• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-01 21:15
Momenteel heb ik een htpc staan met de volgende hardware:

- foxconn mobo (type even niet bekend), met sata300
- AMD Athlon 62 X2 4000+ processor
- 2GB geheugen
- Radeon HD6450 videokaart
- Samsung 640 128GB SSD
- LG bluray drive

Voor reguliere playback is het systeem nog snel genoeg. Draai Windows 8, xbmc wat lekker draait. Wat net te langzaam is, is Total Media Theatre wat ik vanuit xbmc aanroep voor bluray iso's of wanneer ik er een schijfje in doe. Dan moet ik toch even te lang wachten voordat de film start. Vereisten van dit systeem wat ik kon bouwen met oude hardware die ik nog had liggen waren playback van de meest zware films op bluray met 3D en HD audio doorgifte, dit werkt in ieder geval goed met de videokaart.

Waarom ik nu toch aan een upgrade zit te denken is omdat het streamen van die zware films te langzaam gaat wanneer ik een film vanaf mijn iPad 2 aanroep met bijvoorbeeld Plex. De htpc is bedraad aangesloten op mijn Airport en die natuurlijk wireless naar de iPad. Dit in combinatie met een iets te trage TMT maakt dat ik de hardware wil upgraden.

Heb dan enkel een mobo, CPU en geheugen nodig. Dacht aan het volgende:

- MSI FM2-A75 pro4-M58 mobo
- AMD A10-5700 boxed CPU
- 4GB geheugen lijkt me voldoende, snelheid van het geheugen lijkt me ook niet direct op te merken

Wat ik me afvraag is het volgende:

1. Geeft het mobo de HD audio formaten via HDMI door aan mijn receiver zodat ik de hoogst mogelijke audio formaten daar binnen krijg?
2. Is de GPU van de processor sneller dan de losse videokaart die ik nu bezit en is daarmee Full 3D bluray een eitje?
3. Kan ik het wellicht met wat mindere hardware af die wel wezenlijk sneller is dan mijn oude waardoor een TMT snel start en snel de film laadt met een download op de achtergrond en dat het streamen naar een iPad zonder haperingen werkt?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
Een A10 zal met DDR3 moeten worden voorzien. Ik vermoed dat je voor je Athlon 4000+ nog op DDR2 zit, en dat kan je dan dus niet meenemen.
Daarnaast vermoed ik dat een A10 niet je niet direct significante verbetering oplevert t.o.v een A8, en dat prijs-verschil is genoeg voor 4GB DDR3-1600 geheugen.
Aan de andere kant is het ergens toch ook wel weer zonde om een op zich prima 4000+ systeem werkeloos te maken... Waarom gooi je daar geen OpenElec-build op, zoek er een leuke case bij en schuif m bijvoorbeeld door naar de slaapkamer oid?

iRacing Profiel

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kun je er niet gewoon een snellere proc ingooien ?
Ik heb een x2-5800 met onboard iets, en die draait tot nu toe nog gewoon alles wat ik hem voer.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• kroegtijger
heuveltje schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:53:
Kun je er niet gewoon een snellere proc ingooien ?
Ik heb een x2-5800 met onboard iets, en die draait tot nu toe nog gewoon alles wat ik hem voer.
Ik denk dat je daarmee niet genoeg gaat winnen om de investering te rechtvaardigen; dan kan je beter iets meer uitgeven en het meteen goed doen, dan investeren in iets dat precies net niet is wat je zoekt.
De 4000+ is in principe snel zat (zeker met die videokaart erbij) om de boel weer te kunnen geven, maar de bottleneck zit waarschijnlijk in de software-configuratie die toch wel een slokje meer lust dan je zou willen -O-

iRacing Profiel

• Valderrama
Check. Weergave van wat ik er tegen aan gooi is vanuit xbmc geen enkel issue. De traagheid die grotendeels een softwarematige oorzaak heeft stoort me te veel. Streamen is niet te doen. Vandaar de upgradeplannen. Daarnaast heeft het mobo een sata300 bottleneck en loopt de CPU vaak vol en voor wat bestandsoverdracht is USB 2.0 tegenwoordig te langzaam.

Ik had een 2011 Mac mini staan die alles, inclusief het streamen, moeiteloos deed maar deze gaf geen HD audio formaten door dus heb ik deze weg gedaan.

Als een A8 ook meer dan voldoende is voor wat ik wil en dat wezenlijke verschil brengt dan kan ik daar weer wat op besparen. Moet ik weten of dat deze CPU/GPU dat probleemloos aan kan en dat ik met het MSI mobo de HD audio er middels HDMzi uit krijg.

Mijn oude hardware gooi ik de tzt de verkoop in. Als we wat in de slaapkamer kijken dan doen we dat snel/simpel op de iPad.

[ Voor 7% gewijzigd door Valderrama op 17-05-2013 17:05 ]

• kroegtijger
Valderrama schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:04:
Check. Weergave van wat ik er tegen aan gooi is vanuit xbmc geen enkel issue. De traagheid die grotendeels een softwarematige oorzaak heeft stoort me te veel. Streamen is niet te doen. Vandaar de upgradeplannen. Daarnaast heeft het mobo een sata300 bottleneck en loopt de CPU vaak vol en voor wat bestandsoverdracht is USB 2.0 tegenwoordig te langzaam.
De SATA II interface zal je de kop niet kosten. Zelfs de snelste SSD's trekken SATAII naog niet volledig dicht. Het is eerder dat de CPU de data die wordt aangeleverd niet snel genoeg kan verwerken en dat je maar 2GB geheugen hebt. Een upgrade is dus zeker wel op zn plaats, tenzij je softwarematig nog wat kan tunen. Als dat al optimaal is ingericht houdt het simpelweg op, en zal je moeten investeren.
Ik had een 2011 Mac mini staan die alles, inclusief het streamen, moeiteloos deed maar deze gaf geen HD audio formaten door dus heb ik deze weg gedaan.

Als een A8 ook meer dan voldoende is voor wat ik wil en dat wezenlijke verschil brengt dan kan ik daar weer wat op besparen. Moet ik weten of dat deze CPU/GPU dat probleemloos aan kan en dat ik met het MSI mobo de HD audio er middels HDMzi uit krijg.
Het verschil tussen de A8 en A10 hier netjes op een rijtje:
http://cpuboss.com/cpus/AMD-A8-5600K-vs-AMD-A10-5800K

Zoals je ziet is het verschil 300MHz en 2MB Level 2 cache. Verder zijn ze identiek. Dat verschil gaat je de kop niet kosten, gezien dat de A8 ook al goed in staat moet zijn deze taken af te handelen.
Mijn oude hardware gooi ik de tzt de verkoop in. Als we wat in de slaapkamer kijken dan doen we dat snel/simpel op de iPad.

iRacing Profiel

• Valderrama
Thanks voor de info tot nu toe allemaal.

Het CPU snelheidsverschil tussen een A8 en een A10 lijkt voor mijn htpc toepassingen verwaarloosbaar, maar hoe verhoudt de integrated GPU van de A8 zich tot mijn huidige stand-alone HD6450?

Bij de specs van de 6450 wordt expliciet support voor 3D bluray en HD audio formaten over HDMI (1.4) genoemd ( http://www.amd.com/us/pro...n-hd-6450-overview.aspx#2 ). Dit werkt nu dus allemaal ook al, maar bij de specs van de integrated A8 GPU zie ik deze zaken niet staan.

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 02:14
Ik heb zelf een singlecore Athlon 64 en ik kan alles afspelen. Misschien is het een optie om een Nvidia kaartje te kopen en om XBMCBuntu te installeren. Met ATI kaarten krijg je geen HD-Audio in Linux.

• Valderrama
Ik kan ook alles afspelen op het systeem zelf, dat is geen enkel issue. Waar ik tegen aan loop is dat ik Total Media Theatre ietwat traag vind (andere afspeel software zoals powerdvd voor wat xbmc niet aan kan werkte slecht en had te veel moeite met bijvoorbeeld 3D)maar nog vervelender... Het streamen via Plex naar een iPad 2 gaat op 720P met 4mbps niet vloeiend, om de zoveel tijd is er een hapering. Ik stream dan bluray films. Dus softwarematig, behalve alles wat in xbmc op het systeem zelf gebeurt want dat gaat prima, is zwaardere hardware denk ik de enige oplossing.

Ik denk dat ik de A8 APU neem. Twijfel nog tussen het MSI FM2 moederbord en de Asrock FM2A75, andere opties zijn minder interessant? Volgens mij ontloopt het elkaar niet veel, welke zou van betere kwaliteit zijn?

Ga er dan om mee te beginnen 4GB geheugen in gooien. Hier zijn zoveel smaken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wie kan er een reep adviseren? Wellicht meteen het snelste type er bij doen of is het verschil met een reep op 1600 te verwaarlozen? Heb nu Kingston 1x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX Genesis in een winkelwagen staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Valderrama op 18-05-2013 17:10 ]

Pagina: 1