Toon posts:

Opstartproblemen Soltek SL-75KAV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 1 GHz AXIA op een Soltek 75KAV mobo en ik heb steeds opstartproblemen, hij start alleen op 200 Mhz FSB op en dan al na lang gewacht en steeds opnieuw proberen. Als hij eenmaal draait, draait hij ook goed en stabiel zonder problemen, ook niet bij het resetten of opnieuw opstarten. Alleen uitzetten en dan weer aan geeft hetzelfde probleem.
Alles geprobeerd: voltage Vcore iets omhoog, alleen geheugen cpu en videokaart aangesloten => niks hielp.

Ik heb in de C't Magazine iets gelezen over een bepaalde tijd van de Athlon CPU om zijn PLL (heeft iets met de multiplicator te maken) stabiel te krijgen. Met de nieuwere Athlons (vanaf de AJFA core) is die benodigde tijd aanzienlijk langer en niet ieder mobo ondersteunde dat (de reden dat de abit een tijdje van de lijst van recommended mobo's verdween. Persoonlijk denk ik dat dit er wel iets mee te maken kan hebben maar dan vraag ik me af waarom ik er verder niemand over hoor (nooit iets op tweakers gelezen, niks op het forum gezien). Weet iemand hier iets van?

Dutchman

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:01
Ik heb dezelfde plank als jou, en heb nergens problemen mee, heb je revisie Q7?

misschien is je plank wel rot ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb Q7. Wat voor processor heb jij? Zou het een rotte plank kunnen zijn? Wel vreemd dat hij, nadat ik eenmaal goed opstart het ook goed blijft doen zonder problemen.
Tijdens het opstarten (op het moment dat ik nog geen beeld heb en hij maar probeert en probeert een probeert...) hoor ik steeds twee kleine tikjes uit de speaker, om de 5 en 10 seconden. Betekent dit iets?

Dutchman

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:01
ik heb ook de q7, ik heb een TB1200C, die nu ook nog op 200 mhz loopt, omdat ik nog geen 133 mhz heb, hij bootte overigens wel perfect op 266, alleen mijn geheugen vond dat niet fijn.

ja dat als ie eenmaal draait dat ie dan draait is wel raar, was dit niet een bug, dat het warme booten niet goed ging met de via chipset?

ik kan niks over die piepjes zeggen, heb zelf geen speaker aangesloten

Verwijderd

Topicstarter
Hij draait nu als een tierelier. Maar dat opstarten is toch wel erg raar. Dat probleem met dat warme booten is weer iets anders. Deze doet het koud of warm hetzelfde.
Bij mijn oude comp wilden die piepjes altijd iets zeggen over de POST, bij de handleiding van dit mobo wordt er echter met geen woord over gerept.

Verwijderd

Topicstarter
Een brakke videokaart was het probleem, is nou opgelost. :)
Pagina: 1