Athlon ii 4x 750k of phenom ii x4 965 BE

Pagina: 1
Acties:

• Slashinator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-02 22:01
Dag Tweakers,

Na een weinig heldhaftig einde van mijn laatste desktop ben ik gaan kijken wat ik tegenwoordig kan samenstellen van mijn magere budget.

Met behulp van de BBG heb ik een (volgens mij) vrij aardig budgetgamesysteem weten samen te stellen, maar ik twijfel over de CPU, namelijk de athlon II x4 750k of de phenom II x4 965 BE.

Ik heb het internet afgestruind op zoek naar adviezen maar de meningen zijn zeer verdeeld, en ik kom er niet goed uit, ook omdat de prijzen zo weinig afwijken.

Wat ik begrepen heb is dat de proc's qua prestaties niet voor elkaar onder doen, en dat het verschil hem zit in een L3-cache bij de phemon (wat beter zou zijn voor 1920x1080 gamen) en dat hij beter zou zijn voor multithreaded. De phemon gebruikt echter een hoop meer energie, en het idee dat de athlon wat zuiniger is staat mij wel aan. (en ik hoopte wat stiller, al is dat wellicht ijdele hoop als er een grafische kaart naast staat te loeien). Verder is de phemon AM3 en de athlon FM2, waardoor een ander moederbord nodig zou zijn. Ik geloof dat dit wat betreft 'toekomstvastheid' weinig uit zou maken.

De build zou er als volgt uit zien voor de athlon:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 66,50€ 66,50
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,70€ 57,70
1Club3D GeForce GTX 660 royalQueen€ 128,-€ 128,-
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 41,96€ 41,96
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 28,99€ 28,99
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 29,90€ 29,90
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,29€ 39,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,34

De Phenom zou hetzelfde worden, behalve de processor en het moederbord:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 73,40€ 73,40
1Gigabyte GA-78LMT-USB3€ 48,50€ 48,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 121,90

Mijn vraag aan julie ervaren tweakers en builders is: welke build zouden jullie mij adviseren, die met de athlon, of met de phenom? Of maakt het echt niet uit en kan ik een muntje opgooien ;)?

PS. Ik wil de computer kunnen gebruiken om te kunnen gamen, dat hoeft niet op ultra 1920x1080, maar wat nieuwere titels kunnen spelen zou fijn zijn (zij het op low/medium)

PPS. Voel je vrij de rest van de build af te kraken, ik twijfel ook over de case wat betreft airflow en cable management. Ik heb echter het beperkte budget van €400, dus veel ruimte voor alternatieven is er niet

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-02 21:04
ik zou zelf bij de phenom blijven, hierdoor kan je wat bijsparen en later nog een cpu upgrade doen. het AM3+ moederbod ondersteund bijvoorbeeld de fx-8350 wat een goede processor is( niet dat de phenom slecht is, maar iets verouderd)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Zowel de AM3+ socket als de FM2-socket zijn (voor zover bekend) voorlopig nog niet EOL, dus wat betreft doorgroei-mogelijkheden kan je met alle2 uit de voeten. De FM2-socket is met name voor APU's ontwikkeld terwijl de AM3+ meer voor de CPU's bedoeld is. Als we de 2 CPU's naast elkaar houden, zoals CPU-Boss al voor ons gedaan heeft, zien we dat de verschillen tussen de 2 marginaal is.
De doorslag zou dan gegeven moeten worden door het bord. Voor de AM3+ zijn wat meer en uitgebreidere borden te vinden, terwijl voor de FM2 weer wat compactere borden te krijgen zijn. Persoonlijk zou ik dan ook voor de AM3+ build kiezen, maar dat is uitsluitend op het aanbod van borden gebaseerd.

iRacing Profiel

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:22
Deze kast is net zo duur en degelijker:

pricewatch: Cooler Master K280

Die videokaart voor die prijs is een fout, ga je denk ik niet krijgen,

Bij deze krijg je 3 games als je hem bij Alternate besteld:

pricewatch: Club3D Radeon HD 7850 royalKing

Verwijderd

Persoonlijk zou ik kiezen voor AM3+ omdat je daarop in de toekomst wat krachtigere CPU's op kwijt kunt. Daarnaast zijn deze moederborden vaak wat uitgebreider of bijvoorbeeld meer gericht op overklokken.

Echter zijn de verschillen vrij minimaal en denk ik dat je bij beide prima zult uitkomen.

• Slashinator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-02 22:01
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik inderdaad voor de phenom ga, gebaseerd op jullie aanbevelingen.

Firedre, bedankt dat je me op de 3d-kaart wijst, ik zie dat alle winkels die hem voor deze prijs hebben staan geen voorraad hebben, dit zal dus hoogstwaarschijnlijk inderdaad een foute prijs zijn, die ze van elkaar gekopieerd hebben. Valt mijn build wel weer duurder uit helaas :-( .
Pagina: 1