NAs te komen. Zo kan iedereen altijd de opgeslagen bestanden bereiken.

Dit is vrijwel de makkelijkste manier om het netwerk stabiel en goed te houden.

Als je hulp nodig hebt, hoor ik het wel, ik woon in de buurt arnhem/nijmegen.

Groetjes Roy weijers
mktechnologie schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:44:
Beste mensen,

Ik zit met het volgende "probleem"
Nou ja, het is eigenlijk een probleem op een plek waar ik vrijwilligerswerk doe.
En ze vroegen mij om hulp omdat ik altijd sleutel aan pc's maar ik heb nog niet veel ervaring met netwerken.
De situatie is als volgt: Vroeger hadden we een "eigen systeembeheerder" die het hele netwerk opgezet heeft. Hij deed dit ook voor zijn werk en alles draaide prima.
Maar hij is door omstandigheden gestopt en op dit moment niet bereikbaar. We hadden ook iemand die meehielp maar ook hij moet helaas stoppen en het lukt hem ook niet meer om alles werkend te krijgen.
Het netwerk werkt helaas ondertussen niet meer naar behoren. Kortom problemen. |:(
Nou wil ik weer proberen als op orde te krijgen maar mijn kennis (van windows server en aanverwanten) is vermoed ik niet toereikend op dit moment. Ik wil me wel gaan verdiepen maar dat is voor mij op wat langere termijn van toepassing.
Zouden jullie mij wat advies en tips willen geven hoe we dit probleem zouden kunnen oplossen?
Zover ik weet is de situatie nu zo. Er is een server maar ik weet nog niet met welke windows server os,
daaraan hangen 3 pc's, allemaal draaiend op windows xp pro. Vroeger kreeg iedereen een eigen account maar nu werken diverse nieuwe vrijwilligers al noodgedwongen op 1 account
Verder is er ook nog een printer maar die werkt op dit moment maar op één pc.
De hardware is nogal verouderd maar er is op dit moment niet veel budget voor nieuwe apparatuur.
Ik dacht, misschien is het beter om gewoon weer vanaf nul te beginnen.
Wat ik eigenlijk wil doen is het volgende:
Ik heb nog oudere hardware liggen (vista pc's) en die zouden snel genoeg moeten zijn voor windows 7.
Via www.techsoup.nl kunnen we dan windows 7 licentie's en beveiligingssoftware als anti virus kopen omdat het een stichting is. Dat budget is er, dat heb ik gevraagd.
Daarvan wil ik een netwerkje van maken en die via de modem/router aan het internet hangen.
Maar zit met de vraag of we nog wel een server nodig hebben in ons netwerk. Een server vergt namelijk onderhoud en die kennis is er niet meer (of nog niet) Verder de een server bij ons de "zwakke schakel" in dit alles. Als er iets mis mee is kan niemand meer werken. Ze hebben nu gezien dat je afhankelijk wordt van andere. En aangezien het bij ons mogelijk is dat mensen "uitvallen" is dat niet handig. Ik dacht eerst, me verdiepen in windows servers etc en alles opnieuw installeren. Maar ik denk dat ik veel beter kan denken aan kiss (keep it simpel stupid)
De eisen van ons zijn niet hoog namelijk:
  • betrouwbaar en stabiel netwerk
  • We willen internetten en tekstverwerken
  • We willen kunnen printen vanaf alle pc's.
  • bestanden opslaan op een centrale plek zodat je er altijd bij kan
  • bestanden makkelijk kunnen delen met andere collega's
  • Een draadloos netwerk voor de laptops.
Vanaf elke pc printen is geen probleem, de printer is geloof ik een netwerkprinter. Anders valt dit op te lossen met printerdeling in windows.
Bestanden opslaan op een centrale plek zodat je er altijd bij kan en bestanden makkelijk delen met andere collega's.
Dit is makkelijk op te lossen met iets als dropbox. We gebruiken nu meestal mail en het gaat om kleine bestanden als word documenten. Daarvoor is een gratis account (per vrijwilliger) ook goed.
Draadloos het internetten kan via de modem/router.
Denken jullie dat dit een goede aanpak is?
Zo ie zo zijn alle tips welkom ;)
Alvast heel erg bedankt.

• mktechnologie
@bad brains Heel hartelijk dank voor je aanbod maar het zit helaas in de omgeving 013 of te wel Tilburg.
Maar kun je vast en zeker helpen met adviezen ;-)
@ maikel_pumacatz Ik heb ook al zitten denken aan een simpel NASje maar op dit moment zal dat qua budgettaire reden niet haalbaar zijn. Voor een basis NASje als een Synology Disk Station DS212J ben je rond de 200 euro kwijt. Dan b.v. 2x 2 terrabyte Western Digital Green WD20EARX is nog is ongeveer 200 euro. Beter is 2x 3 terrabyte Western Digital Green WD30EZRX, maar dat kost 240 euro. Totaal dus ook al snel 400-450 euro en dat budget is er op dit moment niet. Er is nu niet eens geld voor 1 pc.
@Royweijers Die cisco is misschien al een beter "alternatief" maar kost nog steeds zo'n 120 euro.
Je hebt me echter wel op een goed idee gebracht waar ik nog niet aan gedacht heb. Ik heb nog wel veel wifi routers/modems liggen, ook met usb en ik geloof zelfs nog n variant. Misschien zit er iets bruikbaars tussen.Daar zou ik b.v. wel een 16gig usb stick aan kunnen hangen, die kosten niet veel meer tegenwoordig. De meeste zijn niet de snelste maar misschien (voorlopig) snel genoeg voor ons. De ruimte is behoorlijk klein dus voor wifi bereik hoeven niet erg bang te zijn.
Bedankt voor je tip. Arnhem/Nijmegen is in ieder geval al dichterbij dan Amsterdam ;-)

• CaPuT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 11:28
Als geld op dit moment een issue is, zou ik er misschien aan denken om de huidige hardware te voorzien van een schone installatie, zodat je misschien een kleine snelheidswinst haalt.

Verder zou ik toch nog is kijken naar die server, deze zou je eventueel ook als fileserver kunnen laten fungeren.
Je gaf aan dat iedere vrijwilliger een account hadden, maar ze nu noodgedwongen op elkaars account moeten werken. Het lijkt er dan op dat de server een directory server is. Wanneer je toegang tot de server hebt, kan je mogelijk accounts aanmaken voor de vrijwilligers die geen account hebben. Als er dan ook nog een fileserver aanwezig is, dan kan je gelijk een homedir/schijf aan de account koppelen en evt een groep/afdelings schijf.

Techsoup is qua licentiekosten zeer interessant, afhankelijk van jullie status komen jullie ook in aanmerking voor Cisco, zodat je tegen sterk gereduceerde kosten een Cisco switch en/of firewall kan aanschaffen. Om het eea te configureren heb je dan wel kennis nodig van Cisco. Linksys is dan weer niet via Techsoup te krijgen, maar een AE4500 wel makkelijker te configureren :)

Verwijderd

Heey

Die sisco, heeft een dual band van 2,4 en 5 GHZ. met 450 mb/s draadloos, bedraad zijn het poorten van 1 ghz dit is al genoeg om draadloos/bedraad video streaming te doen. De usb is echter een 2.0, maar gaat heel goed met er data verkeer overheen te sturen. Ook is de mogelijkheid om extern via WAN verbinding te maken met de sisco en/of de usb stick. Dit is allemaal vrij goed te programmeren, maar enige kennis vergt het wel hoor.
Ook zitten er meerdere antennes in, en ook geen standaard I1, het bereik is hierdoor ook heel goed.

Ik hoor het wel mocht je iets willen weten.

Pb: als je hulp met programmeren wil

grtz roy

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2013 21:22 ]

• mktechnologie
Geld is een issue nu. Qua hardware kunnen we zeker een stuk vooruit met het materiaal wat ik heb rondslingeren. Ik heb nog denk ik 2 dualcore pc's staan of kan maken van mijn onderdelen. Ik denk dat ze van de oude generatie zijn, 1tje is een pentium dualcore maar dat is nog steeds sneller dan de p4 of amd athlon wat er nu staat. Geheugen (ddr2) zal waarschijnlijk het probleem zijn want dat heb ik niet zoveel liggen.
En ik heb ook connectie met een aantal computerwinkels waar ik oude hardware mee mag nemen. Een daarvan doet voornamelijk zakelijk dus is ga daar binnenkort weer eens kijken wat er ligt.
Welke systeemeisen zijn er nodig voor windows 7 voor ons om "lekker" te werken. De standaard systeemeisen die windows op de site zet zijn altijd "te krap" om lekker mee te werken.
Is 1 gig geheugen genoeg in de praktijk, ik vermoed van niet.

Wat betreft de server. Ik heb (nog) geen ervaring met servers en onderhoud. En ik ben de enige die ze kan onderhouden op dit moment mits ik de juiste kennis had. Maar stel dat ik alles weer draaiend heb moet er wel iemand zijn die zorgt voor onderhoud. En we hebben nu de ervaring dat als degene die het onderhoud zorgt "uitvalt" je een behoorlijk in de puree zit. 8)7 De vraag is dus of we dat kunnen en willen.

Ik heb ondertussen wel de wachtwoorden gekregen (die zouden moeten werken) van de server. Met goede tips en info zal ik er al uit komen maar kan nu niet zeggen welke windows server os, wat er op ingesteld is etc. Ik zal denk ik even moeten afwachten tot ik "fysiek" toegang heb tot de server.
Ik zal eerst "fysiek" op de server moeten gaan inloggen, dan heb ik al meer informatie. Dan kan ik denk ik verder. Dan weet ik ook welke variant er op draait. Maar dan heb ik een wel iets nodig als windows server xx for dummies om verder te kunnen ;-)
Ik zag inderdaad dat techsoup ook wat cisco hardware staan maar ik weet of "wij er iets aan hebben"
Een switch/hub is er al en ik heb die ook nog oudere liggen.
Ik zag ook dat techsoup Windows Server 2012 Essentials heeft. Misschien is dat een oplossing?
Misschien is die beter te configureren dan de windows server os die er nu op staat.

@ royweijers
Ik weet dat cisco goede producten maken en goed te configureren zijn.
Ik denk dat het ook een goede optie kan zijn mits er budget voor is, dat is het grootste probleem nu.
We moeten het nu doen met een klein budgetje en het materialen die ik heb liggen of krijg.
Bedankt voor het aanbod met hulp programmeren

[ Voor 7% gewijzigd door mktechnologie op 17-05-2013 22:09 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-12 16:38
Voor de eisen die jullie hebben zou ik helemaal niet aan een server of hardware denken.

-Wifi router met een USB poort voor het delen van de printer en het internet.
-normale pc's en werken in Google docs

Je kan ook overwegen op iedere pc skydrve te installeren als je met office wil werken.

Met deze opzet kunnen mensen ook makkelijk zelf laptops of pc's meenemen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1