21:9 Monitoren

Pagina: 1
Acties:

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:13

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al een tijdje ben ik opzoek naar een (nieuwe) monitor. Ik game nu namelijk op m'n TV (Samsung EU22D5000). Een prima scherm maar voldoet toch niet aan mijn eisen.

Ik weet wel dat iets 'meer' wil dan gewoon FullHD. Heb een tijdje zitten denken aan 2x FullHD, maar dan zit je toch met shooters vervelend gezien de crosshair precies tussen de schermen in zit. Een 2560x1440 vind ik dan wel weer heel gaaf. Maar op het moment zijn m'n ogen gevallen op verschillende 2560x1080 scherm.

Namelijk op deze twee:
Dell Ultrasharp U2913WM Zwart
LG 29EA93-P Zilver, Zwart

Beide leuke schermen, maar toch wel enigszins verschillend.
Qua uiterlijk vind ik de LG een stuk mooier, maar mijn gevoel voor degelijkheid en kwaliteit gaat toch uit naar Dell. Zo heeft de LG ook geen, in hoogte verstelbare, voet. Als laatste is de Dell een stukkie goedkoper met een kortingscode en Cashback scheelt het best een klap.

Beide schermen kwamen goed uit de testen van HWI, beide zo z'n mankementjes en pluspunten.
Maar omdat ik geen extra monitor-expert ben wil ik toch jullie graag om advies vragen.

Welke van deze schermen raden jullie aan, of mis ik nog een 21:9 monitor. Misschien raden jullie 21:9 monitoren wel helemaal af.

Alvast bedankt! _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je ermee wilt gaan doen. Ik vind 16:9 verschrikkelijk, en 21:9 lijkt me helemaal een hel om mee te werken. Je hebt in de breedte wel lekker veel beeld, maar in de hoogte juist erg weinig. Ik zou daarom zelf zeker voor 16:10 gaan, of als het echt niet anders kan 16:9. Dus dan zit je op 2560x1600 of 2560x1440.

De belangrijkste vraag, wat mag 't kosten?

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
Als je meer wilt weten over of je goed kan gamen op de Dell U2913WM Kijk eens naar dit filmpje op www.wsgf.org:

http://www.wsgf.org/news/...ra-widescreen-gaming-reel

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 12:08:
De belangrijkste vraag, wat mag 't kosten?
Ik vind dat ik met €500,- al een heel eind moet komen. De twee schermen welke ik in de startpost noemde zitten wel op het einde van 't budget ;)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb de U2913WM nu een paar maandjes, om te gamen super vet, voor desktopwerk minder omdat hij zo ontzettend breed is.
2 monitoren zet je vaak toch beetje schuin en dat gaat bij deze niet.

Verder uitstekende monitor, veel opties, aansluitmogelijkheden, etc.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:55
Ik heb zelf de Dell u2711 met een resolutie van 2560*1440. Ik heb ook zitten kijken naar een 21:9 scherm, maar vond die extra pixels in de hoogte toch belangrijker dan de extra breedte.

Als je het scherm puur voor gamen koopt is een 21:9 scherm denk ik wel een extra beleving, je ziet immers een stuk meer als het spel het ondersteunt.

Zucht...

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Klopt, maar het scherm kost gewoon meer dan 3x IPS full hd schermen. Ontzettend veel geld voor nog geen 700 extra pixels in de breedte.

• Talezz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-04-2021
Dit is een goede site om het een en ander voor jezelf te visualiseren qua maten:

http://www.displaywars.com/29-inch-21x9-vs-27-inch-16x10

[ Voor 11% gewijzigd door Talezz op 18-05-2013 18:15 ]

Verwijderd

Ik zou sowieso voor een monitor gaan met een resolutie van 2560x1440, 2560x1080 is duurder en heeft ook nog eens minder pixels, voor mij een no-brainer.

• mare
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-02 09:35
Ik heb vorige week een 21:9 Dell U2913WM gekocht voor gamen en film kijken.

Het film kijken is vanzelfsprekend er cool zolang de films ook voor dit formaat zijn gemaakt. Het grote nadeel is dat de meeste series dit helaas niet zijn en je dus zwarte balken links en rechts hebt.

Maar met gamen is het resultaat bizar goed. Ik heb lang zitten twijfelen of ik voor de 2560x1440 monitoren zou gaan of dus 21:9. Ik ben blij dat ik voor de laatste ben gegaan, de hoeveelheid 'extra' beeld geeft een veel natuurlijkere kijk en je voelt je meer in het spel getrokken. Voornamelijk de extra ruimte aan de linker en rechtkant zorgen dat je field of view groter is.

Misschien dat verschillende spel categories wel meer of minder baat erbij hebben, maar in fps en towerdefense spellen bevalt het meer dan mijn oude monitors (cinema display 2560x1600 en Iiyama 1920x1200).

De reden dat ik voor de Dell ben gegaan ipv LG of AOC is de iets betere reviews maar voornamelijk de prijs en voorraad (binnen 1 dag voor 463,- kunnen kopen).

Hetgeen ik minder kieskeurig in ben en wat misschien wel voor pro gamers een afweging is (ik heb nooit een <5ms scherm gehad), is de reactie snelheid.

Ik ben er gewoon erg blij mee en dacht zal dat delen voor mensen die zitten te twijfelen. :D
Pagina: 1