Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 23:33
Ik heb een Samsung Syncmaster 930bf van 6 jaar oud en sinds gisteren gaat het backlight uit bij een cold start na 1 seconde. Weer uit- en aanzetten levert hetzelfde op, totdat ik hem een tijdje 'aan' laat staan (zeg, 5 minuten), dan weer uit- en weer aanzet... Dan doet ie het wel. Het is echt de backlight, als ik goed kijk zie ik namelijk het beeld nog wel. Ik ben er een beetje bang voor dat dit de eerste tekenen zijn van het totaal niet meer werken van het backlight.

Is dit de CCFL (hoeveel zitten er in eigenlijk?), de inverter, of nog wat anders? En zou een dergelijk onderdeel los te krijgen zijn nog en makkelijk te vervangen of is het nu toch echt tijd geworden om 2 24" widescreens aan te gaan schaffen en de economie wat te stimuleren? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-07 15:18
Ik heb twee 930BF's uit 2005 die ongeveer 3 jaar zijn gebruikt. Liggen nu dus al een jaar of 4 in de kast. Eentje had geloof ik 3 pixels helemaal linksbovenin onder elkaar die wat gek deden (weinig last van), en de andere is pixel perfect, van wat ik me kan herinneren. Maar dat kan ik nog wel nakijken. Voor een goeie krat pils mag je er een komen ophalen (Eindhoven).

[ Voor 4% gewijzigd door benchMarc op 17-05-2013 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kladblokje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:35
Ik heb een samsung syncmaster 931c die hetzelfde probeem had. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat er een kans bestond dat de elco's stuk waren. Toen ik de behuizing had opengeschroeft bleek dat te kloppen. Een slechte of kapotte elco staat bol en/of lekt aan de bovenkant:

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/opslagruimte/tnet/elco.jpg
goede elco --> defecte elco

Na het vervangen van alle verdachte elco's deed de backlight het weer. Je zou dus even kunnen kijken of je hetzelfde probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
benchMarc schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:21:
Ik heb twee 930BF's uit 2005 die ongeveer 3 jaar zijn gebruikt. Liggen nu dus al een jaar of 4 in de kast. Eentje had geloof ik 3 pixels helemaal linksbovenin onder elkaar die wat gek deden (weinig last van), en de andere is pixel perfect, van wat ik me kan herinneren. Maar dat kan ik nog wel nakijken. Voor een goeie krat pils mag je er een komen ophalen (Eindhoven).
Ah dat is wel aardig van je. Alleen kost de krat pils plus het heen en weer rijden me 45 euro dus daar bedank ik vriendelijk voor. :)
kladblokje schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:36:
Ik heb een samsung syncmaster 931c die hetzelfde probeem had. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat er een kans bestond dat de elco's stuk waren. Toen ik de behuizing had opengeschroeft bleek dat te kloppen. Een slechte of kapotte elco staat bol en/of lekt aan de bovenkant:

[afbeelding]
goede elco --> defecte elco

Na het vervangen van alle verdachte elco's deed de backlight het weer. Je zou dus even kunnen kijken of je hetzelfde probleem hebt.
Ah dat is wel een goede indicatie. Ik zal volgende week (ben dadelijk 3 dagen lekker zeilen op de Waddenzee) mijn beeldscherm eens open schroeven. Tenzij in de tussentijd meer mensen goede ideeën hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
Nou, de schroevendraaier ter hand genomen en eigenlijk ziet alles er prima uit. Wat stoffig, maar verder niks. Alle elco's zien er prima plat uit:

Afbeeldingslocatie: http://rigel.student.utwente.nl/pimmeh/files/930bf/DSC_0328.JPG

Express even geen thumbnail zodat je alle details kunt zien.

De overige elco's kun je hier zien: http://rigel.student.utwente.nl/pimmeh/files/930bf/

Wat betreft het andere printplaatje, dat bestaat uit voornamelijk chips en is ook niks overduidelijk kapot aan te zien. Dan nog het paneel zelf met de CCFL's erin, die durfde ik niet uit elkaar te halen, is nogal secuur stukje techniek geloof ik.

Andere ideeën?