Beste Tweakers,
Gisteren 15 mei kreeg ik de Patch Tuesday updates door van Windows Update en die heb ik geïnstalleerd. Na een reboot vanwege de updates kreeg ik na inloggen het volgende te zien.
Een zwarte desktop zonder explorer en de melding "Setting up personalized settings for: Windows Desktop Update". Nu liep dat redelijk vlot, en na even wachten kreeg ik mijn normale windows omgeving te zien.
Plaatje van internet om het idee aan te geven.

Nu zijn we een dag verder, en vanmorgen startte ik Windows op en toen kwam ik niet verder dan een leeg zwart scherm met een lege grijze taakbalk. Windows reageerde nergens op, ctrl+alt+del niet, geen muis, niks. Iemand enig idee wat de updates hebben gedaan of wat het probleem is?
Na een keiharde shutdown (knop ingedrukt houden) heb ik opnieuw opgestart, ingelogd als guest (hier ook de setting up personalized settings melding). Ging prima, terug naar inlogscherm en zelf ingelogd. Ging ook prima. Ik snap het niet meer, straks is ineens mijn Windows installatie of userprofile stuk.
Chronologie:
Updates geïnstalleerd
Laptop opgestart
Inloggen
- geeft scherm "Setting up personalized settings for: Windows Desktop Update"
- dit voltooide vanzelf en ik kon aan het werk zoals ik gewend was
Laptop afgesloten (afsluiten)
Laptop opgestart
Inloggen
- geeft zwart scherm met lege grijze taakbalk
- reageert nergens op
Laptop uitgedaan met aan/uit-knop ingedrukt houden.
Laptop opgestart
Inloggen als Guest/Gast-account
- dit voltooide vanzelf en ik kon aan het werk ...
Switch user / Wissel gebruiker gedaan
Inloggen
- geeft volledig normale desktop zoals ik gewend was en kon aan het werk (meteen dit topic geopend)
Afmelden beide gebruikers
Laptop afgesloten
Laptop opgestart
Inloggen
- geeft volledig normale desktop, ben nu ook deze regel aan het typen
De lijst met geïnstalleerde updates:
(KB2804579) Security Update for Microsoft .NET Freamework 3.5.1 on Windows 7 SP1 x86
(KB2817359) Update for Microsoft Office Outlook 2007 Junk Email Filter
(KB915597) Definition Update for Windows Defender
(KB2813956) Update for Windows 7
(KB2829361) Security Update for Windows 7
(KB2829530) Cumulative Security Update for Internet Explorer 10 for Windows 7 Service Pack 1
(KB2820331) Update for Windows 7
(KB2804576) Security Update for Microsoft .NET Framework 4 on ... Windows 7 x86
(KB2597971) Security Update for Microsoft Office Publisher 2007
(KB2830290) Security Update for Windows 7
(KB890830) Windows Malicious Software Removal Tool - May 2013
(KB2820197) Cumulative Security Update for ActiveX Killbits for Windows 7
(KB2798162) Update for Windows 7
Bedankt voor de reacties, ik had haast bij het maken van de post. Hier even wat aanvullingen:
- Ik maak op dit moment gewoon gebruik van mijn laptop zonder centje pijn. (Raar, maar gelukkig
)
- Veilige modus niet geprobeerd. (Als ik opnieuw vastloop probeer ik dat.)
- De thread op Microsoft Answers uit 2010 die LnC aangeeft had ik bij voorbaat al gevonden, wegens haast kreeg ik hem niet meer in deze startpost. Ik ben hem nu uitvoeriger aan het lezen...
-... klaar met lezen. Ik zie in die thread grote overeenkomst, maar geen oplossing. Het echte probleem wat mij betreft zit hem in de tweede keer opstarten waarbij ik het zwarte scherm met lege grijze taakbalk kreeg. De thread geeft steeds aan om ctrl+alt+del te doen, maar daar reageerde mijn laptop toen niet op.
Opgelost?
Uiteindelijk lijkt het probleem vanzelf opgelost - of het moet zijn die ene keer met de knop uitschakelen, danwel het trucje met even inloggen als guest en dan switch user te doen. Het lijkt erop dat mijn Windows weer eens een flinke hoest te pakken had. Mocht het probleem terugkeren dan staat dit topic in ieder geval hier klaar om mij en anderen verder te helpen hoop ik.
Gisteren 15 mei kreeg ik de Patch Tuesday updates door van Windows Update en die heb ik geïnstalleerd. Na een reboot vanwege de updates kreeg ik na inloggen het volgende te zien.
Een zwarte desktop zonder explorer en de melding "Setting up personalized settings for: Windows Desktop Update". Nu liep dat redelijk vlot, en na even wachten kreeg ik mijn normale windows omgeving te zien.
Plaatje van internet om het idee aan te geven.

Nu zijn we een dag verder, en vanmorgen startte ik Windows op en toen kwam ik niet verder dan een leeg zwart scherm met een lege grijze taakbalk. Windows reageerde nergens op, ctrl+alt+del niet, geen muis, niks. Iemand enig idee wat de updates hebben gedaan of wat het probleem is?
Na een keiharde shutdown (knop ingedrukt houden) heb ik opnieuw opgestart, ingelogd als guest (hier ook de setting up personalized settings melding). Ging prima, terug naar inlogscherm en zelf ingelogd. Ging ook prima. Ik snap het niet meer, straks is ineens mijn Windows installatie of userprofile stuk.
Chronologie:
Updates geïnstalleerd
Laptop opgestart
Inloggen
- dit voltooide vanzelf en ik kon aan het werk zoals ik gewend was
Laptop afgesloten (afsluiten)
Laptop opgestart
Inloggen
- geeft zwart scherm met lege grijze taakbalk
- reageert nergens op
Laptop uitgedaan met aan/uit-knop ingedrukt houden.
Laptop opgestart
Inloggen als Guest/Gast-account
- dit voltooide vanzelf en ik kon aan het werk ...
Switch user / Wissel gebruiker gedaan
Inloggen
- geeft volledig normale desktop zoals ik gewend was en kon aan het werk (meteen dit topic geopend)
Afmelden beide gebruikers
Laptop afgesloten
Laptop opgestart
Inloggen
- geeft volledig normale desktop, ben nu ook deze regel aan het typen
De lijst met geïnstalleerde updates:
(KB2804579) Security Update for Microsoft .NET Freamework 3.5.1 on Windows 7 SP1 x86
(KB2817359) Update for Microsoft Office Outlook 2007 Junk Email Filter
(KB915597) Definition Update for Windows Defender
(KB2813956) Update for Windows 7
(KB2829361) Security Update for Windows 7
(KB2829530) Cumulative Security Update for Internet Explorer 10 for Windows 7 Service Pack 1
(KB2820331) Update for Windows 7
(KB2804576) Security Update for Microsoft .NET Framework 4 on ... Windows 7 x86
(KB2597971) Security Update for Microsoft Office Publisher 2007
(KB2830290) Security Update for Windows 7
(KB890830) Windows Malicious Software Removal Tool - May 2013
(KB2820197) Cumulative Security Update for ActiveX Killbits for Windows 7
(KB2798162) Update for Windows 7
edit:
Update:Bedankt voor de reacties, ik had haast bij het maken van de post. Hier even wat aanvullingen:
- Ik maak op dit moment gewoon gebruik van mijn laptop zonder centje pijn. (Raar, maar gelukkig
- Veilige modus niet geprobeerd. (Als ik opnieuw vastloop probeer ik dat.)
- De thread op Microsoft Answers uit 2010 die LnC aangeeft had ik bij voorbaat al gevonden, wegens haast kreeg ik hem niet meer in deze startpost. Ik ben hem nu uitvoeriger aan het lezen...
-... klaar met lezen. Ik zie in die thread grote overeenkomst, maar geen oplossing. Het echte probleem wat mij betreft zit hem in de tweede keer opstarten waarbij ik het zwarte scherm met lege grijze taakbalk kreeg. De thread geeft steeds aan om ctrl+alt+del te doen, maar daar reageerde mijn laptop toen niet op.
Opgelost?
Uiteindelijk lijkt het probleem vanzelf opgelost - of het moet zijn die ene keer met de knop uitschakelen, danwel het trucje met even inloggen als guest en dan switch user te doen. Het lijkt erop dat mijn Windows weer eens een flinke hoest te pakken had. Mocht het probleem terugkeren dan staat dit topic in ieder geval hier klaar om mij en anderen verder te helpen hoop ik.

[ Voor 50% gewijzigd door Barleone op 16-05-2013 19:32 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?