Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wachten op Haswell?

Pagina: 1
Acties:

• Pinas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-10 10:12
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een laptop, maar ik heb eerst een andere afweging te maken: wanneer het beste een laptop te kopen. Als ik het goed heb worden begin juni de nieuwe haswell processors geintroduceerd. Ik ben daarom ten eerste benieuwd hoe jullie aankijken tegen de effecten hiervan op:
a) de prijs van de 'oude' laptops
b) de toename aan prestatie ten opzichte van de prijs
c) de snelheid waarmee nieuwe laptops worden uitgebracht met haswell

Ik heb geen haast met het kopen van een nieuwe laptop. Dus of ik nu een maand moet wachten is geen probleem. Kortom, wanneer is het goede moment? Meteen begin juni? Maandje erna?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
Hoe langer je wacht hoe meer je (logischerwijs) zult krijgen voor hetzelfde geld na inflatie. Beste is om electronica gewoon te kopen wanneer je het nodig hebt, het is niet alsof de huidige modellen slecht zijn maar nieuwe modellen zullen bijna altijd beter zijn. Heb je nu een laptop nodig/wil je er nu eentje koop er dan gewoon één die aan je wensen voldoet. Als je makkelijk een maand kunt wachten, dan zou ik dat, zeker met de komst van haswell (performance verbetering van zo'n 10% klok voor klok en de verbeterde iGPU), gewoon even doen. De nieuwe modellen zullen in de maand juni wel redelijk uitgebracht zijn, omdat alle fabrikanten graag bij de eerste horen om zo te kunnen verdienen aan 'early adopters'.

Grillmeister

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Als het om juni gaat wil ik ook wel wachten, maar het lijkt me niet duidelijk dat ze dat gaan halen. Sommigen beweren dat het tot het najaar duurt voordat er een goed assortiment is, en daar kan ik niet op wachten. En als er in juni al een uitgebreid assortiment zal zijn dan moeten de aankondigingen nu toch wel binnenstromen. Daarnaast is de hele pc markt aan het instorten, dus ik neem aan dat fabrikanten met oude spullen zitten die ze eerst moeten verkopen.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
eew schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 17:11:
Als het om juni gaat wil ik ook wel wachten, maar het lijkt me niet duidelijk dat ze dat gaan halen. Sommigen beweren dat het tot het najaar duurt voordat er een goed assortiment is, en daar kan ik niet op wachten. En als er in juni al een uitgebreid assortiment zal zijn dan moeten de aankondigingen nu toch wel binnenstromen. Daarnaast is de hele pc markt aan het instorten, dus ik neem aan dat fabrikanten met oude spullen zitten die ze eerst moeten verkopen.
Fabrikanten zijn juist heel 'stiekem' met het aankondigen van nieuwe chips, omdat oude spullen dan slechter verkopen. Dell en Sony bijvoorbeeld hebben al een soort van aangekondigd dat ze begin juni nieuwe laptops aanbieden.

Grillmeister

• eew

eew

In dat geval klinkt het interessant om in ieder geval even af te wachten wat er op computex gebeurt, dat zijn nog geen drie weken.

• MaltaSoron
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 13:59
Ik weet niet meer zeker of het bij de introductie van Sandy Bridge of Ivy Bridge was, maar toen heeft het ook echt maaaanden geduurd na de officiële introductie voordat we nieuwe processors in producten verwerkt zaten.

Eerst moesten oude voorraden processors en laptops verkocht worden, aangezien de verkopen sindsdien er alleen maar slechter op zijn geworden voorzie ik dat het nog langer duurt voordat een groot aantal laptops met Haswell goed beschikaar is.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
ikzelf zou zeker voor een laptop wachten op haswell.
Meer IGP-power en beter power-efficiency. Oftewel langere accuduur bij vergelijkbaar gebruik/hardware.
En als je een wat duurdere CPU koopt met Iris of Iris pro IGP kun je er ook nog redelijk op gamen vermoedelijk, zonder de hitte productie van eenmainstream dedicated GPU (veel mainstream media/game laptops hebben te lijden onder de hoge temps en gaan throttlen of overlijden vroegtijdig)

Verwijderd

Dat heeft met hele andere dingen te maken dan oude voorraad...

Bij sandy brdige werd er op het laatste moment nog een chipset bug ontdekt. De hele inventory moest daarom gecleard worden. Niet fijn. Bij ivy bridge weet ik niet meer precies wat er aan de hand was, maar je kon al een week voor de launch onofficieel een ivy bridge bestellen bij alienware, ook het aanbod van asus (n56) was vrijwel direct beschikbaar.

In het huis-tuin-en-keuken segment duurt het inderdaad langer. Maar dat type gebruiker heeft dan ook niet veel aan een snellere processor. €500 budget? Vooral niet wachten. €1000 budget? Wachten.
eL_Jay schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:31:
Meer IGP-power en beter power-efficiency. Oftewel langere accuduur bij vergelijkbaar gebruik/hardware.
En als je een wat duurdere CPU koopt met Iris of Iris pro IGP kun je er ook nog redelijk op gamen vermoedelijk, zonder de hitte productie van eenmainstream dedicated GPU (veel mainstream media/game laptops hebben te lijden onder de hoge temps en gaan throttlen of overlijden vroegtijdig)
Het TDP blijft gewoon hetzelfde, dus het is niet zo dat je straks minder overhittende laptops gaat zien..

Verder vind je iris pro alleen in de wat hogere segment laptops, het segment waar je nu al standaard een HD 7670m of GT 640/650m krijgt. Ik zie niet wat iris pro bied behalve PCB space besparen. Iets waar alleen apple met de rMBP 13" een serieuze klant voor is. Anandtech beweert zelfs dat apple de enige reden is dat iris pro uberhaubt bestaat :Z

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2013 15:35 ]

• eew

eew

Zal Asus op computex dan komen met een per direct beschikbare opvolger voor de n56 serie?

• Quint3n
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-08-2024
Daar hoop ik ook op. Ik heb tegen midden september een nieuwe laptop nodig (budget 1200 euro ongeveer).

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
Met het huidige succes zouden ze waarschijnlijk niet graag afscheid nemen van de N56 (opvolger), ga er dus maar vanuit dat dat één van de eerste is die naar winkels wordt gescheept.

Grillmeister

Verwijderd

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Al een tijdje overweeg ik de aankoop van een ultrabook en hierbij hecht ik bijzonder veel belang aan een goede batterijduur. Ermee in staat zijn naar het werk te gaan zonder dat de lader daarvoor mee moet zou fantastisch zijn. Maar daarvoor heb je uiteraard een batterijduur nodig van meer dan 8u. Recente berichten spraken van Ultrabooks met Hasswell cores die een batterijduur tot wel 10u zouden hebben. Zijn deze Ultrabooks volgens jullie recent te verwachten?

• Goudstalen
  • Laatst online: 20:16
Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 20:27:
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Al een tijdje overweeg ik de aankoop van een ultrabook en hierbij hecht ik bijzonder veel belang aan een goede batterijduur. Ermee in staat zijn naar het werk te gaan zonder dat de lader daarvoor mee moet zou fantastisch zijn. Maar daarvoor heb je uiteraard een batterijduur nodig van meer dan 8u. Recente berichten spraken van Ultrabooks met Hasswell cores die een batterijduur tot wel 10u zouden hebben. Zijn deze Ultrabooks volgens jullie recent te verwachten?
Nou 10 uur lijkt me een beetje sterk (ja mischien met wifi, bluetooth uit en ssd die weinig stroom verbruikt, en scherm op laagste helderheid & energiebesparingen), die tijden die fabrikanten opgeven zijn vaak niet realistisch.

Haswell blijft even afwachten, maar hij word begin volgende maand gereleased en ik denk dat je dan de eerste modellen wel in Juli of Augustus mag verwachten.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:32:

[...]

Het TDP blijft gewoon hetzelfde, dus het is niet zo dat je straks minder overhittende laptops gaat zien..

Verder vind je iris pro alleen in de wat hogere segment laptops, het segment waar je nu al standaard een HD 7670m of GT 640/650m krijgt. Ik zie niet wat iris pro bied behalve PCB space besparen. Iets waar alleen apple met de rMBP 13" een serieuze klant voor is. Anandtech beweert zelfs dat apple de enige reden is dat iris pro uberhaubt bestaat :Z
Dat TDP gelijk blijft betekend niet dat de idle-states gelijk blijven en dat je met een een vergelijkbaar gebruik niet minder resources gebruikt. (vb waar er eerst 100 kloktikken nodig waren is dat bijv nu maar 90, oftwel 10% minder full-load tijd ergo minder verbruik.). Ik denk echt dat een gelijk positioneerde 3,7 ghz quad-core van Ivy meer gebruik dan de tegenhanger op haswell met dezelfde kloks, waarbij de Haswell vermoedelijk ook nog sneller is.

Verwijderd

Maar dat zien we toch al jaren? Dat de opvolger minder verbruikt bij dezelfde prestaties. De i7-720QM had een TDP van 45w. De i7-2630QM had een TDP van 45w, de i7-3610QM heeft een TDP van 45w, de nieuwe haswell's komen op 47w. Is het verbruik van de high-end lijn de afgelopen jaren wezenlijk gedaald? Idle misschien, ja. Onder load: nee. Haswell gaat geen enkele invloed hebben op het percentage laptops wat met ontoereikende koeling wordt geleverd. De high-end quadcores komen moeiteloos aan de 45w, zelfs zonder GPU gebruik.

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11 10:09
Die langere batterijduur, heeft iemand een idee of dat nou vooral voor de ultrabooks gaat gelden of dat ook de notebooks daar echt profijt van gaan hebben?

• AJbeats
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05-2021
MM, zou de haswell al in de macbooks zitten die volgende maand worden aangekondigd? Ik hoop het wel

• Goudstalen
carolien89 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 15:15:
Die langere batterijduur, heeft iemand een idee of dat nou vooral voor de ultrabooks gaat gelden of dat ook de notebooks daar echt profijt van gaan hebben?
Ik denk vooral voor Ultrabooks, die worden toch meer ontworpen om zuinig te zijn. Het zal voor gewone notebooks ook wel gelden, maar ik denk in mindere mate. Overigens hoef je niet heel veel extra batterijduur te verwachten denk ik. Het zal de combo Haswell - Windows Blue zijn die het goed moeten doen qua batterijduur.
Windows Blue wordt gebouwd rond Haswell/met Haswell in het achterhoofd.
AJbeats schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 18:36:
MM, zou de haswell al in de macbooks zitten die volgende maand worden aangekondigd? Ik hoop het wel
Ja, anders heeft het helemaal geen zin om nieuwe Macbooks aan te kondigen. En daarnaast is Apple er meestal wel snel bij bij nieuwe technologiën. Ik denk dat als de Macbooks volgende maand worden aangekondigd, dat je ze een maand later in de winkel kan verwachten (of i.i.g. op de Apple online winkel)

Verwijderd

Uhuu. Daar klopt iets niet. Apple gaat volgende maand nieuwe macbooks aankondigen die een maand later in de winkel liggen? Wat apple aankondigt ligt meestal per direct in de (online) winkel.

In elk geval heeft alienware het track record om op dag 1 de nieuwe architectuur te kunnen leveren, apple en asus volgen meestal niet lang daarna.

• Goudstalen
Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 23:16:
Uhuu. Daar klopt iets niet. Apple gaat volgende maand nieuwe macbooks aankondigen die een maand later in de winkel liggen? Wat apple aankondigt ligt meestal per direct in de (online) winkel.

In elk geval heeft alienware het track record om op dag 1 de nieuwe architectuur te kunnen leveren, apple en asus volgen meestal niet lang daarna.
Klopt helemaal, ik dacht ook dat ze diezelfde dag te kopp waren, maar ik wist het niet zeker. Dell & Asus zijn er meestal ook snel bij. Daarom verwacht ik voor het nieuwe schooljaar ook de nieuwe ultrabooks van de grootste fabrikanten.
Pagina: 1