Raid5 Transporteren van P67 naar Z77 lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
Hoi,

Ik heb eerst 2 jaar op m'n oude Gigabyte P67A-UD7 gedraait en sinskort heb ik deze omgeruild gekregen, omdat een van de sata-600 poorten defect was.

Nu heb ik als vervangend bord terug gekregen een Gigabyte Z77 G1. sniper 3.

Beiden hebben native 4x Sata-300 en 2x Sata-600 poorten. Ook ondersteunen beide borden ''Intel Rapid Storige Technology'' waar ik in eerste instantie de raid5 array, op de P67-UD7, mee heb aangemaakt.

De Raid5 array bestaad uit 3x 2TB Samsung 5400rpm disks. en als boot een Crusial M4 128GB SSD.

In het Bios heb ik de Intel Sata controller op Raid gezet. Er was ook nog een setting die letterlijk ''Intel Rapid Storige Technology'' heete en deze heb ik dus ook Enabled. Toen Windows 7 64 Ultimate erop gezet en gelijk zag ik al na de eerste opstart onder de windows installatie in het postscreen dat er maar 1 van de 3 Member was. :?

Toen in windows het programma zelf ''Intel Rapid Storige Technology'' geinstalleerd en ook hier zag ik dat er maar 1 als member herkent werd.

Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/871/irstn.jpg

Kan iemand mijn misschien hiermee helpen, want alle files zijn me toch wel erg dierbaar die er nog op staan.

gr jb

[ Voor 6% gewijzigd door jbkappirossi op 16-05-2013 13:35 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je naar de RAIDbios gaat, zie je dan toevallig ergens de optie om de members weer aan de array toe te voegen. Er staat me vaag iets bij dat dat vanuit de bios vrij makkelijk ging.

Lukt dat niet, dan zou ik in elk geval niet zomaar gaan proberen een array te rebuilden, gezien je dan het probleem kunt krijgen dat je data gaat overschrijven met parityblokken en andersom. In dat geval is een backup terugzetten toch wel het verstandigst om te doen.

• jbkappirossi
exuuse voor de qualiteit, maar dit is wat uitgebreider.

http://youtu.be/FKz8HTFABro

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Niet echt, dat filmpje doet het niet namelijk :P

• jbkappirossi
nu wel. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee hoor, ik mag 'm nog steeds niet bekijken (is privé ofzo, wat dat ook moge wezen).

• jbkappirossi
hé sorry, nu moet hij het doen.

• jbkappirossi
Oké, nu heb ik mij broertje zijn PC te leen. Hij heeft dus hetzelfde bord wat ik eerst had een UD7.
En het rare is dat ook op zijn UD7 de raid opstelling maar één als member herkent word. Kan dit te maken hebben met het bios? Of de poorten waar de schijven aan hangen, naar mijn weten zouden ze het moeten doen als ze maar aan de zelfde controller zitten en dus de poorten onderling niet uit maakt waar ze aan hangen?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:35

3DDude

I void warranty's

what commes to mind:

Update bios nieuwe moederbord. ( en daarmee intel rapid storage waarschijnlijk ook)

Maar ik denk dat je gewoon pech hebt.
1tje is gewoon dood verklaard en de andere vraagt die te formatteren.
Heb je een back-up? Raid = niet een back-up he !

Be nice, You Assholes :)

Verwijderd

Gewoon pech? Aub geen advies geven als je zelf niet goed bekend bent met de materie, en al helemaal geen advies om zijn gegevens als verloren te beschouwen. Ik ga ook niet in een belangrijke juridische kwestie iemand aanbevelen van rechtshulp af te zien zonder dat ik voldoende kennis in huis heb. Dergelijk advies kan er toe leiden dat iemand de verkeerde beslissingen maakt.
jbkappirossi schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:14:
En het rare is dat ook op zijn UD7 de raid opstelling maar één als member herkent word. Kan dit te maken hebben met het bios?
Dat is helemaal niet vreemd. De configuratie van RAID wordt op de hardeschijven zelf opgeslagen. Wat je ook gedaan hebt, de metadata van twee van de drie schijven is weg. Dat kan bijvoorbeeld komen door kabelfouten of doordat je de schijven op een andere versie Option ROM firmware hebt aangesloten.

Maar je data is natuurlijk niet weg; het enige wat weg is, is 2x 512 bytes aan RAID configuratie informatie. Dus omdat één kilobyte niet goed is, zou je nu alle data weg moeten kieperen? Natuurlijk niet!

Als je écht de data terug wilt hebben, dien je te beginnen met de basics:
1) een tijdelijk testsysteem met Ubuntu/BSD livecd
2) drie nieuwe hardeschijven van minimaal dezelfde grootte
3) veel tijd en geduld

Als je bereid bent die stappen te volgen, kan ik je stap voor stap begeleiden met het terugkrijgen van je gegevens.

• jbkappirossi
ooo nee, ik heb het geld er niet voor op dit moment. En Ubunte heb ik nog nooit mee gewerkt.

Inienigeval bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik vind het alleen vreemd hoe dit zo kan.
Ik heb ze gewoon werkend af gekoppelt van m'n oude UD7 bord. Ik heb ook nog alle 24 mogelijkheden geprobeert hoe je ze kan aansluiten. 4 poorten 3 schijven is 24 verschillende combinaties. Zodat ik zeker wist dat het niet uitmaakt als ze niet aan een andere poort zitten, maar dat maakte dus niks uit.

Is er geem andere manier van recoveren? Ik hoef niet percé alles terug te hebben wat er op staat. Meeste is films, maar er staan ook Foto's, Muziek, Autocad tekeningen, en andere persoonlijk dingen die ik nog wel terug zou willen.

Verwijderd

Aan de kabels zitten is ook het slechtste wat je kunt doen als je handmatig wilt recoveren. Want de methode van recovery is hiervan sterk afhankelijk.

Als je data je weinig waard is, kun je nog een laatste 'alles of niets' poging ondernemen:
1. sluit je hardeschijven aan zoals je die eerst hebt aangesloten
2. stel je controller in op RAID modus in het systeem BIOS
3. verwijder de RAID-array die nu slechts uit één disk bestaat
4. maak een nieuwe RAID-array aan met dezelfde instellingen als hoe je origineel je RAID-array hebt aangemaakt. Dus dezelfde RAID level (RAID5), dezelfde stripesize en dezelfde disk order. Dat laatste wordt bepaald door de volgorde van disks aansluiten en de versie van de firmware.

Als de eerste poging niet goed is, ben je definitief je data kwijt omdat zodra de drivers actief worden de rebuild zal gaan beginnen. Bij verkeerde instellingen zal dit al je gegevens vernietigen.

Bedenk verder dat RAID5 een gevaarlijk RAID-level is in algemene zin, en daarnaast extra risicovol bij onboard RAID ofwel driverRAID. Als je gegevens iets waard zijn, dien je die ook afdoende te beschermen. Je portemonnee met tienduizend euro zomaar laten slingeren op straat is ook geen goed idee als het geld je iets waard is. Kortom, bescherm hetgeen je lief hebt!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01 19:07
Zo dit programma wellicht een poging waard zijn? Het kan recovery uitvoeren op RAID-array's.
http://www.z-a-recovery.com/raid-recovery.htm

In het verleden gebruikt voor een RAID-1 uit een NAS, dat ging vrij goed.

Verwijderd

Maar waar gaat hij naartoe recoveren? Hij heeft geen geld voor tijdelijke opslagruimte. Dan houdt het toch vrij snel op IMO. Alleen de 'last ditch' oplossing hierboven (die extreem gevaarlijk is) is dan nog een oplossing. Eigenlijk geef je dan je data op maar gooi je nog één keer de dobbelsteen.

• jbkappirossi
heeeé, ik ga er even over na denken en kijken hoe erg ik m'n data ga missen de komende dagen.
Hopelijk kan dat me de doorslag geven om dus nieuwe disks te kopen of gewoon opnieuw te beginnen.
Pagina: 1