Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor studie en games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb altijd gebruik gemaakt van oudere laptops, maar nu is het eindelijk tijd om wat nieuws te kopen! Wel moet ik bekennen dat ik tot voor kort weinig inhoudelijk verstand had van laptops. In mijn zoektocht is dit uiteraard wat verbeterd, maar ik ben absoluut geen expert. Ook het lezen op dit forum heeft veel geholpen.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Zoals ik in de titel al aangeef ga ik hem vooral gebruiken voor studie, en in minder mate voor gamen. Ik vind het belangrijk dat ik veel dingen tegelijk kan doen. Bijvoorbeeld grote excels gebruiken, e-mails checken, internetten, youtube filmpjes kijken etc. Verder is het voor mij echt een vereiste dat de laptop over een full hd scherm beschikt. Dat betreft het studie gedeelte.
Op het gebied van gaming is mijn enigste vereiste dat de laptop simcity soepel kan draaien. Hardcore games zoals Battlefield of COD hoeven er niet perse op te kunnen draaien. Het zou wel een plus zijn als dit zou kunnen in de laagste settings, maar is absoluut geen vereiste.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Mijn budget bedraagt in principe 1000,- euro. Mocht ik echter iets vinden wat precies binnen mijn plaatje past en aan al mijn eisen voldoet dan ben ik bereid tot 1300,- uit te geven.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik moet mijn laptop iedere dag meenemen, vandaar dat ik een laptop zoek met een schermgrootte tussen de 15 en 16 inch. Natuurlijk wil ik hem het liefst zo licht mogelijk, het liefst onder de 3kg. Het is voor mij erg belangrijk dat de laptop dun is <25mm. Samen met het HD scherm zijn dit de twee belangrijkste dingen.
Daarnaast vind ik het belangrijk dat de behuizing van de laptop enigszins stevig is, en het scherm niet heen en weer gaat tijdens het typen. De accuduur is van ondergeschikt belang voor mij. Zolang hij 2 uur meegaat bij minimaal gebruik (typen, internetten) ben ik al snel tevreden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, ik heb geen specifieke voorkeuren voor een merk.

In mijn zoektocht naar een laptop heb ik dus gelet op de volgende dingen:
- Full HD scherm
- Dun
- Liefst zo licht mogelijk.
- Mooie behuizing
- Minimaal een i5, met mijn kennis lijkt me dit voldoende voor de dingen die ik ermee wil doen?
- Minimaal 6gb werkgeheugen, ook dit lijkt mij voldoende?
- Een videokaart die kan voldoen aan mijn eisen. Hier loop ik vaak vast aangezien ik niet precies weet hoe sterk de videokaart moet zijn.

In de zoektocht ben ik de volgende laptops tegen gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus N56VZ-S4215H€ 846,05€ 846,05
1Asus Zenbook UX52VS-CN021H€ 1.143,45€ 1.143,45
1Dell XPS 15 (521X-4547)€ 999,90€ 999,90
1Samsung NP770Z5E-S01NL€ 1.405,05€ 1.405,05
1Sony Vaio SVS1512V1E€ 899,-€ 899,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.293,45

De opmerkingen hierbij zijn:
- De Asus N56 biedt alle specificaties maar is erg dik en zwaar.
- De Asus zenbook biedt alles, maar heeft maar 4gb aan geheugen.
- De Dell lijkt me op het gebied van prestaties goed genoeg. Klopt dit? Nadeel vind ik dat je de laptop niet in real life kan bekijken.
- De Samsung is helemaal perfect maar te ver boven mijn budget. Is er enige kans dat de prijs op kortere termijn nog gaat zakken gezien de nieuwheid?
- De Sony leek me eerst ook een goede kandidaat. De behuizing voelde echter goedkoop aan, je kon het toetsenbord induwen en het scherm was erg flexibel. Daarnaast denk ik dat je bij de sony vooral voor de naam betaald omdat je voor dat bedrag ook laptops kan kopen die sneller zijn.

Daarnaast kwam ik tijdens het zoeken op tweakers het merk BTO tegen. Hier had ik zelf nog nooit van gehoord. Rond het bedrag van 1000,- kan ik wel een laptop samenstellen die precies aan mijn eisen voldoen. Aangezien hij niet in pricewatch staat bij deze link:
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=598
Mijn vraag is wat jullie ervaringen zijn met dit merk?

Samenvattend:
- Voldoet de Dell aan al mijn wensen?
- Is de Asus zenbook eventueel uit te breiden tot 6gb? Zo ja, voldoet die dan aan mijn wensen?
- Bestaat er een kans dat de Samsung na introductie nog in prijs zakt?
- Wat zijn jullie ervaringen met BTO?

Welke van de genoemde laptops passen het beste bij mijn wensen? Of misschien zit ik er wel helemaal naast en hebben jullie nog andere suggesties. Hopelijk heb ik zo genoeg informatie verstrekt en kunnen jullie mij helpen. Ik zou er erg dankbaar voor zijn.

Groetjes,
Harald

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
In je lijstje mist de Lenovo Y500, deze heeft een 15'' FUllHD scherm, i7, 8GB RAM, en een GT650M gpu met gddr5 geheugen- de Asus heeft gddr3. Die Dell zou ik niet nemen, die heeft koelings problemen, en slechte wifi ontvangst. De Asus is een mooie laptop met een mooi design - dat mist de Lenovo een beetje - en heeft een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Als je goedkoop wil doen kan je naar de Dell Inspiron 15R SE kijken, deze is heel goedkoop te krijgen (±600,-), komt ook met FullHD scherm.

Verwijderd

Streep de UX52VS en XPS 15 in elk geval direct weg. Waarom je de UX52 zou nemen met een ULV processor terwijl hij zwaarder en duurder is dan de sony S15 zie ik niet. De XPS 15 is een miskoop van een laptop vanwege de issues. De enige reden waarom ik die ooit zou aanraden is als je er nooit mee wilt gamen vanwege de slechte koeling. Maar dan is €999 wel erg veel voor een laptop met i5 en brakke wifi connectiviteit...
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 00:22:
- Bestaat er een kans dat de Samsung na introductie nog in prijs zakt?
Ja. Maar de samsung heeft ghosting/image retention issues met het scherm. Waardoor ik het in elk geval geen directe aanrader vind. Het grootste voordeel ten opzichte van de S15 is de betere grafische kaart, maar laat jij daar nu niet enorm veel waarde aan hechten.
- Wat zijn jullie ervaringen met BTO?
Dat het junk is. Zo'n beetje elke reviewsite vind de bouwkwaliteit/toetsenbord/touchpad e.d. van clevo laptops consitent ruk. Behalve notebookcheck. Eergisteren stond de eerste review van dat model online (toevallig op notebookcheck). 3x raden.. De bouwkwaliteit en toetsenbord worden als zeer slecht beoordeeld.

De sony S15 is op letterlijk elk front een betere laptop en is nog goedkoper ook.

De N56 is gewoon een prima notebook. De voornaamste verschillen met de sony S15 zijn het veel hogere gewicht ( ~800gr? ), veel betere speakers ( die op de S15 zijn echt slecht ) en het feit dat-ie met dedicated GPU stukken goedkoper is dan de S15. Ik zou wel even geduld hebben, ik keek gisteren op sonystyle, waar je de laptop kan samenstellen, en de prijs leek opeens €400 omhoog te zijn gegaan...

Verder heb je natuurlijk ook nog de lenovo Y500. Maar die zou ik in dit geval niet nemen: met i7 is hij een stuk duurder dan de asus, voordelen zijn een betere grafische kaart, maar voor iemand die niet veel gamed lijkt mij het prijsverschil vrij hoog.

Voor zover ik weet heeft de N56 geen wifi issues. De koeling is inderdaad niet geweldig, maar dat is die van de Y500 ook niet.

Verder komt haswell (nieuwe processors van intel) over 3 weken. Misschien wil je daar op wachten, misschien niet.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie reacties! De lenovo was ik inderdaad ook al tegen gekomen. Vond hem alleen erg zwaar en dik. Daarbij heb ik de extra specs volgens mij niet direct nodig. De Dell 15R SE leek me ook vrij dik van wat ik kon beoordelen van unboxing video's.

Ik ben in ieder geval blij dat ik dit topic geopend heb en jullie hulp heb gekregen. De Dell leek mij een van de meest geschikte kandidaten, maar blijkbaar kan ik deze juist direct weg strepen door alle issues. In de reviews zijn deze vaak niet naar voren gekomen. De asus N56 lijkt op dit moment dan de meest geschikte laptop. Misschien moet ik mezelf dan toch maar over de dikte en het gewicht heen zetten.

De laptop heb ik niet direct nodig. Het is dan wellicht een goed idee om inderdaad eerst nog op de nieuwe processors te wachten. Zeker gezien het feit ik mijn laptop een vrij lange periode hou (4-5 jaar zowiezo).

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
Darkstone, ik vind dat jij erg negatief praat over de clevo terwijl dat compleet onterecht is. Je praat erover als complete junk terwijl het gewoon prima laptops zijn voor sommige personen. Vind het anders wel vreemd dat tweakers zelf de xNotebook prima vind. hier te lezen

ik heb zelf 2 jaar met een BTO gewerkt en was er zeker over te spreken. Ik ben vanaf nu een vaste Clevo aanhanger. Goed geluid, en ja, prima bouwkwaliteid.

Clevo heeft een slechte naam doordat ze ook €400 laptops verkopen die ja, ruk zijn..maar asus verkoopt ook €400 laptops en dat is ook complete ruk. Betekend niet dat alle modellen slecht zijn.

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
zo kun je ook je laptops zelf samen stellen, neem zo deze XNB evolution IV15

kun je met een i7 nemen, zit je op €828 euro, dat is iets minder dan de asus. Maar daarvoor krijg je wel een 750 GB 7200 RPM harde schijf. Terwijl de Asus een 5400 heeft. De snellere schijf zal iets soepeler werken binnen windows, kunt sneller bestanden overzetten, en het opstarten gaat sneller.

Ook kun je kiezen hoe je internet wilt gebruiken. Heb je thuis een wifi op 2,4 Ghz of op 5 Ghz? heb je die bijden kun je verder naar beneden voor een Dual-band wifi kaart gaan met bluetooth 4.0 en Wirreles display (scherm draadloos gebruiken)

Wil je er toch iets meer op gaan gamen, en dit wel op Full-HD..kun je ervoor kiezen om deze te nemen, is opzich hetzelfde als de XNB alleen met een GT650M met GDDR5 geheugen, wat grote voordelen heeft op 1080P gamen. Ook weer geheel aan te passen aan hoe jij hem wil.

anders is de Asus ook een prima laptop :)

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

Verwijderd

EXpaND schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:36:
zo kun je ook je laptops zelf samen stellen, neem zo deze XNB evolution IV15

kun je met een i7 nemen, zit je op €828 euro, dat is iets minder dan de asus. Maar daarvoor krijg je wel een 750 GB 7200 RPM harde schijf. Terwijl de Asus een 5400 heeft. De snellere schijf zal iets soepeler werken binnen windows, kunt sneller bestanden overzetten, en het opstarten gaat sneller.
Soepeler werken binnen windows? Je krijgt er niet eens windows bij (+€119).

Je betaalt €926-€946 met windows. Daarvoor krijg je een slechter touchpad dan op de N56. Een lagere accuduur dan op de N56. Een veeel slechter toetsenbord dan op de N56. Een slechtere koeling dan op de N56. Slechtere prestaties dan de N56. De N56 is bovendien goedkoper... Ik zeg niet voor niets dat het junk is. Ik zeg dat het junk is omdat daar ruim voldoende bronnen voor zijn.
EXpaND schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:20:
Darkstone, ik vind dat jij erg negatief praat over de clevo terwijl dat compleet onterecht is. Je praat erover als complete junk terwijl het gewoon prima laptops zijn voor sommige personen. Vind het anders wel vreemd dat tweakers zelf de xNotebook prima vind. hier te lezen
Dat is een pagina van 3 alinea's... Hij is al eens eerder uitgebreid beoordeeld door t.net, en daar kwam de M17x en zelfs de oude msi substantieel beter uit.
ik heb zelf 2 jaar met een BTO gewerkt en was er zeker over te spreken. Ik ben vanaf nu een vaste Clevo aanhanger. Goed geluid, en ja, prima bouwkwaliteid.
Noot: ik heb de laptop die jij nu hebt, maar dan met i5-520m en HD 5850m, ooit gratis gekregen van een aardige tweaker. Ik weet niet wat jij verstaat onder goede bouwkwaliteit.. maar zelfs mijn studio 15 voelde steviger aan.

De hoofdreden dat ik nu niet meer in het bezit ben is dat de bouwkwaliteit van de studio simpelweg niet zo goed is. Laat ik maar niet beginnen over het toetsenbord, touchpad, accuduur en koeling..
Clevo heeft een slechte naam doordat ze ook €400 laptops verkopen die ja, ruk zijn..maar asus verkoopt ook €400 laptops en dat is ook complete ruk. Betekend niet dat alle modellen slecht zijn.
Dat is niet waar. Clevo heeft een slechte naam omdat ze modellen verkoper waarvan een bepaalde reviewsite zegt:
What’s not reasonable is the poor keyboard layout, plastic build quality, relatively high heat, and poor battery life compared to similar laptops. At $1000 for the base configuration, the Pollux 1400 still feels more like an $850 laptop.
Terwijl er een goedkopere laptop bestaat met:
but this is easily the best 15-16" notebook I've laid hands on during my time with AnandTech (now at six years and counting).
Daarnaast ben ik de 'je kan beter $500 extra uitgeven voor een alienware' quote van theverge ook nog niet vergeten... Als dat niet de woordkeuze junk rechtvaardigt, dan weet ik het ook niet meer.. FYI: de laptop van de bovenste quote is precies diegene die jij nu aanraad. Behalve dat de CPU en GPU 2 generaties verder zijn.
Pagina: 1