Zojuist heb ik windows 8 opnieuw geinstalleerd en tot mijn verbazing krijg ik meteen de pagina van delta search als ik internet explorer opstart. Is dit de standaard zoekmachine van internet explorer? Na wat googlen ben ik niet veel wijzer geworden, behalve dan dat de meesten het als malware ervaren.
Zoeken zal wel stuk zijn door die malware. Krijg namelijk als eerste resultaten de verwijder instructies als ik ernaar google.
http://www.malwarehulp.nl...-zoekmachine-verwijderen/
http://www.malwarehulp.nl...-zoekmachine-verwijderen/
Toevallig een brakke ISO gedownload van een wat onbetrouwbare bron? Als ik op google zoek kom ik op dezelfde resultaten als Tutti-frutti hier boven.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Gedownload vanaf microsoft. Wat hoort de standaard zoekmachine dan te zijn?D4NG3R schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:38:
Toevallig een brakke ISO gedownload van een wat onbetrouwbare bron? Als ik op google zoek kom ik op dezelfde resultaten als Tutti-frutti hier boven.
Is het verstandig om opnieuw windows 8 vanaf microsoft te downloaden en opnieuw op een disc te branden?
Misschien is het zelfs handig om het vanaf een andere computer te downloaden. Gooi even Malwarebytes anti malware over de download machine heen.
Geen idee wat de standaard zoekmachine is in Win8, lijkt mij Bing of Google.
Geen idee wat de standaard zoekmachine is in Win8, lijkt mij Bing of Google.
[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 15-05-2013 19:46 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Bing uiteraard.
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
Ok, dan ga ik dit vanaf mijn PA's pc doen. Mij is onduidelijk waar ik nu de malwarebytes antivurus overheen moe gooien en op welke computer?
deze even laten draaien: http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/
zorgt ervoor dat je meteen van alle malware toolbars en search engines afbent. Succes!
zorgt ervoor dat je meteen van alle malware toolbars en search engines afbent. Succes!
Nadat ik windows weer opnieuw gedownload, gebrand en installed heb? Of gewoon nu?
Is de windows 8 iso die ik nu draai wel kwalitatief goed? Ik twijfel er nu toch wel aan en lijkt het mij dus verstandig om windows 8 opnieuw vanaf de microsoft te downloaden, branden en installen vanaf een andere pc.
Is de windows 8 iso die ik nu draai wel kwalitatief goed? Ik twijfel er nu toch wel aan en lijkt het mij dus verstandig om windows 8 opnieuw vanaf de microsoft te downloaden, branden en installen vanaf een andere pc.
Gewoon nu, 't is een anti 'virus' scanner in feite..
Maar als je nu al last hebt van malware zou ik inderdaad maar eens kijken of je wel een goede iso hebt gekregen van microsoft. Lijkt mij sterk dat ze software met malware zouden verspreiden.
Maar als je nu al last hebt van malware zou ik inderdaad maar eens kijken of je wel een goede iso hebt gekregen van microsoft. Lijkt mij sterk dat ze software met malware zouden verspreiden.
Zijn er enige andere schijven of USB-sticks aanwezig? Iets (drivers?) geïnstalleerd nog voor de eerste lancering van IE? Zo ja, probeer dan ook meteen even de externe/andere schijven te scannen -- misschien staat er daar een ongewenste verassing op die zich direct nestelt.
EDIT: Geheugenkaartjes misschien? Alles waar van en naar te schrijven is kan een bron zijn.
EDIT: Geheugenkaartjes misschien? Alles waar van en naar te schrijven is kan een bron zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door XpanD op 15-05-2013 20:03 ]
Als je wilt weten of een bestand goed is kun je dit checken door te kijken of de MD5/SHA checksum klopt. Maar weet zo eigenlijk niet of Microsoft die bij z'n downloads heeft staan, volgens mij niet.
Ja, drivers denk ik. Geen usb sticks. Mijn pa's pc heeft ook malware, dus daar kan ik hem ook maar beter niet downloaden. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik een goede iso vanaf miscrosoft installeer?
Van waar werden die drivers gedownload, en op welk apparaat kwamen ze terecht? Waarmee werd de ISO voorbereid en gebrand? Een infectie in de ISO lijkt mij onwaarschijnlijk (tenzij toegevoegd door een tooltje nog voor het branden), maar drivers van minder zuivere sites willen nog wel eens troep bevatten. Vreemd probleem, dat sowieso.
Geen idee van waar en geen idee op welk apparaat. Weet ook niet hoe ik dit kan checken. Sinds wanneer kan je windows 8 niet meer online kopen trouwens? Als ik op de microsoft site druk op 'Download de upgrade', gaat hij eerst kijken welke apparaten compatibel zijn en als ik dan op volgende druk, zegt hij dat ik windows niet in mijn land/regio kan kopen.
Waar moet ik de iso downloaden?
Btw: in het configuratie scherm/programma verwijderen of wijzigen zie ik dat het enige wat geinstalleerd is de nVidia drivers (geen delta search oid).
Waar moet ik de iso downloaden?
Btw: in het configuratie scherm/programma verwijderen of wijzigen zie ik dat het enige wat geinstalleerd is de nVidia drivers (geen delta search oid).
[ Voor 16% gewijzigd door Montu op 15-05-2013 20:17 ]
Je kan 't gewoon verwijderen en dan met Malwarebytes nog even extra scannen. Maar als je toch al een net geïnstalleerde installatie hebt, kan je net zo goed weer schoon beginnen, weet je 100% zeker dat 't geen probleem is.
Als je de ISO opnieuw wilt downloaden met de checksum erna controleren, kan je dat vanaf een Linux Live CD doen. Al vraag ik mij even af hoeveel 'opslag' er beschikbaar is in zo'n omgeving, of je dus de ISO wel op kan slaan. Anders op een stick of schijf zetten die je met GParted hebt schoon geveegd.
DeltaSearch kan je echt op de meest vage manieren krijgen, ik heb iig nog niet gezien hoe je 'm precies krijgt. Maar iig via een geïnfecteerde site. Als je dus een schone installatie doet, voer dan allereerst ALLE updates uit en installeer een goede AV. Zet de installatiebestanden voor drivers en andere programma's anders alvast op een stick, die je via Linux hebt gedownload ofzo.
Als je de ISO opnieuw wilt downloaden met de checksum erna controleren, kan je dat vanaf een Linux Live CD doen. Al vraag ik mij even af hoeveel 'opslag' er beschikbaar is in zo'n omgeving, of je dus de ISO wel op kan slaan. Anders op een stick of schijf zetten die je met GParted hebt schoon geveegd.
DeltaSearch kan je echt op de meest vage manieren krijgen, ik heb iig nog niet gezien hoe je 'm precies krijgt. Maar iig via een geïnfecteerde site. Als je dus een schone installatie doet, voer dan allereerst ALLE updates uit en installeer een goede AV. Zet de installatiebestanden voor drivers en andere programma's anders alvast op een stick, die je via Linux hebt gedownload ofzo.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ok, ik heb windows opnieuw geinstalleerd en nog steeds het delta search gebeuren. Hij is nu alles aan het updaten. De drivers installeert windows toch automatisch? Ik download altijd alleen de nVidia driver voor mijn gpu. Behoor ik nog meer zelf te downloaden dan?
Systeem specs:
i5 2400
P8H61-M LE
gtx 660 ti
Systeem specs:
i5 2400
P8H61-M LE
gtx 660 ti
Ik denk dat ik weet waarom delta search mijn standaard zoekmachine was. Dit heeft hij van mij microsoft account vandaan gehaald en gesynchroniseerd. Het zou namelijk goed kunnen dat dit mijn standaard zoekmachine was voor internet explorer, maar omdat ik ie nooit gebruikte, wist ik niet dat ik delta search had.
Ik ben hier achtergekomen omdat ik zojuist chrome als standaard browser ingesteld heb. Als ik chrome dan start, komen automatisch de start pagina's die ik normaal gesproken ook heb (tweakers, facebook, en google search). Dit kan hij dan alleen vandaan hebben gehaald van mijn microsoft account.
Ik ben hier achtergekomen omdat ik zojuist chrome als standaard browser ingesteld heb. Als ik chrome dan start, komen automatisch de start pagina's die ik normaal gesproken ook heb (tweakers, facebook, en google search). Dit kan hij dan alleen vandaan hebben gehaald van mijn microsoft account.
Heb je die optie niet zelf gekozen dan bij het installeren?
Of is dat enkel bij W8?
Ik wist trouwens niet dat MS dit deed.Download je thema's, favoriete webpagina's, browsergeschiedenis, inhoud van je apps, foto's en zelfs instellingen zoals talen en andere voorkeuren naar maximaal vijf Windows 8 en Windows RT-pc's.
Of is dat enkel bij W8?
Misschien heb ik te snel doorgeklikt. Ik herriner me nog 1 stap tijdens het installeren waarbij ik niet wist wat ik daar deed. De opties waren Express instellingen en Aangepaste.
Herkent iemand de stap met die 2 opties?
Herkent iemand de stap met die 2 opties?
Die stap ken ik wel ja en ik doe altijd aangepast (voor alles), want ik wil niet dat 't systeem voor mij denkt, ik wil keuze kunnen maken. Echter zit ik in een bedrijfsomgeving met W8 te werken (wat vergeleken met m'n Debian installatie hiervoor ongelooflijk RUK werkt, maar dat terzijde), heb ik geen MS account, maar een domein account. Ik heb dus niet dezelfde opties gehad die jij hebt kunnen kiezen bij Aangepast.
Ik zou initieel dan ook een lokaal account maken, daar alles mee doen, en dan pas m'n eventuele MS cloud account gebruiken.
Ik zou initieel dan ook een lokaal account maken, daar alles mee doen, en dan pas m'n eventuele MS cloud account gebruiken.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Of toevalig daemontools geinstalleerd, daar zit die zoekmachine namelijk ook in. Er zijn mensen op het forum van daemontools die klagen dat de zoekmachine ondanks dat ze nee aanklikte toch geinstalleerd werd.
[ Voor 27% gewijzigd door Slaiter op 16-05-2013 00:10 ]
Dat is een van de features van Windows 8. Al je instellingen (inclusief wachtwoorden, WIFI instellingen, etc) worden gesynchroniseerd tussen die 5 Windows 8 devices, erg handig vind ik!NeutraleTeun schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 22:21:
Heb je die optie niet zelf gekozen dan bij het installeren?
[...]
Ik wist trouwens niet dat MS dit deed.
Of is dat enkel bij W8?
Je kunt aan je domein account ook gewoon je Microsoft account toevoegen als je dat zou willen. OverigensHero of Time schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:30:
[.......]
Echter zit ik in een bedrijfsomgeving met W8 te werken (wat vergeleken met m'n Debian installatie hiervoor ongelooflijk RUK werkt, maar dat terzijde), heb ik geen MS account, maar een domein account. Ik heb dus niet dezelfde opties gehad die jij hebt kunnen kiezen bij Aangepast.
Het lijkt mij dat de Delta Search al aanwezig was op je vorige Windows installatie, en deze simpelweg is overgenomen.
Misschien had je de instelling "Voorkomen dat in programma's wijzigingen aan mijn standaardzoekmachine worden voorgesteld" aan staan. Standaard is deze uit, en op het moment dat je dus naar Windows 8 ging, is die wijziging doorgevoerd en is het veranderd naar Delta Search.
Misschien had je de instelling "Voorkomen dat in programma's wijzigingen aan mijn standaardzoekmachine worden voorgesteld" aan staan. Standaard is deze uit, en op het moment dat je dus naar Windows 8 ging, is die wijziging doorgevoerd en is het veranderd naar Delta Search.
Pagina: 1