Toon posts:

Aanschaf stille hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe harde schijf te kopen. Ik ga de schijf in een desktop gebruiken. De schijf zal dienen voor: downloaden films, documenten, foto's etc. Ik ga hem niet als boot-schijf gebruiken, hiervoor heb ik een SSD.
De HDD moet stil zijn (bij idle en gebruik).

Ik overweeg:

Western Digital Red WD30EFRX, 3TB

De WD Red betreft een NAS-HDD, maar ik zou hem dan zonder RAID in een desktop gebruiken. Werkt dit goed? Deze schijf schijnt wel heel stil te zijn.

Seagate Barracuda HDD.15, 4TB

Western Digital Green WD30EZRX, 3TB

Welke HDD zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
De red is idd een erg stille schijf. Qua prijs ontlopen de RED en GREEN elkaar niet zo heel veel.
Zou dus gewoon de RED nemen

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:25
Pas wel op, de RED schijven hebben standaard TLER aan staan, dat betekend dat ze minder moeite zullen doen om leesfouten te recoveren, aangezien ze er vanuit gaan dat er een raid controller boven hangt die dit op vangt. De recover tijd valt wel op te hogen met een tooltje, iets wat zeker aan te bevelen valt als je de RED schijven niet in een raid array gaat hangen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:22
Zou sowieso niet voor een Seagate gaan. Al de Seagates die ik tot heden heb gehad maakten allemaal vrij veel lawaai. Ik zelf ben heel erg teverden over de green series van WesternDigital.
De Red series is bedoeld voor achter een Raid controller. Deze schijven zijn volgens niet bedoeld voor in een reguliere desktop zonder raid controller.

*sowieso

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

RED geeft idd problemen in een normale desktop.

ik heb WD blue en green, en een Seagate 7200.

En geen enkele schijf maakt dusdanig veel geluid bij het schrijven dat het echt opvalt. Mijn externe Seagate 7200 maakt het meeste lawaai, maar die zit dan ook in een simpel kunstofbehuizinkje.

Met zowel WD als Seagate heb ik nooit slechte schijven gehad, dus ik zou gewoon de schijf met de beste euro/gb gehalte kiezen.

Wat trouwens wel irritant is aan green: ze schakelen zichzelf uit als je ze niet gebruikt, dus als je ze wilt openen duurt het even een paar seconden voordat de boel geopend is. Blue en 7200 hebben daar geen last van, die blijven altijd spinnen.

People as things, that’s where it starts.

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
Verschillende slechte barracuda's gehad. Ben zelf zeer tevreden met mijn samsung spinpoint, maar 7200rpm is nooit echt stil (en daardoor minder geschikt voor HTPC)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hij zegt hem in een normale desktop te hangen, dan is een 7200 prima. Ligt ook aan het soort behuizing trouwens, een leuke gedempte doet al wonderen

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de WD Red WD30EFRX, 3TB is definitief geen goede keuze? Ik vind het belangrijk dat de HDD geluidsarm is.

Maakt de Seagate Barracuda HDD.15, 4TB (5900rpm) meer geluid dan de WD Green WD30EZRX, 3TB? Ik ga de HDD als enige download/opslagschijf gebruiken (de SSD gebruik ik alleen als boot), is de Green dan wel de juiste keuze (ze schakelen zichzelf steeds uit)?

• EJPostema
  • Laatst online: 09-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:26:
Dus de WD Red WD30EFRX, 3TB is definitief geen goede keuze? Ik vind het belangrijk dat de HDD geluidsarm is.

Maakt de Seagate Barracuda HDD.15, 4TB (5900rpm) meer geluid dan de WD Green WD30EZRX, 3TB? Ik ga de HDD als enige download/opslagschijf gebruiken (de SSD gebruik ik alleen als boot), is de Green dan wel de juiste keuze (ze schakelen zichzelf steeds uit)?
Dat uitschakelen betekend dat ze in spin down gaan een soort van standby stand.

De koppen draaien dan niet meer van de schijf, wat energie bespaard. Dit gebeurd alleen wanneer je een schijf een bepaalde tijd niet gebruikt. Als je een bestand van de schijf wil benaderen moet die even opstarten en dat geeft dus een kleine vertraging, maar zodra de schijf opgestart is heb je daar geen last meer van.

Voor opslag schijven is dit dus ideaal, aangezien die schijven niet altijd nodig zijn en je zo dus energie bespaard. De GREEN lijkt me dus ook een goede optie.

Overigens kan je in windows gewoon instellen of de schijf wel of niet in spindown mag, dus als je het echt vervelend vind is dat zo opgelost

Verwijderd

Topicstarter
--edit--

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2013 22:01 ]

Pagina: 1