Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vraag mij dit al enige tijd af. Als ik zo de verhalen lees doen ze niet moeilijk als je pakweg 50 euro per maand zwart verdient. Omdat ze dit niet als ''baan'' of ''inkomen'' zien.
Maar wanneer moet je nou gaan uitkijken? Wanneer moet je je echt inschrijven, praktisch gezien.

:) . thanks.

Punt is dus dat ik wellicht 20 euro per 3 maanden zwart ga verdienen of mischien veel meer ligt er aan of iets aanslaat... het is niet letterlijk zwart maar via paypal zegmaar.... en het zijn mini diensten voor de fun, meer niet.
Verder heb ik een vast inkomen alles netjes geregeld :)

[ Voor 41% gewijzigd door A87 op 16-05-2013 13:05 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Voor 20 euro per drie maanden bij de kvk inschrijven...

http://www.kvk.nl/over-de...mijn-bedrijf-inschrijven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:06

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Volgens de criteria op de KVK website wel, volgens de extra richtlijnen niet.

Extra richtlijnen
Soms geven de criteria niet genoeg duidelijkheid. Dan telt ook de tijd die u in uw bedrijf steekt mee. Gemiddeld moet dat meer dan 15 uur per week zijn.
Als een stille maatschap niet aan al deze criteria voldoet, maar de omzet meerdere jaren hoger dan €10.000 was, dan kunt u een beroep doen op het zogenaamde 'substance'-begrip. De Kamer van Koophandel beoordeelt dan opnieuw of er toch sprake is van een onderneming.

Bron: http://www.kvk.nl/over-de...eria-van-een-onderneming/

Ik zou het dus niet doen.. Zolang je geen duizenden euro's winst maakt is er niemand die hier over valt, en belasting voordeel haal je er ook niet mee omdat daar meer voor nodig is als alleen een KVK nr. Bovendien ben je die paar euro jaarlijks al kwijt aan het KVK nr.

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online
bedankt voor de adviezen . Ik neem aan het dat het getal ''duizenden'' over per jaar gaat? of per maand/ kwartaal.

Zo te zien zit het allemaal goed :). Gelukkig geen extreem zware criteria

[ Voor 28% gewijzigd door A87 op 16-05-2013 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

20 euro per drie maanden? Dat zou ik niet eens als overige inkomsten opgeven bij de belastingdienst. Niet moeilijk over doen dus.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:25:
20 euro per drie maanden? Dat zou ik niet eens als overige inkomsten opgeven bij de belastingdienst. Niet moeilijk over doen dus.
Dit zal het minimum zijn idd... het is eigenlijk in de zin van win... of flop.
het zal qua ''win'' rond de 200 euro per 3 maanden zijn.. maar zelfs dat is zo te zien niet voldoende voor verplichting tot inschrijving

[ Voor 17% gewijzigd door A87 op 16-05-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:30
Ik vraag me dit al jaren af, voor de omzet hoef ik het niet te doen, ik zou het dan alleen doen voor de 3 zakelijke klanten van mij, die zouden een factuur toch leuk vinden... maar goed, het kost mij alleen maar geld dan (kvk inschrijving) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

maarud schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:13:
Ik vraag me dit al jaren af, voor de omzet hoef ik het niet te doen, ik zou het dan alleen doen voor de 3 zakelijke klanten van mij, die zouden een factuur toch leuk vinden... maar goed, het kost mij alleen maar geld dan (kvk inschrijving) :+
De inschrijving kost niets meer, daarvoor hoef je het dus niet te laten....
http://www.kvk.nl/over-de-kvk/factuur-kvk/

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online
Ik las net ergens dat je pas gezeur krijgt van belasting dienst als je pakweg snel 20.000 euro hebt verdient. Ze zullen niet snel een rechtzaak aanspannen tegen iemand die 600 euro zwart netto pakt.

maarja dat zijn wel ''grote'' bedragen.. en dan ben je wel een beetje fout bezig ...

[ Voor 46% gewijzigd door A87 op 16-05-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Coach4All schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:17:
[...]

De inschrijving kost niets meer, daarvoor hoef je het dus niet te laten....
http://www.kvk.nl/over-de-kvk/factuur-kvk/
heuj sick, dat wist ik niet... maybe toch maar eens serieus onderzoeken als 't verder toch niets kost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online
goeie idd :).
Ik kijk er ook nog een keer uitgebreid naar met een kop thee oid op een luie zondagmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:06

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

maarud schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:18:
[...]

heuj sick, dat wist ik niet... maybe toch maar eens serieus onderzoeken als 't verder toch niets kost..
Dat kan, maar A87 voldoet niet aan de eisen voor een onderneming. Dus ongeacht of het gratis is of niet, het is niet mogelijk om er 1 aan te vragen denk ik. Zou in ieder geval niet moeten kunnen.

Daarbij heb je er niet zoveel aan en kost het alleen tijd voor die paar honderd euro max per jaar...

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_DD
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07-2023
KvK inschrijving is sinds dit jaar gratis inderdaad. Houd er rekening mee dat als je je inschrijft je bij de belasting ook aangiftes moet doen als ondernemer, BTW aangifte, maar ook je jaarrekening...en vooral dat laatste is niet echt zelf te doen en een boekhouder is ook best duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Eeeeeeeeeen laat maar ;) voor die (gemiddeld) 1-2 uur per week ga ik dat dus niet doen :P

Als particulier kan je natuurlijk ook een factuur sturen, maar zonder btw dan natuurlijk. Maar kunnen zakelijke klanten dit dan ook gebruiken? Ik bedoel, nu betalen ze het prive, maar als ik hun een factuur stuur zonder btw, zijn ze dan tevreden en kunnen ze het dan zakelijk aftrekken of maakt dat verder niet veel uit?

Want als ik geen ondernemer ben voor de KvK en ik wil toch zakelijke klanten bedienen moet ik natuurlijk wel iets kunnen fabriceren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dr0pSHoT schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:53:
KvK inschrijving is sinds dit jaar gratis inderdaad. Houd er rekening mee dat als je je inschrijft je bij de belasting ook aangiftes moet doen als ondernemer, BTW aangifte, maar ook je jaarrekening...en vooral dat laatste is niet echt zelf te doen en een boekhouder is ook best duur.
Idd heel vervelend, maar volgens mij is het wel zo dat indien je onder de kleine ondernemersregeling valt je hier van vrijgesteld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
maarud schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:09:
Eeeeeeeeeen laat maar ;) voor die (gemiddeld) 1-2 uur per week ga ik dat dus niet doen :P

Als particulier kan je natuurlijk ook een factuur sturen, maar zonder btw dan natuurlijk. Maar kunnen zakelijke klanten dit dan ook gebruiken? Ik bedoel, nu betalen ze het prive, maar als ik hun een factuur stuur zonder btw, zijn ze dan tevreden en kunnen ze het dan zakelijk aftrekken of maakt dat verder niet veel uit?

Want als ik geen ondernemer ben voor de KvK en ik wil toch zakelijke klanten bedienen moet ik natuurlijk wel iets kunnen fabriceren :P
voor de zakelijke klant maakt het geen donder uit... JIJ mag GEEN btw heffen op jouw factuur.. en de zakelijke klant kan die dus ook NIET aftrekken... maar de zakelijke klant kan de volledige kosten gewoon bij zijn bedrijfskosten optellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
P.O. Box schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:08:
[...]

voor de zakelijke klant maakt het geen donder uit... JIJ mag GEEN btw heffen op jouw factuur.. en de zakelijke klant kan die dus ook NIET aftrekken... maar de zakelijke klant kan de volledige kosten gewoon bij zijn bedrijfskosten optellen...
Ja, zoiets dacht ik ook al inderdaad... ik zal eens vragen of ze daar belang bij hebben.

Was het trouwens niet zo als je onder de 1300 btw blifjt, dat je die niet hoeft af te dragen maar bij je winst op kan tellen? dan wordt het natuurlijk wel weer interessant... want mijn klant krijgt die btw toch terug, maar ik mag het lekker houden? gratis geld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online
Ingewikkeld alleemaal met al die regeltjes en uitzonderingen / boekhouden. Ik blijf er maar ver van weg totdat het echt verplicht wordt :).

1300 euro per maand bruto max dus?

[ Voor 53% gewijzigd door A87 op 16-05-2013 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04 12:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je hoeft je toch helemaal niet in te schrijven bij de KvK om freelance werk te doen? Gewoon aan het eind van het jaar opgeven alszodanig bij je belastingaangifte en je bent voor zover ik weet gewoon legaal bezig. Nadeel is dan wel dat je zelf het werkgeversdeel van de heffingen op je moet nemen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
P.O. Box schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:08:
[...]
Voor de gemiddelde zakelijke klant maakt het een heleboel uit.
Het kan wel, maar het betekent in wezen dat hij al zijn facturen op manier a moet behandelen en die ene factuur van jou die moet op manier b behandeld worden. En als de accountant aan het einde van het jaar langskomt moet die ook nog even gewezen worden op die ene factuur.

Oftewel er moet de hele tijd opgelet worden dat die factuur niet als alle andere facturen behandeld wordt. Sommige klanten zijn daartoe bereid (of verdoezelen simpelweg die factuur in de grote berg) anderen zijn daar minder toe bereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

maarud schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:16:
[...]

Ja, zoiets dacht ik ook al inderdaad... ik zal eens vragen of ze daar belang bij hebben.

Was het trouwens niet zo als je onder de 1300 btw blifjt, dat je die niet hoeft af te dragen maar bij je winst op kan tellen? dan wordt het natuurlijk wel weer interessant... want mijn klant krijgt die btw toch terug, maar ik mag het lekker houden? gratis geld? :P
Correct. Dat heet de kleineondernemersregeling. Helemaal gratis is dat geld overigens niet, je moet 't wel bij je inkomen optellen dus je betaalt er inkomstenbelasting over.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Jep, maar t voordeel wil zijn dat die belasting nog in de heffingskorting valt, dus voor mij is het daadwerkelijk gratis geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Gomez12 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 20:11:
[...]

Voor de gemiddelde zakelijke klant maakt het een heleboel uit.
Het kan wel, maar het betekent in wezen dat hij al zijn facturen op manier a moet behandelen en die ene factuur van jou die moet op manier b behandeld worden. En als de accountant aan het einde van het jaar langskomt moet die ook nog even gewezen worden op die ene factuur.

Oftewel er moet de hele tijd opgelet worden dat die factuur niet als alle andere facturen behandeld wordt. Sommige klanten zijn daartoe bereid (of verdoezelen simpelweg die factuur in de grote berg) anderen zijn daar minder toe bereid.
oh ja? ik heb in mijn simpele excel administratie al drie kolommetje netto, bruto, btw.... na invullen heb ik er geen omkijken meer naar... je wilt toch niet zeggen dat de gemiddelde zakelijke klant niet een boekhoudpakket heeft dat hier prima mee om kan gaan?
Pagina: 1