Toon posts:

Setup Home Cinema

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben van plan de BOSE acoustimass 10 te kopen en ik zou graag wat advies hebben ivm met de setup van de speakers. Ik heb een eenvoudige layout gemaakt van mijn living en met hoe ik denk een setup van de speakers. Had graag de mening gehad van de experts hier.

Afbeeldingslocatie: http://i667.photobucket.com/albums/vv35/MrEJ2000/living.png
Rood zijn de speakers (komen op plafondhoogte)
Blauw ramen
Groen deuren
Bruin sofa
Subwoofer zal waarschijnlijk rechts van de TV komen.
De 2 zwarte rechthoeken zijn kasten 2m+ hoog.

Graag u advies?
Grtz.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Eerste wat bij mij opkomt (en sorry daarvoor) is waarom Bose. Het is een merk met niet zo'n beste prijs/kwaliteit verhouding. Ze zijn niet bepaald goedkoop en voor hetzelfde geld kun je beter krijgen. Dus in hoeverre heb je daarover al besloten?

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Ik vind het maar een vreemde manier van plaatsen, 3 rear-speakers, waarvan eentje in een verre hoek? Een van die rears (bij voorkeur die in die verre hoek) hoort je center te zijn en bij je tv geplaatst te worden. De linker voorspeaker zou ik een stuk naar rechts verplaatsen, dus niet in de hoek, maar naast de kast ophangen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:59:
Hallo

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben van plan de BOSE acoustimass 10 te kopen en ik zou graag wat advies hebben ivm met de setup van de speakers. Ik heb een eenvoudige layout gemaakt van mijn living en met hoe ik denk een setup van de speakers. Had graag de mening gehad van de experts hier.

[afbeelding]
Rood zijn de speakers (komen op plafondhoogte)
Blauw ramen
Groen deuren
Bruin sofa
Subwoofer zal waarschijnlijk rechts van de TV komen.
De 2 zwarte rechthoeken zijn kasten 2m+ hoog.

Graag u advies?
Grtz.
Misschien niet het advies dat je wenst te horen, maar die kast aan die 4 meter muur die moet ''gewoon weg''.
Je hebt dusdanig veel ramen en deuren dat het een echte uitdaging gaat worden om hier wat moois (lees klankmatig ok) van te maken.
De wand waartegen die kast staat of de wand waartegen je bank nu staat, zou ik gebruiken voor de tv.
Ervan uitgaande dat je wel nog wenst te zitten, moet de kast dus op marktplaats ;)

Ben benieuwd wat het gaat worden, desalniettemin succes....

Verwijderd

Topicstarter
Peenutzz schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 18:27:
Ik vind het maar een vreemde manier van plaatsen, 3 rear-speakers, waarvan eentje in een verre hoek? Een van die rears (bij voorkeur die in die verre hoek) hoort je center te zijn en bij je tv geplaatst te worden. De linker voorspeaker zou ik een stuk naar rechts verplaatsen, dus niet in de hoek, maar naast de kast ophangen.
Tja het is ook maar een voorstel. Dit leek mij logish in iedere hoek van de kamer een speaker het is toch de bedoeling om het geluid rondom u te krijgen. En als ik een van die achterste tussen de 2 deuren van voor plaats dan van voor 3 speakers en van achter 2? maar ik den dat ik beter die linkse achter speaker laat en de middelste naar voor plaats?
BTW bij di bose speakers heb je eigenlijk 2 klein op elkaar zitten dus je kan één naar links en de andere naar rechts sturen, maar dat zullen de meeste hier wel weten veronderstel ik.
PS kast wegdoen is geen optie. zou di kast echt zoveel storen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2013 19:53 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Je kan bij een surround setje natuurlijk niet zomaar de speakers ergens neer zetten. Je moet je wel aan de basics houden. De center bij de tv. Eén speaker links en één speaker rechts van de tv. En daar tegenover de 2 achterspeakers bij de primaire kijk/luisterpositie.

Als je gaat rommelen met de positionering wordt je geluidsbeeld een. Er zit natuurlijk wel een gedachte achter een surround audiospoor.

Nogmaals ik zou sowieso de over-rated Bose set heroverwegen. Kan veel beter voor dat geld.

[ Voor 30% gewijzigd door S1NN3D op 16-05-2013 20:41 ]

• Tronic
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-01 23:31
Deze opstelling zou geen probleem zijn als het gewoon voor een muziek / audio beleving te hebben doorheen de kamer. Als we het specifiek gaan richten op HT, waar dat model nu eenmaal voor gemaakt is, dan zijn er natuurlijk richtlijnen die best aangehouden kunnen worden. Recht uit de handleiding: (http://www.bose.nl/NL/nl/...294680_04_tcm55-36043.pdf)
De luidsprekers plaatsen voor een realistische Home Cinema-weergave
Houd rekening met deze richtlijnen wanneer u een locatie voor de verschillende luidsprekerskiest:
[list]
• De afstand tussen de Acoustimass®-module en de tv moet ten minste 0,6 m bedragen om storingen te voorkomen.
• Bij een Acoustimass 10-systeem, is de voorste middenluidspreker bedoeld voor plaatsing
aan de voorkant van het vertrek, in de buurt van het midden van de tv. De andere cube-
luidsprekers zijn aan elkaar gelijk en kunnen overal in het vertrek worden geplaatst (Figuur 2a
en 2b).
• De onderste en bovenste delen van de cube-luidsprekers kunnen ten opzicht van elkaar
worden gedraaid om een ruimtevullende weergave te verkrijgen.
• Bij het Acoustimass 6-systeem zijn alle vijf cube-luidsprekers aan elkaar gelijk zodat deze overal in het vertrek kunnen worden geplaatst (Figuur 2c en 2d). Waar u de luidsprekers plaatst,
is afhankelijk van de vorm en de afmetingen van het vertrek en van de inrichting. Bij de opstelling van uw thuisbioscoop kunt u de onderstaande voorbeelden als uitgangspunt nemen
Bekijk voornl. p 6 eens :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mooi die quote. Als je goed leest is het enige wat ze daar zeggen dat de speakers aan elkaar gelijk zijn. Verder roepen ze uiteraard niks over de verschillende front, rear en center kanalen die je aan moet sluiten. Alsof dat systeem dat zelf uit kan zoeken :+
Neuh, dat mag de gebruiker met logisch verstand zelf doen ;)

Als je redelijke bang voor veel buck wilt, vooral Bose kopen. Als je zelfde kwaliteit wilt maar een stuk goedkoper en beter op je muzikale / geluidssmaak afgestemd: ga voroal her en der luisteren.

Qua kamerinrichting: Verwissel de kast en de TV. Draai de bank een kwartslag met de klok mee zodat die voor de TV staat. Of draai zowel TV, kast als bank een kwartslag met de klok mee. In beide gevallen heb je ineens een rechte danwel vierkante luisterruimte. Werkt veel beter en is ook veel handiger voor de audio / HC inrichting :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tronic
Haha, het verschil in functie en hoe en waar ze moeten worden aangesloten staat op pagina 6 en 7, maar ik moet toegeven dat ik met snel zijn wel een heel vaag stuk heb gequote. :+ De pdf copaste niet makkelijk, vandaar de voetnoot toen ik zag dat er meer was :)

Ik zou persoonlijk, net als The Eagle, proberen de boel kwart te draaien voor een HT vriendelijkere ruimte (als er niet nog bijzet-, salon- of eettafels verstop zijn natuurlijk)

• S1NN3D
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 23:23:
[...]
Als je redelijke bang voor veel buck wilt, vooral Bose kopen. Als je zelfde kwaliteit wilt maar een stuk goedkoper en beter op je muzikale / geluidssmaak afgestemd: ga voroal her en der luisteren.

Qua kamerinrichting: Verwissel de kast en de TV. Draai de bank een kwartslag met de klok mee zodat die voor de TV staat. Of draai zowel TV, kast als bank een kwartslag met de klok mee. In beide gevallen heb je ineens een rechte danwel vierkante luisterruimte. Werkt veel beter en is ook veel handiger voor de audio / HC inrichting :)
Goede aanvulling op dit topic. Door het geheel een kwart te draaien ontstaat er een veel logischere indeling. Je hebt helemaal gelijk over de prijs/kwaliteit verhouding van Bose :N . Die is ver te zoeken. Voor hetzelfde geld kun je veel beter kopen. En dezelfde kwaliteit kun je ook voor veel minder geld kopen. TS reageert hier niet op dus ik ben benieuwd naar zijn overwegingen en in hoeverre dit nog bespreekbaar is :X .

• The Eagle

The Eagle

Tsja, laat ik het zo zeggen: Ik ben wat dat betreft ervaringsdeskundige :P
Toen ik vorig jaar mijn huis kocht heb ik het uitgezocht op een vierkante / rechthoekige ruime zitkamer. Als zowel je fronts als rears vloerstaanders zijn wil je nou eenmaal wat ruimte hebben. Inrichting is er ook op afgestemd. Voldoet nog aan de WAF ook ;)

Maar benieuwd naar de reactie van TS idd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb een nieuwe setup bedacht. Ik weet de layout van mijn living is niet echt ideaal maar meubels verplaatsen enz is echt geen optie. Ik heb een nieuw schema (a la paint) gemaakt, wel realistischer de 2 bovenste deuren en de TV staan toch meer naar links dan ik dacht. Ik denk dat het zo wel ongeveer goed moet zijn. Alleen de linkse achter speaker (paars op schema) weet ik nog niet daarom dat die er voorlopig dubbel op staat. Ik denk dat ik misschien veel geluid verlies door dat linkse gedeelte waar geen speakers komen en daarom misschien die eene in de uiterst linkse hoek als compensatie. Ik weet niet als dit een goed idee is?
Afbeeldingslocatie: http://i667.photobucket.com/albums/vv35/MrEJ2000/living2.png

• Tronic
Als de indeling niet anders kan, dan is deze opstelling inderdaad een stuk beter. Als je de linker front speaker tussen die deuren kwijt kan zou ik linker achter gewoon tegenover houden en niet in die hoek linksonder duwen.

En als je de set eenmaal hebt kan je nog altijd live proberen wat voor verschil het nu precies geeft in die linkerhoek of links naast de bank, desnoods met een ladder ofzo :p. Vooral omdat de gewenste speakers 2-delig zijn en los van elkaar te draaien is het een beetje trail and error. Als je dan eenmaal tevreden bent van het geluidsbeeld kan je ze bevestigen en de kabels mooi wegwerken.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Wat me eigenlijk niet helemaal duidelijk is, is waar je de speakers voor gaat gebruiken. Wil je gewoon de hele kamer vol geluid hebben als je muziek draait, of gaat het echt om de surroundervaring bij films? In het eerste geval kun je gerust in elke hoek van de kamer een speaker hangen, maar voor films ben je beter af met je laatste tekening, met de linksachterspeaker naast de bank in plaats van in de verre hoek.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• S1NN3D
  • Niet online
Achterspeaker tegenover de frontspeaker zetten is het beste. Alleen nog altijd geen reactie op de keuze voor Bose.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wellicht om dat TS geen behoefte heeft aan de discussie waarom Bose. Zijn vraag is toch waar de speakers het beste op te hangen. En voor sommige speelt uiterlijk ook mee. En als je de Bose nu vind passen in jou interieur en je bent ook nog eens tevreden wat ze doen. En de prijs is geen probleem, waarom zouden wij door blijven gaan over de keuze. (zeker als TS bewust of onbewust deze vragen negeert) ;-)

Zelf ook jaren Bose gehad en ben er nooit on tevreden over geweest :D

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• S1NN3D
  • Niet online
In de TS stond dat er een plan is om ze te kopen. Dan ben ik natuurlijk benieuwd naar de motivatie. Maar blijkbaar is het geen discussiepunt. Je hebt gelijk, hierbij laten voor dit onderwerp.

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:35

Snuffel

Vroem!

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/7b494555d638bcce6927403bb1cbee62.png

Zoiets dan?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 11:08

strompel

PSN: jansoe13

volgens mijn bescheiden mening lijkt dat er meer op.

aanvullende informatie:

http://www.hifi.nl/artike...aatsing-luidsprekers.html

PSN: jansoe13

• S1NN3D
  • Niet online
Zo kun je de speakers inderdaad het beste neer zetten. Misschien kun je nog een aantal posities testen voor de sub. Dat wil nog wel eens verschillen.

• The Eagle

The Eagle

Waar je die sub nu geplaatst hebt zat toch een deur :? Of mag die dicht blijven dan?

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Dit.

En wat de rest zegt: beter geluid halen voor dit geld, en geen Bose.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ach, als je kleine satelieten wilt is het een prima systeem. Bose wordt pas echt (te) duur als je richting de Lifestyle systemen kijkt.

[ Voor 39% gewijzigd door mr.paaJ op 18-05-2013 23:26 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat lijkt mij de beste oplossing en wat er aangehaald is over de sub. Kan ik me prima in vinden. Probeer aantal plaatsen uit met de sub. Waar klinkt deze voor jou het prettigste.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:08
Ik weet niet of het ook werkt, heb ooit een tip gelezen over de plaatsing van de subwoofer...

Zet de subwoofer neer waar je zit/hoofdzetel is, en loop rond in de ruimte naar plaatsen waar hij mogelijk kan staan. Daar waar het geluid het beste overkomt is de plaatst waar je de subwoofer mogelijk ideaal kan plaatsen. Ik kwam dit tegen toen ik aan het zoeken naar potentiële ideale plaatsing ivm loze leidingen vooraf aanleggen in ons nieuwbouw huis, welke voorlopig nog niet opgeleverd wordt :'(

Nogmaals, ik weet niet of het ook echt een (goede) manier is om de juiste plek te vinden, heb het zelf (nog) niet uit kunnen testen. Maar uitproberen zal geen kwaad kunnen lijkt me ;)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in snuffel zijn shema zal ongeveer wel gaan maar dan komt sub rechts langs de zetel want langs de kast is wat gevaarlijk met die deur. Ofwel gewoon rechts langs de de TV, dit zijn zowat de enigste opties denk ik waar ik hem kan zetten. De meeste zijn het er dan denk ik over eens om die linkerachter speaker tegenover de linkervoorste te plaatsen en niet in hoek linksonder want dit is echt bedoeld voor films te kijken en niet zozeer om muziek te luisteren.

Grtz.
Pagina: 1