Toon posts:

Blu-ray onscherp en niet vloeiend op nieuwe Sony Bravia

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even kort voorstellen: ben officieel nieuw hier, maar ben hier officieus al vaak te vinden. Vanwege de kundige en nuttige adviezen zou ik jullie graag een probleem voorleggen.

Deze week verving ik mijn oude Sony Bravia voor een nieuwe, model 42W655a. Doorslaggevend was de (in de winkel) bijzonder mooie beeldkwaliteit. Weet dat het daar (MM) versterkt is en er hoogwaardige promofilmpjes worden getoond, maar het laat zien dat de tv die kwaliteit in ieder geval kan leveren. De kwaliteit was in mijn ogen zelfs, gek genoeg, een stuk beter dan die van de duurdere modellen van Sony. Anders had ik die namelijk wel aangeschaft.

Eenmaal de tv thuis ontvangen, heb ik direct mijn Samsung blu-ray speler erop aangesloten (HDMI) om te kijken hoe hoog de beeldkwaliteit zou zijn. Ik draaide de BBC-serie Earth, geschoten met HD-camera's. Tot mijn teleurstelling bleek het beeld echter - naar mijn kritische mening - veel ruis/pixels te bevatten en was het beeld bepaald niet vloeiend (bijv. goed zichtbaar bij rennende dieren). Op mijn 'oude' tv was het beeld véél scherper bij dezelfde blu ray...

Ik vraag mij af of ik iets verkeerd doe met de instellingen. Ik heb deze nog niet aangepast. Dit wil ik namelijk eerst zeker weten voordat ik de tv terugstuur naar MM. Overigens heb ik daar vandaag navraag gedaan, maar zij konden mij weinig meer vertellen dan dat zij dachten dat het in ieder geval niet aan de instellingen zou moeten liggen, aangezien - volgens hen - een dergelijke blu-ray per definitie haarscherp beeld op mijn tv zou moeten leveren.

Kan ik dit probleem volgens jullie zelf verhelpen bij deze tv of is er mogelijk iets mis met deze tv? Alvast veel dank voor jullie adviezen!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik vermoed dat er geen problemen zijn. Earth is gewoon 24p waarschijnlijk en staat de tv nu zonder frame interpolitie af te spelen. 24p is gewoon niet vloeiend, maar wel zoals het hoort te zijn. je zou kunnen proberen om met frame interpolitie (weet niet hoe het heet op een sony) te spelen.

Over het 'ruis'. Ik denk dat je tv het gewoon weergeeft zoals het opgenomen. Je panel zal gewoon 1080p weergeven en het kan best zijn dat het materiaal wat ruis bevat (heeft earth volgens mij ook). En ruis wil je niet automatisch wegfilteren want dan haal je ook details weg.

Ik zou zeggen post eens de instellingen van je tv en probeer eens andere blurays of die minder ruis bevatten.

IK vermoed dat je op je oude tv de sharpness controls veel hoger had staan. het beste kun je sharpness gewoon op 0 zetten. Je krijgt er niet meer detail door en het beeld wordt ook niet scherper, alleen kunstmatig aangepast om scherper te lijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Adlermann op 16-05-2013 19:18 ]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:35

Bever!

3

bluray speler op 60hz zetten ipv 24p zal wel schelen met het hakkelen.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Bever! schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:45:
bluray speler op 60hz zetten ipv 24p zal wel schelen met het hakkelen.
Ja, maar dat is ook zonde. dan mis je de film-ervaring :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik mis even wat je vorige tv was die het wel scherp en vloeiend afspeelde? Naast het 1080p60-signaal activeren op je BD-speler kun je ook je tv laten interpoleren. Ik vind dat zelf verschrikkelijk om te zien, maar smaken verschillen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-02 23:27

mr.paaJ

generatie cmd+z

Interpolatie staat standaard aan en is mogelijk juist het probleem. Zoek in je instellingen naar iets als Motion Flow en experimenteer daarmee.

[ Voor 36% gewijzigd door mr.paaJ op 17-05-2013 11:11 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1