Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[NBBG] businessnotebook Juni 2013

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter

[NBBG] businessnotebook Juni 2013

Het is weer tijd voor een businessnotebook voor de komende NBBG. Een budget van €900 is gereserveerd.

Waar moet een businessnotebook aan voldoen:
Goede bouwkwaliteit.
Acceptabele accuduur.
Redelijke prestaties, geen barazos'atom spul
Zakelijke features
Iets beters dan bog-standard 768p zou fijn zijn...
kandidaten
Lenovo:
pricewatch: Lenovo Thinkpad L430 (N2L3PMH)
Budget thinkpad, ~3.5 uur accuduur, i5 ivy bridge, 900p. zeer stil. http://www.notebookcheck....430-Notebook.82941.0.html
Het scherm is total crap qua kijkhoeken en contrast......

pricewatch: Lenovo Thinkpad L530 (N2S3PMH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad L530 (N2S2TMH)
15" variant. De accu gaat net ietsje langer mee, wederom i5, 900p. Het scherm heeft een goed contrast maar de maximale helderheid is junk met <200cd/m. Verder gebruikt notebook de term 'Moderate quality impression'. Het is duidelijk de budgetlijn.
De eerste variant bevat een 16MB SSD, ofwel een momentus XT!
http://www.notebookcheck....3BG-Notebook.78311.0.html

pricewatch: Lenovo Thinkpad T520 (NW66AMH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad T520 (NW65BMH)
T variant. hetzelfde scherm, marginaal duurder, sandy bridge. 'je kan ermee gooien' bouwkwaliteit.

HP heeft 2 probooks: http://tweakers.net/price.../329865;318481/categorie/
De specs zijn hetzelfde
de accuduur is vrij slecht ( sub-inspiron 15R SE niveau ), idle maakt de fan relatief herrie, het scherm is 1000:1 contrast, 300cd/m helderheid, bijna volledige sRGB dekking. Wat ik dan wel weer zeer nice vind. Hij is ook een stuk ( halve kilo ) zwaarder dan de lenovo's.
http://www.notebookcheck....8EA-Notebook.86297.0.html

Dell heeft de vostro 15, die is zeer interessant in vergelijking met de lenvo L: 1080p, i7, msata, 1TB HDD, HD 7670m voor 6 euro over het budget. De bouwkwaliteit is niet uitzonderlijk, maar dat is de L ook niet.. Het scherm betreft een acceptabel exemplaar:
http://www.notebookcheck....560-Notebook.78121.0.html
Het slechte nieuws: clevo-levels of emissions worden gehaald: idle 40+ db |:(

Verder heb je de latitude E5430: i5, 900p voor 12 euro over budget. Maar het scherm en de koeling zijn junk. De E5530 gaat drastisch over budget.

Met het risico op haters..... de pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E is gewoon de enige zinvolle investering in dit segment als je het mij vraagt... Op de vraag of het een bussinessnotebook is kunnen we twisten, maar je krijgt wel en een goed scherm en goede koeling en een laag gewicht en een lange accuduur. Je mist alleen 3G wat standaard (?) in de lenovo's en HP's zit.

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 21:13
Zou de accuduur van de HP Probooks niet mee kunnen vallen?

De test van notebookcheck is met een niet uitschakelbare AMD Radeon HD 7570M.
De 2 gelinkte Probooks hebben de interne Intel HD 4000.

Zou een businessnotebook ook geen goede garantie moeten hebben?
In dat geval moet je geen Sony nemen.

Verwijderd

Topicstarter
De oude vaio S lijn had een HD 6630m zonder switchable graphics (???) een langere relatieve accuduur dan de meeste andere laptops met een IGP, of die GPU een verschil maakt betwijfel ik.

Verder is garantie inderdaad een goed punt. Als je hem bij de shop koopt handelt die het wel voor je af, maar nog vind ik dat sony beter te vermijden is als garantie belangrijk is. Probleem: de lenovo L komt met 1 jaar pick up & return, de probooks komen met 2 jaar carry in. Dat zet ook geen zoden aan de dijk.

De garantie van de T zal ik even moeten controleren, mijn internet is atm te crap om dat te doen...

• Gandalf
Volgens Notebookcheck:
Power Consumption

Taking into consideration the provided performance and the absence of the power saving technology that the inactive Intel HD Graphics 4000 chip would give, the power consumption of the HP ProBook 6570b is reasonable. For an office notebook the power consumption is still too high in an idle state, with values between 14.1 and 23.8 watts with full brightness. As a result this leads to very meager battery runtimes. While utilized, the maximum power consumption increases to 67.2 watts, the average being about 45.6 watts. In standby mode an average of 0.3 watts is used, while this values drops to 0.1 watts when the notebook is switched off.
For a battery as potent as this one, the battery life is not very impressive. In this case, a graphics switching solution for the already integrated Intel HD Graphics 4000 would surely have provided significantly better runtimes.
De T520's hebben 3 jaar carry in garantie.

Anandtech heeft net Best Buisiness Laptops May 2013 online gezet:
http://www.anandtech.com/...business-laptops-may-2013

[ Voor 6% gewijzigd door Gandalf op 17-05-2013 13:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het in elk geval vreemd, de meting van notebookcheck. Zowel de 14" als de sandy bridge 15.6" variant gaan langer mee. Maar een enkele grafische kaart kan toch nooit zorgen voor een degelijke achteruitgang in accuduur? Ik merk een vergelijkbare achteruitgang als ik bij mijn latitude de nvidia GPU aan zet met alle power saving gedeactiveerd. Met power saving aan is het maar +2 watt.

de probook uit de review van notebookcheck haalt ongeveer de helft van de accuduur als de 14 of 15.6" sandy bridge variant.

• Gandalf
Ja dat is moeilijk te zeggen zonder het notebook zelf te testen.
Wel is Nvidia veel verder dan AMD met Optimus.
Het kan zijn dat de AMD driver minder tot geen mogelijkheden tot energiebesparing heeft.
Ik zou het niet weten.
Helaas is er dus in dit segment niets behoorlijks voor tot €900 te vinden.
Wat als je ook de standaard resolutie schermen meeneemt?
Zakelijk worden de laptops veel met dockingsstations gebruikt en dan merk je niets van het scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog mensen met een bepaalde voorkeur voor een bepaald model? Ik vind niet dat er eentje echt uitspringt, behalve de S15. Maar dat is niet echt business.

• Gandalf
Ik heb een lichte voorkeur voor de HP Probooks.
Goede bouwkwaliteit, een goed scherm en hopelijk (want nergens met Intel HD graphics getest) minder lawaai en een betere accuduur.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat is hem nu juist. Hopelijk goede accuduur en goed scherm. Persoonlijk raad ik dan eerder de thinkpad T530 aan. Minder scherm, maar we weten tenminste zeker dat het kwaliteit is.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Bij vergelijking tussen de T520 en de S15 gaat het tussen bouwkwaliteit <-> goed scherm. Hoe belangrijk een goed scherm ook is, denk ik dat bij businessnotebooks de bouwkwaliteit de doorslag moet geven.

De Thinkpad maar doen dus?

Verwijderd

Topicstarter
Het scheelt ook ~700 gram ( 1.89kg vs 2.7kg ). Maar inderdaad denk ik dat de bouwkwaliteit een belangrijker kenmerk is voor deze categorie.

De S mag echter niet ontbreken in de alternatieven.

• Gandalf
Ik zou dan de 2e ThinkPad 520 doen.
Deze heeft een ietsje mindere processor maar een beter grafische kaarten blijft binnen het budget.
Als alternatieven de 2e HP Probook (1e niet leverbaar) en de Sony S15.
Pagina: 1