Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software schrijven voor auto's zoals BMW/AUDI

Pagina: 1
Acties:

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Hallo,

Ik ben erg geïnteresseerd in het schrijven van software voor auto's.
En dan bedoel ik niet chiptunen, ECU aanpassen e.d. maar het schrijven van software voor het multimedia systeem.

Een voorbeeld van een bedrijf die zulke diensten bied is Dension (www.dension.com)
Hun leveren kant en klare systemen zodat je je multimedia systeem van je auto kunt uitbreiden.

Nieuwere auto's van BMW/Audi/Mercedes/Porsche werken met een systeem dat connectie met de gehele auto heeft via glasvezel kabels.
Het OS van het multimedia systeem (van BMW) is Wind River VxWorks. Ik heb er nog nooit van gehoord.

Mijn vraag is nu of het realistisch is om deze software zelf te schrijven en de input (van bijvoorbeeld de stuurwielbediening) uit te lezen. Om zo bijvoorbeeld via een Raspberry Pi oid audio/video input te krijgen.

Of ben ik nu te moeilijk aan het denken en is het veel te lastig om dit zelf te gaan doen?

Alvast bedankt voor de moeite.

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik zou er niet aan beginnen in ieder geval; zelf zou ik niet weten waar ik zou moeten beginnen, of je het zou willen en of het uberhaubt kan; maar los daarvan sleutel ik niet graag aan dingen waar m'n leven van afhangt :)

Lijkt me daarnaast ook een interessante casus voor de verzekering...

[ Voor 21% gewijzigd door Laurens-R op 16-05-2013 13:45 ]

• renedis
Verzekering lijkt mij geen probleem..
Eerder garantie van de auto die misschien vervalt.

Het is een dikke pil denk ik, heb ook mijn twijfels maar het lijkt me zo interessant om mij hier mee bezig te houden.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Laurens-R schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:42:
Ik zou er niet aan beginnen in ieder geval; zelf zou ik niet weten waar ik zou moeten beginnen, of je het zou willen en of het uberhaubt kan; maar los daarvan sleutel ik niet graag aan dingen waar m'n leven van afhangt :)

Lijkt me daarnaast ook een interessante casus voor de verzekering...
Sinds wanneer heeft de verzekering iets te zeggen over de het entertainment systeem in de auto?

De communicatie tussen de verschillende onderdelen is afaik seriel. De eerste stap lijkt mij dan ook zoeken naar een adapter die van het carnet systeem naar je developmen station kan. Wat ik nog weet uit de tijd dat ik mij daar wel meer mee bezig hield is dat de development gewoon plaats vond op standaard pc laptops. Vervolgens is het hopen dat het signaal niet gecrypteerd is en uitzoeken welke bitrate/parity enzo. Zijn vast wel handleidingen voor te vinden in het grijze circuit.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

Tazzios

..

Je kan de ODB2 interface uitlezen een bluetooth adapter heb je voor 10 euro.
Verder zou ik op www.mp3car.com kijken wat er allemaal al is aan carmedia applicaties.

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 16-05-2013 14:14 ]

• renedis
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:10:
[...]

Sinds wanneer heeft de verzekering iets te zeggen over de het entertainment systeem in de auto?

De communicatie tussen de verschillende onderdelen is afaik seriel. De eerste stap lijkt mij dan ook zoeken naar een adapter die van het carnet systeem naar je developmen station kan. Wat ik nog weet uit de tijd dat ik mij daar wel meer mee bezig hield is dat de development gewoon plaats vond op standaard pc laptops. Vervolgens is het hopen dat het signaal niet gecrypteerd is en uitzoeken welke bitrate/parity enzo. Zijn vast wel handleidingen voor te vinden in het grijze circuit.
Deze verloopt niet serieel maar via een glasvezel verbinding. Alles word daar op aangesloten. Het originele entertainment systeem kan dus alles uitlezen met die verbinding.
Van de status van de remmen wanneer die vervangen moeten worden tot aan een kapot knipperlicht.

de seriele OBD2 verbinding kan alleen gebruikt worden voor het coderen van functies zoals automatisch de ramen sluiten bij het op slot zetten en het uitlezen van motor statistieken in de MULF module (controller kastje) die vervolgens aangesloten zit op de glasvezelverbinding.
Die staat dus los van het entertainment systeem.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35
kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:10:
[...]

Ik kan me zomaar voorstellen dat als je een ongeluk krijgt wegens een hapering van je auto, en het blijkt dat je zelf aan de bedrading van de auto hebt zitten knutselen, dat je verzekeraar daar toch wel wat vraagtekens bij zet...

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
renedis schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:20:
[...]

Deze verloopt niet serieel maar via een glasvezel verbinding. Alles word daar op aangesloten. Het originele entertainment systeem kan dus alles uitlezen met die verbinding.
Van de status van de remmen wanneer die vervangen moeten worden tot aan een kapot knipperlicht.
Glasvezel is slechts een transport laag en zegt niets over de gebruikte protocol laag.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
migchiell schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:23:
[...]

Ik kan me zomaar voorstellen dat als je een ongeluk krijgt wegens een hapering van je auto, en het blijkt dat je zelf aan de bedrading van de auto hebt zitten knutselen, dat je verzekeraar daar toch wel wat vraagtekens bij zet...
Dit dus inderdaad :) Het zou zo maar kunnen zijn dat alle schade op jou als persoon kan komen (inclusief medische kosten etc van de andere partij).

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Essentiële besturingsdelen zijn altijd nog fysiek aangestuurd. Dat is niet zomaar te manipuleren.

Zulke software is toch vaak op Windows gebaseerd?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Tazzios schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:14:
Je kan de ODB2 interface uitlezen een bluetooth adapter heb je voor 10 euro.
De info die je daar mee uitleest is heel summier, en redelijk vertraagd.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:41
warhamstr schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:03:
Essentiële besturingsdelen zijn altijd nog fysiek aangestuurd. Dat is niet zomaar te manipuleren.

Zulke software is toch vaak op Windows gebaseerd?
Klopt helemaal.
Er zijn heel wat autofabrikanten die gebruik maken van Windows Automotive
Zie: http://www.microsoft.com/...mbedded-automotive-7.aspx

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

renedis schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:20:
[...]

de seriele OBD2 verbinding kan alleen gebruikt worden voor het coderen van functies zoals automatisch de ramen sluiten bij het op slot zetten en het uitlezen van motor statistieken in de MULF module (controller kastje) die vervolgens aangesloten zit op de glasvezelverbinding.
Die staat dus los van het entertainment systeem.
CAN is serieel en dat gaat soms over glasvezel, Meestal gewoon koper tho.

Via de OBD2 (EOBD) word gewoonlijk ook de can bus naar buitengebracht.

Per automerk verschilt het of ze 1 canbus gebruiken met alles of meerdere waar radio en motor dingen gescheiden zijn. Ook is het altijd maar de vraag welke canbus op de EOBD(gaat over europese regels)

LIN is ook steeds meer gebruikt, zeker als low cost alternatief voor de minder kritische systemen zoals media.

De vraag is sowieso of je fysiek bij de juiste bus kan (de bus waar ook media stuursignalen gaan) en daarna is het nog een heel uitzoek werk welk commando voor wat is. Hier is geen standaard voor.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:12
VxWorks is een vrij bekend (embedded) RTOS. Tegenwoordig zou je daarvoor ook erg goed embedded Linux voor kunnen gebruiken, zeker als je lekker zelf wilt hobbyen. Qua hardware ben je met een ARM gebaseerde SOM/SBC/Development kit al een aardig eind in de goede richting, voor relatief weinig geld.

In motorvoertuigen wordt vrij veel gebruikt gemaak van CAN, een redelijk simpel real time protocol/bus. Als je hiermee zou willen experimenteren zou ik een embedded boardje nemen die je al voor een habbekrats kunt krijgen ( bijvoorbeeld deze )

Er zijn ook Linux boards die 1 of meerdere CAN bussen aan boord hebben.

Hier nog meer bussen die gebruikt worden, oa Flexray.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• renedis
Het werkt via deze bus:

MOST bus: [Media Oriented Systems Transport],defines a multimedia fiber-optic (low overhead, low cost) point-to-point network implemented in a ring, star or daisy-chain topology over Plastic optical fibers [POF].
The MOST bus specifications define the Physical [Electrical and Optical parameters] Layer as well as the Application Layer, Network Layer, and Medium Access Control.
The MOST bus provides an optical solution for automotive media [entertainment] networks [Video, CD..].

Het werkt via een daisy chaining.

Het systeem draait op Wind River VxWorks en niet op Windows Embedded.
De "goedkopere" systemen werken wel op Windows Embedded.

Kan misschien iemand mij tips geven over een uitlees tool?

Neem aan dat ik hardware moet aanschaffen.. maar komt deze dan in aanmerking?
https://www.olimex.com/Products/Duino/STM32/OLIMEXINO-STM32/

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:12
Nee, daarmee ga je het niet redden. MOST is een bus/protocol wat een veel hogere bandbreedte heeft dan CAN.
Waarschijnlijk moet je, als je hier zelf wat voor wilt maken of iets inkopen of een controller met FPGA achtige dingen denken.
Ik weet niet hoe open MOST is, maar het ziet er een stuk geslotener uit dan CAN bijvoorbeeld.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1