[advies gevraagd] Alternatief voor twee HD4870's

Pagina: 1
Acties:

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-02 19:27
Beste tweakers,

Ik heb laatst het stroomverbruik van m'n pc gemeten en hier schrok ik nogal van: 440watt wanneer hij enkel bureaublad weergeeft. Nu is het geen pc die volledig bedoelt is voor gamen (als ik een spelletje speel is het een oude rts of iets dergelijks en geen shooter of spel wat veel gpu power vraagt).
Ik gebruik mijn pc voornamelijk om kleine advertenties te maken m.b.v. flash, wat photoshop en het standaard office gebeuren. Daarnaast wil ik regelmatig wat dingen uit sketchup renderen m.b.v. kerkythea wat volledig rendered op de processor. Voor renderen in after effects (doe ik niet heel veel) wil ik graag opengl ondersteuning, zodat dit kan over de gpu i.p.v. de cpu.

Mijn pc bestaat uit de volgende (relevante) onderdelen:
750W GX Cooler Master voeding
Asus P8Z68-V PRO
Intel i7 2700k (momenteel licht overgeclocked met standaard software van het mobo, rendered wat sneller met kerkythea)
1 cache ssd van 60gb
5 hdd's in totaal, waarvan 2x2 in raid0
8gb memory

Wat heb ik nodig:
Ik wil mijn 3 full-hd monitoren blijven gebruiken voor het werk. Wanneer ik een keer een spelletje speel, doe ik dit altijd op 1 monitor. Zelf had ik dus al bedacht om óf 1 kaart te nemen die drie schermen aan kan sturen, óf weer 2 kaarten, maar dan misschien 1 wat zwaardere om af en toe een spelletje te kunnen spelen en de andere puur voor het derde (of tweede en derde?) scherm.

Graag wil ik het stroomverbruik van mijn pc terugbrengen, hierbij wil ik beginnen met de videokaarten. Vervolgens het aantal hdd's wat terugbrengen en misschien zelfs een minder krachtige voeding.

Ik heb eigenlijk niet zo'n gek groot budget, dus zat te denken aan €100 (wellicht is een kaartje uit de vraag & aanbod het beste), de andere twee kaarten kan ik namelijk nog voor ongeveer €40,- p/s verkopen en dan hoef ik niet veel bij te leggen.

Ik heb erg weinig verstand van videokaarten en heb eigenlijk een duwtje in de goede richting nodig. Vandaar dat ik graag zou willen weten welke kaarten geschikt zijn voor mijn toepassing en of wat ik wil überhaupt wel mogelijk is.

Alvast erg bedankt!

Het kaartje waar ik nu naar zit te kijken is de GTX650. Vergelijking.
Echter heb ik geen ervaring met Nvidia en vraag me af hoe de driver is in gebruik. AMD Catalyst Controller vind ik persoonlijk erg prettig en geeft veel mogelijkheden om monitoren of televisies aan te sluiten.
Dus wellicht is de HD7750 (passief) ook een mooie optie?

[ Voor 9% gewijzigd door JarnoH op 17-05-2013 12:20 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-02 22:40
Belangrijke vraag is welke aansluitingen je monitoren hebben? Anders komen daar met een single kaart nog de nodige adapters bij denk.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• JarnoH
Bedankt voor je reactie, dat ben ik inderdaad vergeten.
De monitoren hebben een HDMI, DVI en VGA aansluiting. Hierbij wil ik vanzelfsprekend de VGA niet gebruiken.

Ik twijfel nu nog een beetje tussen de HD7770 en de GTX650. Mijn ervaringen met AMD zijn erg goed, maar de GTX650 is weer ietsje zuiniger.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-02 22:40
Je moet even googlen wat de kaarten doen met 3 monitoren want geloof dat je zowiezo over moet naar Displaypoort om 3 monitoren op 1 kaart te kunen gebruiken. Verder zijn er ook videokaarten die continu op vol vermogen gaan draaien als er meerdere monitoren op aangesloten gaan worden. Ik denk dat je toch weer bij x-fire of SLI uit gaat komen. Of je moet gaan werken met DP>dvi/hdmi adapters.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• JarnoH
Ah oke, dat ben ik tijdens m'n google sessies inderdaad nog nooit tegen gekomen dus daar ga ik eens specifiek naar zoeken! Bedankt!

edit: Goede tip! Ik lees inderdaad dat de HD7770 niet out of the box 3 monitoren ondersteund. Er moet dan inderdaad een supported actieve DP naar dvi/hdmi adapter gebruikt worden.

De GTX650 daarentegen schijnt wel out of the box 3 monitoren aan te kunnen sturen (artikel: zie onderaan).
Ik ga nog wat verder googlen, maar tot nu toe staat de gtx650 weer op 1.

[ Voor 67% gewijzigd door JarnoH op 21-05-2013 09:25 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het woord "advies" staat hier letterlijk:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1