Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linux laptop

Pagina: 1
Acties:

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik ben op zoek naar hardwarematig redelijk goede laptop zonder windows. Deze laptop gaat in eerste instantie voor office werkzaamheden e.d. (voornamelijk LaTeX) gebruikt worden maar moet waarschijnlijk volgend jaar zwaardere software gaan draaien voor mijn masterproject, ik twijfel of ik ik nu al een laptop moet kopen of moet wachten tot ik precies weet wat ik er volgend jaar mee ga doen, maar ik heb eigenlijk in juni en in de zomervakantie al dingen te doen waarbij het handig is dat ik een laptop bezit.

Het budget is maximaal 1000 euro, maar het mag ietsje minder zijn.

Het probleem is dat ik nogal specifieke eisen heb die maken dat ik eigenlijk alleen maar bij BTO terecht lijk te kunnen, en daar zie ik de bomen door het bos niet meer. Het feit dat ik geen Windows wil (en een OEM licentie weggooien gaat tegen mijn ethiek in) is daar 1 van.

Verder ben ik dusdanig verwent door mijn PC dat ik een SSD moet hebben om mijn humeur goed te houden (ja, dat is echt nodig), maar aangezien het hier om een laptop met linux gaat is 128 GB wel groot genoeg. Ik wil een goede WiFi kaart die in ieder geval 5 GHz ondersteunt. Verder dus een goede processor (waarschijnlijk een lager i7 model) en een mid-range grafische NVidia chip (ik ga hier uiteraard niet op gamen maar een beetje grafische prestaties kunnen nooit kwaad). Ik ben momenteel eigenlijk niet zo op de hoogte wat er te krijgen is in laptopland op CPU en GPU gebied. Verder waarschijnlijk een scherm ergens in de richting van 15,4 inch, het liefst full-HD. En hardware waarvan bewezen is dat deze functioneert in Linux, maar dat lijkt tegenwoordig geen probleem meer te zijn.

Dus nu de vraag, ben ik echt veroordeeld tot BTO (ik hoor wel eens iets negatiefs over de bouwkwaliteit van die dingen), of zijn er toch nog andere opties?

P.S. Als een OEM licentie weggooien de goedkoopste optie is is het misschien iets wat ik toch zal overwegen, maar eigenlijk wil ik gewoon niet iets kopen wat ik niet ga gebruiken en ondertussen wel deel uit maken van de verkoopstatistieken.

P.P.S Hoewel een MacBook ook alles zou kunnen wat ik wil is dat geen optie omdat ik ze te duur vind (absoluut en voor wat voor hardware je krijgt (200 euro extra voor een 128 GB SSD is absurd)).

[ Voor 4% gewijzigd door eew op 16-05-2013 21:02 ]

Verwijderd

Neem in elk geval geen bto of andere clevo gebaseerde barebone. De kwaliteit van de modellen binnen jouw budget is rampzalig vergeleken met de populaire asus N56, sony S15, lenovo Y500 of dell inspiron 15R SE. Goedkoper zijn ze ook niet bepaald...

Verder kan je bij alle fabrikanten geld terugvragen voor de Windows licentie, dat is verplicht, maar allen bij lenovo een valide optie zonder een gang naar de rechtbank. Je krijgt dan €50-or-so terug.

Kan je trouwens beargumenteren waarom je denkt een nvidia GPU nodig te hebben?

Die dingen zijn nu niet bepaald een success in linux.. Tegenwoordig zijn alle mobiele grafische kaarten switchable met de intergrated intel. Je zit er min of meer aan vast in de huidige markt, maar als het kan heb je volgens mij liever geen dedicated GPU ernaast..

Standaardadvies: met i7 http://www.notebookcheck....44V-Notebook.78305.0.html, anders pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E of N56 variant met i5.

• eew
Ik ben gewend aan de desktopmarkt, daar is het qua ondersteuning nog steeds beter dan ATI, en ik heb mijn HD 6950 op mijn dekstop nog steeds niet goed werkend met Linux Mint, maar ook geen tijd meer gehad om daarin te investeren. Ik ben amper in staat om vloeiend te scrollen op een webpagina.

Ik dacht dat over het algemeen vrijwel alle PC's uit balans waren door veel te veel CPU power en veel te weinig GPU, dat filmpje wat je levert lijkt over android te gaan en verder geen context te hebben. Zijn die Intel chips tegenwoordig goed genoeg dan? En hoe zit het met de ondersteuning voor de switchable graphics in linux?

Een ander punt is dat al deze standaard laptops geen SSD hebben in dat segment. Daar kan ik natuurlijk binnen een paar minuten iets aan veranderen, maar dat zijn dan wel weer extra kosten en een nutteloze laptopschijf.

Kan je bij een gang naar de rechtbank niet de tegenstander laten veroordelen voor de preseskosten als je wint? Als dat het geval is zou dreigen met een rechtszaak genoeg moeten om je geld terug te krijgen. Waar heb je die informatie trouwens vandaan? Ik kan eigenlijk alleen maar Amerikaanse dingen over dit onderwerp vinden.

Verwijderd

eew schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:38:
Ik ben gewend aan de desktopmarkt, daar is het qua ondersteuning nog steeds beter dan ATI, en ik heb mijn HD 6950 op mijn dekstop nog steeds niet goed werkend met Linux Mint, maar ook geen tijd meer gehad om daarin te investeren. Ik ben amper in staat om vloeiend te scrollen op een webpagina.
Het ging voornamelijk over de onwil van nvidia om switchable graphics te ondersteunen. Dat heeft een jaar of 3 geduurd...
Ik dacht dat over het algemeen vrijwel alle PC's uit balans waren door veel te veel CPU power en veel te weinig GPU, dat filmpje wat je levert lijkt over android te gaan en verder geen context te hebben. Zijn die Intel chips tegenwoordig goed genoeg dan? En hoe zit het met de ondersteuning voor de switchable graphics in linux?
De intel chips zijn goed genoeg. Er is niets wat je niet kan met een intel chip behalve wat modernere games spelen. Starcraft 2 met een HD 4000 is prima te doen.

Overigens wordt het tegenwoordig wel ondersteund. Maar i don't see the point. De GPU wil je alleen gebruiken bij games, ik lees nergens dat je dat gaat doen.
Kan je bij een gang naar de rechtbank niet de tegenstander laten veroordelen voor de preseskosten als je wint? Als dat het geval is zou dreigen met een rechtszaak genoeg moeten om je geld terug te krijgen. Waar heb je die informatie trouwens vandaan? Ik kan eigenlijk alleen maar Amerikaanse dingen over dit onderwerp vinden.
[Ervaringen] Nieuwe PC, OS/Software weigeren voor refund :)

• eew
Dat is heel apart, want als het nog steeds in de gebruiksvoorwaarden van windows staat handelen deze fabrikanten daar dus in strijd mee. En is er ook niet zoiets als een verbod op koppelverkoop? Waarom laat iedereen laat iedereen zich op deze manier oplichten door deze grote bedrijven?

Die Asus lijkt niet meer te koop te zijn, en in de pricewatch is er niets onder de 1000 euro dat aan al mijn eisen voldoet. Het voornaamste probleem is daar dat alles wat al een SSD heeft met een extra schijf komt, en daar heb ik dus geen behoefde aan, of zoals die lenovo's maar een 16 GB SSD hebben. En 5 GHz wifi lijkt ook voorbehouden te zijn aan modellen duurder dan 2000 euro, het kost in de productie waarschijnlijk nog niet eens 10 euro extra...

Ik zit dus compleet vast, wat ik wil bestaat niet.

Verwijderd

eew schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:37:
Dat is heel apart, want als het nog steeds in de gebruiksvoorwaarden van windows staat handelen deze fabrikanten daar dus in strijd mee. En is er ook niet zoiets als een verbod op koppelverkoop? Waarom laat iedereen laat iedereen zich op deze manier oplichten door deze grote bedrijven?
Joost mag het weten...
Die Asus lijkt niet meer te koop te zijn, en in de pricewatch is er niets onder de 1000 euro dat aan al mijn eisen voldoet.
Ehm, dat is de verkeerde link. Ik bedoelde pricewatch: Asus N56VZ-S4215H.
Het voornaamste probleem is daar dat alles wat al een SSD heeft met een extra schijf komt, en daar heb ik dus geen behoefde aan, of zoals die lenovo's maar een 16 GB SSD hebben. En 5 GHz wifi lijkt ook voorbehouden te zijn aan modellen duurder dan 2000 euro, het kost in de productie waarschijnlijk nog niet eens 10 euro extra...
Dan zet je er zelf een SSD en 5Ghz wifi in. Voor SSD's worden sowieso schofterige prijzen gevraagd door de fabikanten (acer uitgezonderd).

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:33
En als je toch geen dvd speler gebruikt, kan je kijken naar een HDD caddy.

• eew
Ah, die was uit mijn pricewatch gevallen omdat hij niet door mijn RAM eis van 8 GB heen komt (maar ook daar is wat aan te doen natuurlijk). Ik kwam zelf op deze uit pricewatch: Asus N56VZ-S4195H, het enige verschil lijkt de hoeveelheid RAM en HDD (die duurdere heeft een 7200 rpm) te zijn, en ongeveer 50 euro, en die duurdere is amper te krijgen.

Het probleem is alleen dat als ik een laptop koop, en er dingen aan verbouw nog voor ik hem aanzet. Dat ik de onderdelen die ik niet nodig heb niet kan verkopen om garantieredenen (of zal dat wel kunnen?), dus dat ik eigenlijk (naast die windows), nog een hoop koop wat ik niet nodig heb. Maar er lijkt geen andere oplossing te zijn.
Arnlith schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 22:55:
En als je toch geen dvd speler gebruikt, kan je kijken naar een HDD caddy.
Dat is het punt niet, ik wil een laptop met alleen een 128 GB SSD, verder niets. Maar als ik er een met twee HDD posities koop die al een HDD bevat is er een kans dat ik die laat zitten, ik heb alleen geen idee wat ik er dan mee moet doen.

[ Voor 22% gewijzigd door eew op 16-05-2013 23:01 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:10
Geheugen, harddisk en wifi module zijn gewoon onderdelen die de gebruiker mag vervangen zonder dat de garantie vervalt. Wel is het zo dat mocht jouw laptop kuren hebben en je stuurt dat ding op en het ding blijkt gewoon te werken na het vervangen van SSD, wifi of geheugen, dat je daar zelf de rekening voor krijgt.

Overigens zou ik voor je je laptop verbouwt eerst even kijken of ie het doet. Als je net die ene DOA te pakken hebt terwijl je zelf aan die laptop hebt zitten sleutelen is het voor de winkel ook gewoon 1+1=2 om jou daarvan de schuld te geven, ongeacht of je gelijk hebt of niet.

• eew
_JGC_ schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 23:06:
Geheugen, harddisk en wifi module zijn gewoon onderdelen die de gebruiker mag vervangen zonder dat de garantie vervalt. Wel is het zo dat mocht jouw laptop kuren hebben en je stuurt dat ding op en het ding blijkt gewoon te werken na het vervangen van SSD, wifi of geheugen, dat je daar zelf de rekening voor krijgt.

Overigens zou ik voor je je laptop verbouwt eerst even kijken of ie het doet. Als je net die ene DOA te pakken hebt terwijl je zelf aan die laptop hebt zitten sleutelen is het voor de winkel ook gewoon 1+1=2 om jou daarvan de schuld te geven, ongeacht of je gelijk hebt of niet.
Dus als je ongerelateerde hardware problemen hebt dan hoef je niet de originele onderdelen er weer in te stoppen om garantie te claimen? Ik vertrouw die OEM's niet na mijn ervaringen met een HP PC met een kapotte DVD brander. En ik zal ook niet zo snel een laptop met een door mijn los aanschafte SSD erin aan een fabrikant geven...

• kooka
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-11 15:16
Heeft het voor TS (en voor mij, ik heb ongeveer hetzelfde pakket van eisen ;) ) nog zin om te wachten op Haswell in juni met de HD5000 (betere grafische prestaties) en waarschijnlijk krachtiger CPU's? Wat is jullie mening?

[ Voor 7% gewijzigd door kooka op 17-05-2013 11:23 ]

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 12:23

Verwijderd

Niet direct. De variant met windows is goedkoper..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:10
eew schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 23:15:
[...]

Dus als je ongerelateerde hardware problemen hebt dan hoef je niet de originele onderdelen er weer in te stoppen om garantie te claimen? Ik vertrouw die OEM's niet na mijn ervaringen met een HP PC met een kapotte DVD brander. En ik zal ook niet zo snel een laptop met een door mijn los aanschafte SSD erin aan een fabrikant geven...
Waar je even rekening mee moet houden is dat sommige fabrikanten besluiten de laptop niet te repareren, maar gewoon crediteren als ze dit niet binnen bepaalde termijn kunnen doen. Stel je stuurt je Asus laptop in voor een kapot moederbord na anderhalf jaar, niet meer te krijgen -> credit, laptop weg. Zit je eigen SSD daar nog in...

• eew
Ja, en daarom is het dus niet mogelijk de originele schijf te verkopen (iets wat ik wel graag zou willen doen).
Pagina: 1