Basiskennis networking tutorials? (voor de netwerk leek)

Pagina: 1
Acties:

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Even situeren, ik ben Oracle DBA bij een KMO in Vlaanderen. Mijn achilleshiel is altijd al mijn zeer beperkte kennis van netwerken geweest. Daar moet ik wat aan veranderen. Wil met VM gaan experimenteren en mijn beperkte netwerkkennis bijspijkeren. Wil binnenkort OracleVM met clustering gaan invoeren (welliswaar met de hulp van een detacheerder) dus het wordt hoog tijd dat ik er wat meer van weet.

Nu ben ik op zoek naar een basiscursus netwerken waar in mensentaal subnetting, DNS-server setup, VLANs, DHCP setup,... enz wordt uitgelegd. Vooral DNS speelt me nog altijd parten.

Nu heb ik heel wat zitten googlen op "networking tutorial pdf" en aanverwanten maar er komt écht niks bruikbaars uit de bus. Ofwel is het zo simplistisch dat zelf een netwerk leek als mezelf het al weet, ofwel ben ik na twee paragrafen al hopeloos verloren.

Ben natuurlijk als Oracle man verwend met het overaanbod uitstekende gratis Oracle boeken die als PDF kunnen gedownload worden van de Oracle website (heb er hier honderden staan), maar kan iémand me een voorzetje geven naar wat degelijke, verstaanbare, networking tutorials? Dank!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op zich is de Wikipedia best een goede basis om dingen te snappen. Misschien dat je naar aanleiding daarvan gerichte vragen kunt stellen, bijvoorbeeld over DNS.

Verkijk je er ook niet op, dat het in basis ook allemaal helemaal niet zo ingewikkeld is. De theorie is erg standaard, de truc zit hem in de uitzonderingen en (afwijkende) implementaties.

• Kreekje
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-12 15:21
Ik weet niet of het mag hier maar kan je niet eens zoeken naar wat boeken van cisco, die staan waarschijnlijk wel ergens online? Heb namelijk op school CCNA gevolgd via die e-learning. Was wel makkelijk om te volgen, ook door de vele foto's en video's.

Vruger, toen de bakken nog van hout waren en we moesten zoepe om de stoof aan te houden.

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-12 13:27
Ik zou inderdaad ook adviseren gebruik te maken van Cisco naslagwerk, met name de boeken die je moeten voorbereiden op ICND1 en ICND2.

http://www.ciscopress.com/search/index.asp?query=icnd

[ Voor 17% gewijzigd door enveekaa op 17-05-2013 17:20 ]