2 gateways 1 dhcp

Pagina: 1
Acties:

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 15:14

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Ik heb hier een situatie als volgt:

Modem/Router/Wifi combi die zorgt voor het internet
Zooitje computers
Gigabit switch
NAS die DHCP doet.

Doel: Lokaal netwerk gigabit, 'vaste' ip's en internet toegang voor wired en wireless devices.

Implementatie:
Alles aan de switch geknoopt (ook NAS) en werkt prima.
Voor internet toegang het switch gedeelte van de modemcombi ook in de gigabitswitch geprikt en hoppa: internet.
Zover alles goed. DHCP functionaliteit van de modemcombi is ruk, dus daar uitgezet en op NAS aangezet.
Voor alle bekabelde devices gaat dat prima. De NAS neemt het werk over en deelt netjes ip adressen uit.
Alle wifi devices (die dus op de modemcombi binnenkomen) krijgen geen ip!?
Als ik een statisch ip toeken aan die wifi devices, kunnen die wel op de bekabelde devices komen, dus waarom die wifi devices geen ip krijgen is mij een raadsel.

Dit heb ik volgens mij wel vaker zo aangesloten, dit moet toch gewoon kunnen?

Lekker op de bank

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:21
en als je dit nu insteld op de traditionele manier?

Modem/router met WiFi en DHCP
Switch
Zooitje PC's en de NAS

Werkt het dan wel?

[ Voor 69% gewijzigd door TECHcrime op 16-05-2013 16:41 ]

• Giftcard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11 20:44
Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, mijn oplossing was een stukje makkelijker:

Mijn wifi router had een crappy antenne dus heb een AP gekocht van een paar tientjes en die aangesloten op de GigSwitch. Alle DHCP Reqs worden dan netjes bij je DHCP server afgeleverd.

In jouw situatie zou je verwachten dat de Router de DHCP reqs die via WiFi binnenkomen doorstuurd als hij zelf geen DHCP server is.
Kijk naar een setting "switching mode", dit zou je kunnen vinden in je WiFi section van je router.

btw: Je onderwerp is incorrect, je hebt 1 gateway en 1 DHCP server, ze staan alleen niet op de zelfde apparaten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Giftcard op 16-05-2013 16:47 ]

"Secrets are only secrets if they are secret."

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
TECHcrime schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:40:
en als je dit nu insteld op de traditionele manier?

Modem/router met WiFi en DHCP
Switch
Zooitje PC's en de NAS

Werkt het dan wel?
Ja dan werkt het wel, maar die DHCP kan alleen aan of uit en verder kan ie niets.
Dat is dus geen optie.

Lekker op de bank

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Topicstarter
Giftcard schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:45:
Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, mijn oplossing was een stukje makkelijker:

Mijn wifi router had een crappy antenne dus heb een AP gekocht van een paar tientjes en die aangesloten op de GigSwitch. Alle DHCP Reqs worden dan netjes bij je DHCP server afgeleverd.

In jouw situatie zou je verwachten dat de Router de DHCP reqs die via WiFi binnenkomen doorstuurd als hij zelf geen DHCP server is.
Kijk naar een setting "switching mode", dit zou je kunnen vinden in je WiFi section van je router.

btw: Je onderwerp is incorrect, je hebt 1 gateway en 1 DHCP server, ze staan alleen niet op de zelfde apparaten ;)
Je hebt gelijk. de NAS is geen gateway in dit verhaal. Sorry voor de titelfuckup.

Switching mode ga ik eens naar zoeken, want ik verwacht inderdaad ook dat de requests via wifi gewoon doorgaan als DHCP uitstaat.

Thuis heb ik een soortgelijke situate en daar gaat dat wel gewoon goed. Nu ging ik twijfelen of dat toeval is.

Lekker op de bank