Defect vrieskist vinden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:24
Wij hebben een Zanker vrieskist van ongeveer 10 jaar oud.
Sinds twee weken geleden stopte hij met vriezen en waren veel producten die aan de rand lagen beginnen te ontdooien.
Als ik de vriezer op de stand "super" zet, overbrugt deze knop de thermostaatschakelaar en begint hij meteen met vriezen.
Ik heb er nu tijdelijk een schakelklok op de vriezer zitten waarmee de temperatuur in de vriezer tussen de -15 en de -20 graden Celcius blijft. (We hebben er nu een thermometer in liggen met een min. en max. indicatie.)

Het vriezen werkt dus, en mijn conclusie was dat ook dat de thermostaatregeling defect moest wezen. Dus ik heb een nieuwe thermostaat incl. voeler besteld en de oude vervangen. Maar helaas, de vriezer werkt nog steeds niet. Na de installatie van de nieuwe thermostaat was de vrieskist natuurlijk te warm en toen ik de stekker in het stopcontact stak sprong hij aan, maar op een gegeven moment gaat hij uit en nooit meer aan.

Wat heb ik gecontroleerd:
- De aangesloten draden van de nieuwe thermostaat komen overeen met die van de oude. (Ik had er foto's van gemaakt, dus dat weet ik zeker. :) )
- Als ik de voeler van de thermostaat uit het buisje haal voelt hij flink koud aan, dus het lijkt mij dat hij de juiste temperatuur registreert.
- Het vriezen zelf werkt goed als ik de schakelaar op "super" zet, en -25 graden Celcius haalt hij met gemak.
- Het merk en typenummer van de nieuwe en oude thermostaat (Danfoss) komen overeen, en ook ziet hij het zelfde er uit.
- Thermostaat op de hoogste stand gezet.

Heeft iemand nog een suggestie om de oorzaak van het probleem te vinden?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je geeft het zelf al aan: als je de boel op "super" zet wordt de thermostaat overbrugd en vriest ie wel.
Met de nieuwe thermostaat aangesloten vriets ie niet. Conclusie: de overbrugging / kortsluiting van het "vries-aanzet-circuit" zit buiten de thermostaat zelf.

Dat betekent dus dat je ergens een losse verbinding moet hebben in de kabeltjes of de print richting thermostaat. Ik hoop voor jou dat het kabeltjes zijn, da's wat makkelijker te vervangen ;)

E.e.a. zou je met een multimeter vrij makkelijk moeten kunnen doormeten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou de aanloopcondensator van de compressor eens opzoeken en doormeten.

Ik vermoed dat die stuk is, er is een goede kans dat de thermostaat een nuldoorgang heeft en dat hij door een slechte condensator niet meer op een nuldoorgang netjes aanslaat.
Zonder nuldoorgang zouden de lampen kunnen knipperen elke keer als de vriezer aanslaat wat fabrikanten niet willen.

Als je 'm echt aanschakelt (super) dan doet hij dat waarschijnlijk niet op een nuldoorgang, een schakelklok doet dat ook niet op een nuldoorgang.
Als je niet op een nuldoorgang schakelt krijgt de motor een flinke piek en goede kans dat hij daardoor wel start.

De aanloopcondensator ziet eruit als een cylinder, vaak van staal, met een aanduiding in uF erop. Ongeveer het formaat van een D-cel battery, misschien iets langer.
Edit: Hij zit tegen de compressor aangeplakt of er vlak bij in de buurt. Een enkele keer duwen ze zo'n ding in een kastje wat op de compressor zit, maar meestal los ertegenaan.

Dan moet je wel een multimeter hebben die capaciteit in uF kan meten om te kijken of hij inderdaad slecht is.
Vervangingen zijn meestal goed te vinden maar niet heel goedkoop, koop wel dezelfde waarde, het formaat is irrelevant, ze worden steeds kleiner.

Kan niet garanderen dat het dat is, maar zou je problemen prima kunnen verklaren.

[ Voor 7% gewijzigd door SA007 op 17-05-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

SA007 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 09:48:
Vervangingen zijn meestal goed te vinden maar niet heel goedkoop, koop wel dezelfde waarde, het formaat is irrelevant, ze worden steeds kleiner.
Heb een tijdje terug een nieuwe aanloopcondensator voor mijn wasdroger besteld op http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=178 voor € 3,10. Minimum orderbedrag is € 6,50 dus je moet er nog wat anders bij bestellen, maar dat was in mijn geval nog steeds goedkoper dan de ruim € 30 exclusief BTW voor alle alternatieven die ik had gevonden.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Ik heb het e.e.a. doorgemeten, maar niets bijzonders gevonden.
Als ik de thermostaatvoeler uit het buisje haal, warmt hij op en gaat de compressor aan. Als ik deze dan weer terug in het buisje stop, stop gaat de compressor uit.

Hieruit concludeer ik dat de thermostaat met de voeler goed werkt.

De thermostaat is van het type -25T65 EN60730-2-9. Ik heb de oude thermostaat uitelkaar gehaald, en het is totaal mechanisch opgebouwd. Het schakelgedeelte is dus onafhankelijk van de nul-doorgang.

Ik heb een standaard multimeter en die heeft helaas geen capacitieve test, maar gezien mijn bevindingen lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de condensator defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoogstwaarschijnlijk is het toch de condensator hoor. Dat zal een elektrolytische condensator zijn, en na een jaar of 10 kan die op zijn, zeker na veel starts (eigen aan een diepvriezer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mooseman007,
Elektrolytische condensator? Bedenk wel dat die specifiek voor gelijkspanning zijn, ze hebben uitdrukkelijk een plus en min, die je niet mag verwisselen. En aanloopcondensatoren zitten toch in het wisselstroomcircuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correct, ik bedoelde een filmcapacitor.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
Je kunt twee elektrolytische condensators anti-serie plaatsen, en dan is het wel geschikt voor wisselspanning. :)

Ik heb gisteren heel wat geprobeerd en getest, en ben er achter gekomen dat de thermostaat op een veel lagere temperatuur aan en afschakelt. Hij schakelde namelijk wel als ik de voeler steeds in en uit de vrieskist haalde.
Ik heb nu aan een aantal stelschroefjes op de thermostaat gedraaid, en na een uurtje experimenteren lijkt hij nu goed te schakelen. De temperatuur in de vrieskist schommelt tussen de -18 en -20 graden Celcius, en dat lijkt mij goed. Ik zal de komen de tijd af-en-toe controleren of hij goed bljift regelen, maar tot nu toe ziet het er goed uit.

Pagina: 1