Toon posts:

EA stopt met Online Pass

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de frontpage las ik het bericht dat EA stopt met zijn Online Pass-systeem
Electronic Arts stopt met zijn Online Pass-systeem, dat was bedoeld om de doorverkoop van games te ontmoedigen. Geen enkele nieuwe game zal gebruikmaken van Online Pass, heeft de Amerikaanse game-uitgever bekendgemaakt.

Het Amerikaanse bedrijf zegt tegenover VentureBeat de beslissing te hebben genomen naar aanleiding van feedback van spelers. Het omstreden systeem was weinig populair onder gamers. Bij een nieuwe game kregen spelers een unieke code, die nodig was om bijvoorbeeld de multiplayerfunctionaliteit te unlocken. De code was slechts één keer te gebruiken. Werd de game doorverkocht, dan moest de nieuwe koper opnieuw een code aanschaffen.

Met het systeem hoopte EA de doorverkoop van games te ontmoedigen en nog wat te verdienen aan de games die wel werden doorverkocht. Verschillende EA-games, waaronder het populaire Battlefield 3, maakten gebruik van Online Pass. Niet alleen Electronic Arts voerde het systeem in, ook Activision en Ubisoft gebruiken het. Of die bedrijven ook plannen hebben om te stoppen met Online Pass, is onbekend.
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of het werkte zoals zij het bedoeld hebben. Werd die pass daadwerkelijk verkocht of juist helemaal niet? Uiteraard waren er zeeën aan kritiek op het hele gebeuren, maar vormde dit ook echt de aanleiding om ermee te stoppen?

Verder zat ik na te denken over opvolging en op de frontpage gaf iemand aan dat EA mogelijk gaat overschakelen op Season Passes en dan alle DLC krijgt die tot dat pakket behoren. Interessante gedachtegang, maar gezien het de bibliotheek van EA vraag ik me bij bijvoorbeeld hun sportgames wel af wat ze eventueel aan extra's zouden kunnen bieden. Nieuwe gamemodes, nationale teams, nieuwe shirts/licenties? Zeg het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

We zullen wel always-online games krijgen, dan. In ieder geval iets wat iedereen nog erger vindt dan een Online Pass. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uniciteit schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:33:
We zullen wel always-online games krijgen, dan. In ieder geval iets wat iedereen nog erger vindt dan een Online Pass. :9
Toch wel typisch dat we meteen van nog negatievere zaken uitgaan wanneer het om EA gaat. Is niet goed voor het imago van je bedrijf (was natuurlijk al bagger in het geval van EA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:35:
[...]

Toch wel typisch dat we meteen van nog negatievere zaken uitgaan wanneer het om EA gaat. Is niet goed voor het imago van je bedrijf (was natuurlijk al bagger in het geval van EA).
Ik hoop het niet, hoor, maar EA staat er ondertussen wel een beetje om bekend dat ze van alles willen uitproberen om piraterij en tweedehands games tegen te gaan. Het zou eerder verrassend zijn als ze niet met een nieuw plan kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Moet zeggen dat ik er niet van hou om op EA te lopen bashen. Maar wat betreft DRM hebben ze toch wel een aardige naam opgebouwd. Uiteraard zijn ze niet de enigen in de industrie, Season Passes zijn echt niet iets unieks (of onder andere noemers, zoals Battlefield premium) voor EA.

Maar het hele gedoe van SimCity always on bijvoorbeeld, wat dan zou zijn omdat de servers het nou eenmaal moeten berekenen...

Tsja, dan geef je jezelf die naam natuurlijk wel.

Offtopic:
Overigens wel een leuke post van de makers van Game dev Tycoon (die devs die zelf een versie vioa torrents verspreidden waarbij je studio op een gegeven moment failliet ging omdat je spellen massaal gedownload werden, the irony): http://www.greenheartgame...sion-for-game-dev-tycoon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
crizyz schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 19:49:
Moet zeggen dat ik er niet van hou om op EA te lopen bashen. Maar wat betreft DRM hebben ze toch wel een aardige naam opgebouwd. Uiteraard zijn ze niet de enigen in de industrie, Season Passes zijn echt niet iets unieks (of onder andere noemers, zoals Battlefield premium) voor EA.

Maar het hele gedoe van SimCity always on bijvoorbeeld, wat dan zou zijn omdat de servers het nou eenmaal moeten berekenen...

Tsja, dan geef je jezelf die naam natuurlijk wel.

Offtopic:
Overigens wel een leuke post van de makers van Game dev Tycoon (die devs die zelf een versie vioa torrents verspreidden waarbij je studio op een gegeven moment failliet ging omdat je spellen massaal gedownload werden, the irony): http://www.greenheartgame...sion-for-game-dev-tycoon/
Ik ben ook niet van het bashen. De kritiek is vaak te makkelijk en te eenzijdig, maar ik kan je wel zeggen dat ik niet helemaal gelukkig was met de keuzes die EA maakte en de producten die EA afleverde. Dat is eigenlijk voor mij begonnen met het afsluiten van servers van naar hun zeggen weinig gespeelde online games, het invoeren van online passes, het releasen van interessante games zonder enige vorm van marketing, maar bovenal het afleveren van minder goede games. Ik heb de afgelopen paar jaar dan ook nauwelijks EA games gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 22:44

Nazanir

Is pappa!

Ik vermoed dat ze de wind uit de zeilen proberen te halen hiermee, maar ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat er iets achter zit.

Er is natuurlijk nog niet heel veel bekend over PS4/XboX opvolger of voor bepaalde spellen bijv. een internet connectie vereist is, of dat deze game nu gebonden wordt aan je account (net zoals met de on demand games zal ik maar zeggen). Misschien dat je straks alleen nog maar een key koopt van EA games in een winkel en dat deze dan aan je PSN/XBL of Origin account gekoppeld word. Zeker voor PS/Xbox zal dit een zware domper zijn, omdat mensen dan hun games helemaal niet meer door kunnen verkopen.

Let wel, dit is puur speculatie, maar EA staat er helaas bekend om, dat geld op de eerste plaats komt en pas ergens op de laatste plaats de klant ervaring. Ze zullen wel heel veel moeten doen, om zich in een positief daglicht te gaan stellen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:15
Toen ik dit bericht voor het eerst las moest ik bij het lezen van deze zin:

Electronic Arts stopt met zijn Online Pass-systeem, dat was bedoeld om de doorverkoop van games te ontmoedigen.

Direct hier aan denken:
nieuws: Valve voor Duitse rechter vanwege tegenhouden tweedehandsverkoop

Nu is het nog zo dat het verkopen van 2e hands games in de EU mag maar dat het gewoon moeilijk/onmogelijk gemaakt word (zoals bv op Steam).

Maar misschien zullen landen het gaan verplichten, dus dat men zijn games kan doorverkopen zonder dat de uitgever/ontwikkelaar het onnodig moeilijk gaat maken.
En wil EA zich hier op voorbereiden.

Of misschien luisteren ze echt naar de klant :+

edit:
Of ze komen straks met iets nieuws wat in principe precies hetzelfde is maar wat ze een andere naam geven en doen alsof het iets nieuws is en dat het goed voor de klant is.

[ Voor 12% gewijzigd door Deadsy op 21-05-2013 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

En het is nu duidelijk waarom ze de Online Pass droppen

Timeline van events:

- Xbox One event start
- EA and Microsoft announce unprecedented partnership
- Exclusive content from EA games only on Xbox One

Phil Harrison, corporate vice president of Microsoft
quote: Subject: Play your game on another console, or sell it
But what if you want to bring a game disc to a friend's house and play there? You'll have to pay a fee—and not just some sort of activation fee, but the actual price of that game—in order to use a game's code on a friend's account. Think of it like a new game, Harrison says.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uniciteit schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 00:35:

Timeline van events:

- Xbox One event start

[...]
Nog even zien hoe dat verder uitgewerkt wordt, maar het klinkt niet echt als een verbetering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Uniciteit schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 00:35:

Timeline van events:

- Xbox One event start

[...]
Alweer ontkend, ze zijn er mee aan de slag :)
Pagina: 1