Solderingen beschermen, bv; Lijm,Kit,Epoxy

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 13:21

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Topicstarter
Hoihoi,

Voor een projectje ben ik bezig met een aantal ledstrips die aan elkaar zijn verbonden.
Vanaf een arduino zitten er kabels aan gesoldeerd, en tussen de ledstrips zitten kabeltjes.
Deze kabeltjes zijn kwetsbaar, en aangezien het geheel op een flexibele body wordt gemonteerd, vrees ik het ergste.

Is er een mogelijkheid om deze solderingen redelijkerwijs te beschermen tegen lostrekken?
Ik zat zelf te denken aan een laagje lijm of een beetje epoxy ofzo.
Maar ik heb hier 0,0 ervaring mee, wat raden jullie aan?

Impressie:
DigiDress_LEds
*de auto tweakers thumb werd te wazig, dus even lomp fullsize in het bericht gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Krimpkous?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Krimpkous is niet echt trek bestendig toch?

Als je trouwens goed kijkt op de foto, zit er op alle stips al een stukje krimpkous :)
Niet over de solderingen heen geschoven, maar het zit er wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Armageddon_2k op 16-05-2013 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 23:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat zou je het wellicht kunnen maken door de eindjes van de kous te verlijmen met het eindje van de strips (en dus met de solderingen).

Je kan ook wel met lijm de solderingen gaan versterken, maar dan heb je nog steeds trekkrachten op die fragiele kabeltjes.

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus stukjes krimpkous die helemaal van het ene stripje naar het volgende stripje lopen. Niet alleen een kort stukje over de solderingen heen.

[ Voor 56% gewijzigd door Orion84 op 16-05-2013 10:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:42:
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus stukjes krimpkous die helemaal van het ene stripje naar het volgende stripje lopen. Niet alleen een kort stukje over de solderingen heen.
Hmm, dat is best een goed idee..... Alleen valt die optie af.
Even voor het idee, ik spring op programeer werk bij in dit projectje, en iemand anders heeft al gesoldeerd.

Het soldeerwerk is al gedaan, en het gaat om 43 van die stroken, ik denk niet dat ze gelukkig worden als dat allemaal opnieuw moet worden gedaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H Jeroen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:02
Armageddon_2k schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:55:
[...]

Hmm, dat is best een goed idee..... Alleen valt die optie af.
Even voor het idee, ik spring op programeer werk bij in dit projectje, en iemand anders heeft al gesoldeerd.

Het soldeerwerk is al gedaan, en het gaat om 43 van die stroken, ik denk niet dat ze gelukkig worden als dat allemaal opnieuw moet worden gedaan. :+
Als je krimpkous groot genoeg is, kun je deze er toch gewoon overheen schuiven, zonder de solderingen los te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
H Jeroen schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:59:
[...]

Als je krimpkous groot genoeg is, kun je deze er toch gewoon overheen schuiven, zonder de solderingen los te maken?
Stom, ik zat helemaal met die meuk in mn hoofd die er nu omheen zit.
Dat is natuurlijk een goeie optie :)
Wordt alsnog wel een flink werkje om allemaal 10cm stukje krimpkous te gaan lopen schuiven.

Toch wil ik even terugkomen op lijm of epoxy, ben ik wel benieuwd naar wat daar de ervaringen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Lijmpistool? Of is dat te simpel? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik gebruik er meestal hotglue voor (wat Atlas dus ook hierboven zegt), zolang het niet al te flexibel moet zijn gaat dat wel lukken op zich. Epoxy heb ik nooit gebruikt icm met solderingen, puur voor glasvezelmatten. Op zich kun je daar ook wel mee lijmen, maar afhankelijk van hoe flexibel eea moet zijn bestaat er denk ik wel de kans dat dat gaat breken op den duur.

Waar ga je die strips precies in gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 16-05-2013 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Atlas schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:19:
Nee, dat is niet te simpel, dat is een prima plan.
Dat is het probleem als je hoofd al in een bepaalde richting aan het denken is, dan zie je veel over het hoofd. Ik was me al helemaal aan het verdiepen in Lijmen/epoxy/hars en geleidbaarheid enzo.

Lijmpistool is een prima kanshebber :)
TERW_DAN schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:19:
Waar ga je die strips precies in gebruiken?
In een jurk.

[ Voor 16% gewijzigd door Armageddon_2k op 16-05-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516179

Ik stem ook voor een lijmpistool. Hotglue is oneindig handig spul wat dat betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 516179 op 16-05-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Oeh, vet idee.
Dan moet hotlgue wel lukken. Heb vaker dingen daarmee aan elkaar gemaakt die ook in kleding gebruikt worden. Zolang er niet teveel torsie is gaat dat meer dan prima. Maar in een jurk heb je daar niet zo heel veel last van, dat ding beweegt wel, maar zal denk ik niet compleet omknakken of heel erg ronddraaien als je die strips er gewoon innaait (of hoe je dat ook wilt gaan doen).

Voordeel van hotglue is dat het ook heel goedkoop is (lijmpistool kost €6 bij de action, en 1€ voor 10 van die lijmpatronen). Dus voor een 10tje kun je al wel helemaal klaar zijn.
Daarnaast geleidt het geen stroom, en je kunt het teveel ook heel makkelijk afsnijden met een mesje als het uitgehard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Idd lijmpistool/hot glue.. wrerkt makkelijk in is altijd weer te verwijderen.
Ik gebruik het regelmatig bij led verlichting welke via zonneschermen/parasols lopen.. is water werend (jurk -> zweet ?) en temp. (uitzetten/krimpen) bestendig.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 16-05-2013 11:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Potten is tegen vibratie en als isolering (gebruik het om gitaar elementen met covers op te vullen zodat er minder vibratie is). Lijkt me niet handig voor deze toepassing.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:27:
[...]
Oeh, vet idee.
Dan moet hotlgue wel lukken. Heb vaker dingen daarmee aan elkaar gemaakt die ook in kleding gebruikt worden. Zolang er niet teveel torsie is gaat dat meer dan prima. Maar in een jurk heb je daar niet zo heel veel last van, dat ding beweegt wel, maar zal denk ik niet compleet omknakken of heel erg ronddraaien als je die strips er gewoon innaait (of hoe je dat ook wilt gaan doen).

Voordeel van hotglue is dat het ook heel goedkoop is (lijmpistool kost €6 bij de action, en 1€ voor 10 van die lijmpatronen). Dus voor een 10tje kun je al wel helemaal klaar zijn.
Daarnaast geleidt het geen stroom, en je kunt het teveel ook heel makkelijk afsnijden met een mesje als het uitgehard is.
Top, bedankt voor de info.
Het is een project dat door een aantal studenten is bedacht en waarin ik technisch aan het bijspringen ben.
Als de boel af is, probeer ik een Youtube filmpje te fixen, dan fix ik hier ook wel even een linkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hotglue geniet ook mijn voorkeur. Bijzonder effectief voor het beschermen van soldeerverbindingen die mechanisch zwak zijn en niet beter kunnen om wat van reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik denk dat je met stukjes duct-tape ook een heel eind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
Ik spuit meestal hotglue in een 1cm stukje krimpkous. Door de warmte trekt de kous samen en zit de lijm overal goed op de strip. Waterdicht en best stevig. Tot nu toe geen problemen mee gehad.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Sandertje03 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:00:
Ik spuit meestal hotglue in een 1cm stukje krimpkous. Door de warmte trekt de kous samen en zit de lijm overal goed op de strip. Waterdicht en best stevig. Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Haha, dat is wel slim inderdaad, er zitten toch al kleine stukjes krimpkous omheen.
Leuk om daar een combo van te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik weet niet of het al gezegd is maar 3M heeft krimpkous in de vorm van tape, je tape die er gewoon om en gaat er even langs met een het lucht blazer en presto het is gekrompen ;)

En anders Plastidip????

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 08:58

TNW

Gewoon lijmpistool, let er wel op dat je de afzonderlijke adertjes niet aan elkaar lijmt om te zorgen dat het allemaal flexibel blijft. Evt. kan er ook nog krimpkous omheen, maar wederom, zorg dat er alleen bij de soldeerverbinding lijm zit, lijm + krimpkous is nl behoorlijk stijf als het afgekoeld is.

smeltlijm = vloeibare duct tape :P

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
TNW schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:17:
Gewoon lijmpistool, let er wel op dat je de afzonderlijke adertjes niet aan elkaar lijmt om te zorgen dat het allemaal flexibel blijft. Evt. kan er ook nog krimpkous omheen, maar wederom, zorg dat er alleen bij de soldeerverbinding lijm zit, lijm + krimpkous is nl behoorlijk stijf als het afgekoeld is.

smeltlijm = vloeibare duct tape :P
Dat het stijf wordt klopt wel, maar voor 1 cm maakt mij dat niet uit. De verbinden wordt stijf wat de solderen helpt beschermen.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Armageddon_2k schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:55:
Fijn hè, dat soort mensen... "we weten nog niet hoe we een en ander deugdelijk gaan beschermen, maar laten we ze alvast alle 43 aan elkaar solderen" 8)7

Hot glue zal wellicht best een praktische oplossing zijn in dit geval, al heeft het zeker niet mijn voorkeur. Ik vind hot glue iets dat je gebruikt in de werkplaats om een proof-of-concept of iets dergelijks bij elkaar te houden. Een prototype of zelfs gereed product dat aan de buitenwereld getoond gaat worden komt naar mijn mening echt enorm onprofessioneel over als er ergens hot glue zichtbaar is.

Ik zou een flinke diameter krimpkous nemen en die over de draden en uiteindes van de ledstrips schuiven. Eventueel voor het krimpen de ledstrips op de jurk aanbrengen zodat de krimpkous met de draden in de juiste hoek gekrompen kan worden. In het ideale geval hebben de draden genoeg overlengte om een lus binnen in de krimpkous te maken, dan kunnen ze wat meegeven als er aan getrokken wordt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:06

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb het bij strips tot nu toe ook altijd gedaan met hotglue. Die zaten dan wel niet op jurken, maar nog niks van kapot.

Tip: haal een hotglue gun met instelbare temperatuur, je wil het hiervoor net wat heter hebben dan die standaard glueguns worden, dan vloeit het heel goed tussen alle draadjes in en wordt het echt heel stevig.

Tip2: Maak een klein malletje van een stukje blik (daar hecht hotglue slecht aan) doe daar wat hete hotglue in, duw je print erin en dek het af met iets meer hotglue.
Dan is je maat altijd hetzelfde en heb je goed rondom alles ingelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
real[B]art schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 01:23:
[...]

Fijn hè, dat soort mensen... "we weten nog niet hoe we een en ander deugdelijk gaan beschermen, maar laten we ze alvast alle 43 aan elkaar solderen" 8)7
Mja... Ze zijn geadviseerd door een stel HBO student "experts". En dan ga je er vanuit dat je natuurlijk aan de slag kan. Ik kan het ze niet echt kwalijk nemen.

Een aantal van de Fantastische adviesen:
  • Gerbuik kabel met harde kern. (Handig ook als het flexibel moet zijn).
  • Arduino is duur, dus je kan beter een slechte kopie kopen (met slecht beschikbare drivers).
  • Een Powerbank die 1Amp kan leveren is meer dan genoeg voor het project.
    (1x rPi, 3x Arduino, 500x rgbLeds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Oef, solid core moet je zeker niet doen, dat gaat breken. Ik ben geen fan van die Arduino IDE, die is zo verschrikkelijk inefficient en een hoop functionaliteit (in het bijzonder sleepmode) kun je in 1 keer niet meer bij. Maargoed, als 't gesoldeerd is kun je hardware en software gaan testen. Als je zegt we kijken later wel hoe we het gaan beschermen, kan ik bij inkomen.

Maargoed, ik vind het gebruik van die kant-en-klare onderdelen zoals laptops, Arduino's en ledstrips eerder verschrikkelijk onprofessioneel want zoiets is lang niet geschikt in productie, dat wordt veel te duur. Het is alleen leuk als je een proof-of-concept bouwt. Dus dat argument dat hotglue onprofessioneel is vind ik niet opgaan. Zeker niet als het vrij gangbaar is om zware componenten die schade vertonen tijdens een trilplaattest vast te lijmen aan het PCB. Normaalste zaak van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
DukeBox schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:29:
Idd lijmpistool/hot glue.. wrerkt makkelijk in is altijd weer te verwijderen.
Ik gebruik het regelmatig bij led verlichting welke via zonneschermen/parasols lopen.. is water werend (jurk -> zweet ?) en temp. (uitzetten/krimpen) bestendig.
Uhm hotglue temperatuursbestendig?? :P Het wordt broser indien te koud en verliest zijn kracht (omdat het smelt) indien te warm.

Maar alles is dus gewoon afhankelijk van de toepassing. Ik gok dat die flexible printen geen trillingstest moeten doorstaan want anders zullen die vaste draden ook voor problemen zorgen :P Hotglue zou ik ook gewoon gebruiken. De combinatie krimpkous en hotglue gebruik ik ook regelmatig, dat zit behoorlijk vast. Krimpkous zou ik echter niet gebruiken op die flexprint, ik vrees een beetje dat de print zou kunnen plooien. Waarin/waarop zal dit gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:06

SA007

Moderator Tweaking
Mm, krimpkous op een flexprint is wel een probleem, maar niet omdat het de print kromtrekt.
Krimpkous blijft niet zetten en als de flexprint flexed schuift de krimpkous er gewoon af.

En temperatuurbestendig genoeg voor kleding, je wil geen kleding dragen wat koud/warm genoeg wordt dat hotglue een probleem wordt, maar als dat een issue zou zijn kan je voor siliconen gaan, maar dat is een hel als je aanpassingen wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
O Dear lord....

Gister bezig geweest met proggen.
Er wordt gebruik gemaakt van een ledstrip op basis van de HL1606.
Hier zijn library's voor (van adafruit).

Helemaal leuk, ik had al wat testjes gedaan op een kortse strip. En ik kon ook de leds aansturen, ook kleurtjes helemaal mooi rgb dimmen enzo.
Maar toen een poging om patronen en kleuren te laten verschijnen op de 500leds.
De leds begonnen te knipperen, arduino over de zeik, liep tegen zn max geheugen aan.
Ik snapte er helemaal niks meer van. 500 leds moet kunnen toch, zoveel werk is dat niet voor een controller op 16Mhz.

Uiteindelijk de library van adafruit ingedoken om te kijken wat het probleem was.
Wat blijkt, de HL1606 is helemaal niet rgb dimbaar uit zichzelf. Deze de RGB van een pixel, kan je aan of uit zetten en dat is het.
De arduino library zorgt dus zelf voor een software PWM op de pins.
Tsja en als je met 1kHz 500 ledjes gaat PWMen, dan snap ik wel wat de arduino het zwaar begint te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03-2023
Je kunt - volgens de brakke datasheet - ook fade-in en fade-out gebruiken.
Ik vermoed dat de snelheid door het signaal op S_I geregeld wordt.
Als dat signaal stopt dan zou hij op zijn huidige pwm output moeten blijven staan.
Helaas is mijn Chinglish niet zo goed dus ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
Net ook de datasheet bekeken, wat een vaag ding zeg! :S Maar afgaand op de foto over hoe die strips verbonden zijn, vrees ik dat die PWM misschien niet jouw grootste probleem is: http://bleaklow.com/2010/..._hl1606_really_works.html

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 23-05-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Atlas schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:19:
Hier zou ik ook voor kiezen, in combinatie met krimpkous. Niet proberen de krimpkous over hete lijm te schuiven, eerst wat lijm op de draadjes/contactpunten, dan krimpkousje er omheen, en even met de verfbrander (niet te dichtbij natuurlijk) om de krimpkous te krimpen en de lijm binnenin weer even vloeibaar te maken. Dan zit de krimpkous goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 13:55:
[...]
Niet proberen de krimpkous over hete lijm te schuiven
LOL, dat zou wel een beetje een no shit sherlock facepalm momentje zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 514499

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
@Krimpkous over warme lijm duwen:
Als je dat doet, verdien je het ook gewoon.

Ik heb de leds gister ook al aangestuurd gehad.
Ook met kleuren en pixels aansturen enzo, dat gaat wel aardig.

Beetje jammer is alleen dat de library van ada gemaakt is op uint8.
Dat betekent dat het aantal pixels nu nog maximaal 255 is.
Dat gaan we uiteraard oplossen door de library even af te stoffen en her en der int-jes in te zetten.
Morgen weer een poging.

Kleine impressie.

Jurk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k

Armageddon_2k

Topicstarter
Het geheel was zatredag werkend.
Maar tijdens transport is er wat mis gegaan, dus de leds deden niet wat ze moesten.
Helaas helaas, maar ik had ze er al voor gewaarschuwd :P

Kleine impressie:

[YouTube: http://youtu.be/WsL2OnUc6Cc]
Pagina: 1