Wharfedale speakers op Onkyo versterker

Pagina: 1
Acties:

• Steeffeh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-03-2023
Vorige week heb ik een Onkyo HT-S4505 gekocht. Hierbij zijn geleverd:

- Onkyo HT-R558 Receiver.
- Onkyo HTP-558 Speaker set

Voor technische specificaties: http://www.nl.onkyo.com/e...05-75929.html?tab=Details
Dit omdat de vraag dan eigenlijk te lang wordt.

Nu enige tijd deze set gebruikt te hebben ben ik wat minder te vreden met de speakers zelf. De receiver is in dit geval voor mij wel ok. De set staat in mijn slaapkamer en deze is niet al te groot. 4mx4m ongeveer.

De tv (LG 42LW5500) hangt aan de muur, de speakers zelf ook. Op dit moment heb ik geen foto.

Kortom, deze speakers zou ik willen upgraden door Wharfedale Diamond speakers (serie 9 of 10).
Nou ben ik benieuwd of er mensen zijn/weten of de bovengenoemde receiver van Onkyo geschikt is voor deze speakers. De subwoofer hoeft niet vervangen te worden door een nieuwe deze is wel ok. Het gaat dus puur om de Front en Rear speakers van Wharfedale en in de toekomst eventueel een center speaker voor het 'geheel'

Ik hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven.

Verwijderd

Je versterker levert ongeveer 60 watt RMS (85 watt music power) op 8 ohm, dat is voldoende om een redelijke zuil aan te spreken zoals een uit de Wharfedale Diamond serie, dus ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2013 11:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:28:
Je versterker levert ongeveer 60 watt RMS (85 watt music power) op 8 ohm
Da's bij gebruik van één kanaal. In surround zal dit significant minder zijn. Wellicht alsnog voldoende, maar no way 60 Watt per kanaal x 5 bijv.

• Steeffeh
Helaas heb ik geen plek op het moment voor een zuil dus de 10.5 bv. Die kan ik niet kwijt. Het zou dus om de kleinere speakers gaan ( 9.1/9.2/10.1/10.2 bv. ).

Een zuil zal ooit in de toekomst misschien komen maar dan in combinatie met een andere receiver alleen de komende maanden/jaren nog niet.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kan wel begrijpen dat je niet tevreden bent over die speakers. Uit speakers met het formaat melkpakje kan nu eenmaal geen fatsoenlijk geluid komen.

De speakers die je voorstelt zijn allemaal boekenplank modellen. Dit zal ten opzichte van die melkpakjes zeker wel een upgrade zijn. Het échte betere geluid voor muziek kun je halen uit vloerstaanders. Helaas, geef je aan hiervoor geen plaats te hebben.

De receiver beschikt niet over echt veel power maar dat is eigenlijk niet het belangrijkste. Je zou er prima mee vooruit moeten kunnen, lijkt me.

Hoe ben je eigenlijk tot die Wharfedale's gekomen? Heb je ze al gehoord? Het is namelijk sterk aan te raden om speakers te kopen die je zelf gehoord hebt. Koop nooit speakers op advies van anderen omdat wat mooi geluid is, erg persoonlijk is.

• Steeffeh
S1NN3D schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:51:
Kan wel begrijpen dat je niet tevreden bent over die speakers. Uit speakers met het formaat melkpakje kan nu eenmaal geen fatsoenlijk geluid komen.

.....
Ik heb bij iemand in de buurt de Wharfedale diamond 9 serie geluisterd in combinatie met de Onkyo TX-NR414.
Vandaar dat ik mij afvraag of mijn receiver het wel goed doet op deze serie of de nieuwere (10 serie).
De 9 serie vond ik erg mooi klinken, echter waren deze wel met de vloerstandaards als front. Echter kan ik er wel voor zorgen dat deze alsnog in mijn kamer kunnen passen (kan de 10.5 vloerstandaard kopen voor een leuke prijs). Alleen ik neem aan dat als ik dat zou doen mijn receiver te min is voor deze speakers en ik er nooit echt 'goed' geluid uit zal krijgen? Of heb ik het nu mis?

Zoals ik al aangaf heb ik een wat kleinere kamer, hierdoor hoeft het geluid dus nooit echt op zijn max.

Edit: Vloerspeakers gaan hem niet worden dat wordt waarschijnlijk overkill in mijn kamer. Ik moet het dus houden op de boekenplank speakers.

[ Voor 7% gewijzigd door Steeffeh op 17-05-2013 12:11 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je ze kunt plaatsen, kun je beter vloerstaanders nemen. Ik zie niet waarom dit overkill zou zijn. Boekenplankspeakers komen in het laag tekort terwijl dit bij vloerstaanders niet het geval is. Ook je huidige receiver krijgt er echt wel geluid uit.

• Steeffeh
Hmm. Dit zet mij wel even aan het denken wat ik nu het beste kan doen. Het is natuurlijk niet zomaar een investering die je maakt. Voor eventuele lage klanken heb ik natuurlijk nog de subwoofer.

Maar jij zegt dat de receiver gewoon mee kan met eventueel zo'n set van Wharfedale Diamond (met of zonder vloerstaanders). Want daar ben ik namelijk het meest bang voor dat ik straks veel klank zal missen.
Al is het al een upgrade dan vind ik dit ook al goed. Een nieuwere/betere receiver komt dan op zijn tijd wel.

• Sander187
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-04-2025
Als je veel muziek luisterd, raad ik je aan zuilen/vloerstaanders te nemen. Als je grotendeels films en tv kijkt kan je ook af met boekenplankspeakers. De Boston A25 boekenplankspeakers zijn ook erg fijne speakers. Zeker een luistersessie bij de lokale hifi zaak waard.

Zet de speakers op small en je crossover tussen de 80 - 120 hertz in de instellingen van je receiver, hierdoor zullen de lage tonen via de subwoofer gaan. Zo ontlast je je receiver en krijg je minder vervorming en beter geluid op hogere volumes.

Des te lagere frequenties je naar je speakers stuurt, des te meer vermogen heeft je receiver nodig.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:32

Bad Brains

<(0.o)>

Kijk anders ook is naar de Focals, dit is voor jouw wens een leuke set.
Zitten redelijk goed in de bass ondanks dat ze klein zijn.
http://link.marktplaats.nl/675834837

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Steeffeh
Tot zover ben ik erg tevreden met jullie reacties tot nu toe.

Ik kijk inderdaad meer tv/films dan ik muziek luister. Af en toe luister ik wel eens muziek maar meer tv/film dus. Er hoeft niet perse veel bass in de speakers zelf te zitten. Hiervoor zal de subwoofer prima geschikt zijn om de bass tonen te laten horen.

Het gaat mij om het 'vollere' geluid wat ik wil creëren.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:42

EraZor

Don't mention the war

De 9.1 zijn hele leuke speakertjes voor t geld. Zijn uiteraard niet te vergelijken met zuilen, maar voor boekenplankers bijna onverslaanbaar qua prijs/prestatie. De 10 serie geen ervaring mee...

• Steeffeh
Vandaag een set 10.1 speakers opgehaald. Werken perfect zien er goed uit! En wat een geluid komt hier uit zeg! Niet verwacht dat er uit zo'n speaker zulk geluid kan komen. Veel bass. Ook heb ik hierbij een set wharfedale crystal 2-40 op de kop kunnen slaan voor een leuke prijs. Alleen je merkt dat de 10.1 serie wel overheerst. Het is een beetje afstellen denk ik...

Of heeft iemand ervaring met de crystal series? Zijn deze echt een stuk minder dan de diamond?
Ik ben toch voor vloer speakers gegaan. De speakers staan allemaal op "small" ingesteld en de crossover op 80Hz. Op een eerder advies heb ik dit zo ingesteld. Iemand misschien nog andere tips? Om de front speakers meer te laten horen haha.

• Steeffeh
Gisteren toch maar terug geweest naar de winkel om mijn Home Theater set terug te brengen. Hiervoor heb ik een nieuwe receiver genomen. Nu heb ik dus het volgende staan:

Receiver: Onkyo TX-NR616B
Front: 2x Wharfedale Crystal 2-40.
Center: xxxxx (tijdelijk de center van mijn Z-5500 set) hiervoor moet ik een nieuwe op de kop zien te slaan.
Rear: 2x Wharfedale Diamond 10.1
Sub: Heb ik nu niet meer i.v.m. geen complete set.

Besteld: Nakamichi Banana Plugs.

Nou is het zo dat de Crystal serie niet heel erg super is. Er komt wel veel bass uit maar gaan niet zo super hard heb ik het idee. Je hoort ze pas bij een hoger volume. Ook als ik de Bass op -10dB zet komt er nog veel (te veel) bass uit.

Zijn de vloerstaanders van serie Diamond een stuk beter? Helaas heb ik niemand in de buurt om dit te ervaren. Met films zijn deze speakers wel goed, dit omdat dan het volume op een hogere stand staat natuurlijk.

Na het e.e.a. te hebben gelezen is het inderdaad niet meer van noodzaak een sub te nemen in dien je vloerstaanders hebt.

Iemand enig advies wat ik voor center kan nemen (niet al te duur, leuke prijs om op te kop te slaan). Een streef budget heb ik niet echt. En eventueel een vervanging van de Front speakers.. Dit is nog geen noodzaak tot op heden heb ik dus nog de Crystal serie die ik voor 85 euro heb kunnen kopen.

Ik hoor graag jullie advies.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:02
Ik zelf maak gebruik van een Onkyo NR 515 in combinatie met 2 x Wharfedale diamond 10.1 welke ik als rears gebruik. het geluid is erg goed en kraakhelder. Wat mij betreft een prima combinatie!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Steeffeh
De diamond 10.1 serie doen ook prima hun best! Daar heb ik niks over te klagen. Het gaat mij meer om de Front speakers die ik op dit moment heb. Deze klinken niet echt hard vergeleken de diamond serie. Het lijkt dat de diamond serie overruled. Ook is de Bass erg hard van de crystal en zijn de hogere tonen dus minder te horen. Dit terwijl treble op +10dB staat en zoals aangegeven de bass zelf op -10dB.

Wel heb ik de mogelijkheid om een handmatige EQ in te stellen waarbij ik het aantal Hz apart een + of - aantal dB kan geven. Helaas heb ik hier niet veel verstand van.

Wat betreft de center die ik nog nodig heb lijkt mij een Wharfedale diamond 9 of 10 CS/CC/CM wel een mooie. Het enige is dus wachten tot ik er zo eentje op de kop kan slaan voor een leuke prijs.

Iemand nog andere tips over de EQ of over de center? Andere suggesties voor de speakers? Hoor graag jullie mening.

Verwijderd

Steeffeh schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:51:
De diamond 10.1 serie doen ook prima hun best! Daar heb ik niks over te klagen. Het gaat mij meer om de Front speakers die ik op dit moment heb. Deze klinken niet echt hard vergeleken de diamond serie. Het lijkt dat de diamond serie overruled. Ook is de Bass erg hard van de crystal en zijn de hogere tonen dus minder te horen. Dit terwijl treble op +10dB staat en zoals aangegeven de bass zelf op -10dB.

Wel heb ik de mogelijkheid om een handmatige EQ in te stellen waarbij ik het aantal Hz apart een + of - aantal dB kan geven. Helaas heb ik hier niet veel verstand van.

Wat betreft de center die ik nog nodig heb lijkt mij een Wharfedale diamond 9 of 10 CS/CC/CM wel een mooie. Het enige is dus wachten tot ik er zo eentje op de kop kan slaan voor een leuke prijs.

Iemand nog andere tips over de EQ of over de center? Andere suggesties voor de speakers? Hoor graag jullie mening.
Waarom zet je die 10.1 wharfedales niet eens als front luidsprekers in, i.p.v. rear?

Ik heb ze een 6-tal maanden in een simpele stereo setting gebruikt, op uiteraard 60 cm steunen. Niets is zo persoonlijk als geluid, maar vrijwel iedereen die ze heeft horen spelen, was enthousiast of vroeg er zelfs naar.

Inmiddels heb ik mijn zuilen binnen (geen wharfedales overigens) en staan ze nu op de slaapkamer, maar desalniettemin blijf ik onder de indruk van die 10.1 boekenplank-luidsprekers...

• Steeffeh
Op dit moment heb ik mijn collectie om het maar zo even te noemen uitgebreidt met 2 front 'speakers'.
Vorige week had ik al zuil speakers (Wharfedale Crystal 2-40) hiermee was ik niet echt te vreden. Deze heb ik dus vervangen door Wharfedale Diamond 10.5. Nog niet echt een heel groot verschil mogen merken maar deze zijn wel helderder dan de crystal serie. Ook matched deze beter bij de rear speakers (10.1). Uiteraard zijn de 10.5's niet nieuw gekocht maar voor een mooie/leuke prijs overgenomen. Na het spelen van de instellingen komt er goed geluid uit. In het bijzonder van muziek. Dit klinkt nu al een stuk beter. Zoals velen al aangeven heb je geen subwoofer hierbij nodig. Voor mijn doen geef ik de mensen hierbij groot gelijk. Dit is natuurlijk een persoonlijke keus.

Het enige wat nu nog ontbreekt is een Diamond 10. CC/CS/CM serie als center uiteraard.

@rataplan1979 Hierbij dus een uitleg waarom ik de 10.1 niet als rear gebruikt haha. Dit omdat er zuilen als front staan.
Pagina: 1