Ik zou eerst maar even goed kijken wat je nu wilt want het lijkt me erop dat je maar wat termen roept en geen idee hebt waar je mee bezig bent.
Omdat ik dedicated en colo door elkaar haal ? Sorry! Ik weet het verschil maar haal de termen idd wel eens door elkaar.
Nee, natuurlijk niet. Een VPS is en virtuele machine en die is nooit sneller dan dat je de volledige server zelf zou hebben.
Dat snap ik, maar de vraag is of het sneller is dan de servers die ik nu heb. Anders moet ik weer een server upgrade traject in of een extra / nieuwe server gaan plaatsen.
Bovendien gaat het niet altijd op wat je beweert. Voorbeeld: ik host ook een website die heel veel uitgaande connecties maakt (api's aanroept). Op echte piekmomenten gebruik ik zo veel php-fpm children dat er te weinig over zijn voor de rest van de webserver. Aantal childern ophogen heeft weer effect op de prestaties van die server. Ik heb deze toen verdeeld over 3 el cheapo vpssen (totaal 30 euro pm). Daar huur ik zelf geen dedicated server voor en koop ik ook geen eigen server voor. Probleem opgelost. Wil ik upgraden ? Geen probleem, image overzetten met 2 drukken op de knop en toevoegen aan de loadbalancer.
Wat ik ook prettig vind aan een cloud server is een stukje gemoedsrust. Gaat er iets stuk, hoppa naar een andere node. Een kennis van mij had een dedi bij leaseweb, hdd kapot. Komt er een monteur (2 dagen later) om het eea te formateren. Al met al was zijn site 3 dagen uit de lucht.
Wil ik uitbreiden, geen probleem. Probeer maar eens een dedicated server uit te breiden. Veel lastiger, als het al aangeboden wordt.
Ik vind het in ieder geval het onderzoeken waard of een VPS op goede infrastructuur, snelle servers beter reageren dan de opstelling die ik zelf neer kan zetten.
Hoe ga ik daar achter komen ? Door te testen.