Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een paar weken geleden de MSI N660 TF 2GD5/OC gekocht en het lijkt niet helemaal stabiel te zijn, maar ik weet de oorzaak maar niet te vinden.
Crashes komen alleen voor bij het spelen van games, anders niet. DirectX 11 lijkt instabieler te zijn dan zowel DirectX9 als OpenGL, DX8 niet getest.

De crashes doen zich soms voor als een freeze, waarbij het spel dus gewoon niet meer reageert. Wanneer dit gebeurt op DX9 is het makkelijk te verhelpen door heen en weer naar het bureaublad en het spel te gaan. Ik ben nog niet zo'n probleem tegengekomen op DX11.
Soortgelijke freezes komen ook voor op Mac OS X (standaard drivers van 10.8.3) via OpenGL.

Andere crashes, vooral bij Bioshock Infinite, dus waarschijnlijk DX11, komen voor als een complete crash naar bureaublad. Inclusief rondgaand balkje.

In andere gevallen komt de crash voor als een crash met een popup dat de Nvidia driver niet meer reageert en is hersteld. Dit lijkt meer voor te komen en ik heb alles al geprobeerd wat ik kon vinden via Google.

Volgens MSI Afterburner OSD komt de kaart nooit boven de 45*C, dus mogelijke overhitting lijkt me niet aan de orde. Het is natuurlijk een mogelijkheid.
Hier ook een link naar GPU-Z's render test. Vrijwel volledige GPU load, maar lage temperaturen en de kaart overstemt mijn standaard Intel koeler nog steeds niet.
GPU memory clock lijkt me wel lager dan in-game, dus misschien is het een probleem met Nvidia's drivers in combinatie met geheugen controller?

Qua drivers zit ik nu met de meest oude drivers verkrijgbaar voor de GTX 660: 306.23. Het lijkt de meest stabiele, maar ook bij deze drivers zijn er crashes en freezes.
Qua besturingssystemen heb ik Windows 8, 7 en Mac OS X 10.8.3 geprobeerd. Ik heb de kaart ook op Windows 7 met een Athlon X2 CPU en moederbord geprobeerd. Op het moment gebruik ik een i3-3225 op een MSI B75MA-P45. Stabiliteit leek hetzelfde.
Als ik nog iets ben vergeten, meld het aub.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 11:36
wat voor voeding gebruik je?

en gezien je oudere drivers gebruikt ga ik ervan uit dat je al een fresh driver installatie hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:41

Nemesizz

Untouchable

MSI N660 TF 2GD5/OC
Factory Overclocked....

Eerste wat ik zou proberen, de kaart "onderklokken" naar normale 660 snelheden en kijken of dat het probleem verhelpt.

Je ziet vaak zat van die factory-overclocked kaarten die binnen no-time instabiel worden (en dan maakt temperatuur nog niet eens veel uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Denniz0229 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:00:
wat voor voeding gebruik je?

en gezien je oudere drivers gebruikt ga ik ervan uit dat je al een fresh driver installatie hebt gedaan?
Een Xilence XP500 (500 watt voeding), geen idee welke revisie.
pricewatch: Xilence SPS-XP500.(12)R3
Ik kan misschien mijn Seasonic S12 430watt binnnenkort proberen, maar die zit in iemand anders' pc.
Nemesizz schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:11:
[...]

Factory Overclocked....

Eerste wat ik zou proberen, de kaart "onderklokken" naar normale 660 snelheden en kijken of dat het probleem verhelpt.

Je ziet vaak zat van die factory-overclocked kaarten die binnen no-time instabiel worden (en dan maakt temperatuur nog niet eens veel uit).
Is het veilig, vooral qua garantie, om dat underclocken te doen via MSI Afterburner? En enig idee waar ik de stock voltages kan vinden? Of moet juist niet aan de voltages zitten bij underclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Underclocken kan geen kwaad, gewoon de clocks op normale-660 snelheden zetten en niet meteen aan voltages enzo zitten.
Garantie verliezen door underclocken heb ik nog niet van gehoord, en dat is ook niet te achterhalen (er zit geen 'black-box flightrecorder in ofzo :P ). Overclocken is een ander verhaal, dan kunnen bepaalde dingen doorbranden als je te ver gaat (en zelfs daar doen ze vaak nog niet al te moeilijk over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, probeer ik dat eerst. Kijken of dat stabiel loopt op een uurtje non capped gamen, als dat zo is doorgaan naar 314.22.

@Dennis: Altijd een fresh install, ik hou niet van resten van andere drivers. Meestal zijn er ook nog programma's van de vorige hardware over ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-e
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Elke kaart is anders, en ze zetten elke Grafische kaart die ze maken op de kloksnelheden die op de pricewatch pagina staan, je hebt net toevallig een kaart die die clock speeds niet aan kan zou je denken.

Makkelijk te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Hoe dan ook is het reden voor een RMA als dat je probleem is.

Je betaalt immers voor een kaart met verhoogde clocks en een non-reference koeler.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De factory OC versie, die ik heb, heeft een standaard clock van 1033 Mhz. De standaard 660 heeft een standaard clock van 980. Het verschil is maar 53 Mhz, toch liep het met een 53 Mhz underclock nog niet stabiel. Verre van, zelfs.
Pas toen ik bij -100 kwam bleven er enkel nog wat lange schokken over. Dus ik denk dat dit wel wordt verstaan als dat "het product niet naar behoren functioneerd".

Wanneer ik de kaart RMA, stuurt MSI de kaart dan niet direct terug onder het mom van driverproblemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 12:49
Je hebt de kaart toch niet direct bij MSI gekocht? Ding terugbrengen/sturen naar waar je hem hebt gekocht. Erbij aangeven dat je meerdere systemen hebt geprobeerd en dat hij overal hangt. Ook dat je hebt uitgesloten dat het de drivers zijn. Underclocken etc hoef je niet aan te beginnen. Dat ding moet gewoon draaien op fabrieksettings.
De shop waar je hem hebt gekocht zal waarschijnlijk nog wel even testen of hij hangt. Hoe of wat ze er verder mee doen moeten ze zelf weten, maar jij hoort een nieuwe kaart te krijgen. Het hele RMA-proces dat de shop met de leverancier heeft hoef jij je niet druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad eens met hierboven.

RMA gaat via de shop, en daar gewoon duidelijk aangeven wat je zelf al geprobeert hebt.

Want sommige shops hebben een de neiging om bij een RMA zich er wel eens makkelijk vanaf te maken (prikt kaart in mobo, start pc, geeft beeld, "hij werkt gewoon"...terwijl het ding duidelijk niet werkt wanneer je grafisch iets zwaars doet).
Het verschil is maar 53 Mhz
Ik heb kaarten gehad die al crashten bij 5Mhz overklok, sterker nog, m'n Radeon 5770 crashte al bij 1Mhz extra (instant GSOD, zal wel maandag-morgen model zijn geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, iedereen.
Morgen maar even langs de winkel gaan.

@Nemesizz: Het meest vervelende is toch wel dat de kaart pas stabiel werd bij nog eens 47Mhz onder de standaard 660 snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

Volgens je GPU-Z loopt de 660 op 1150 das dus 120 boven de fabriekspecs
Dus zou eerst nog eens Mhz goed nakijken , aangezien geheugen wel op de fab snelheid staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
postbus51 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 03:52:
Volgens je GPU-Z loopt de 660 op 1150 das dus 120 boven de fabriekspecs
Dus zou eerst nog eens Mhz goed nakijken , aangezien geheugen wel op de fab snelheid staat
http://static.afbeeldinguploaden.nl/1305/37314/eQZxamvB.png
http://tweakers.net/price...tf-2gd5-oc/specificaties/
http://static.afbeeldinguploaden.nl/1305/37316/teJx.png
Inderdaad. Dat is heel vreemd, hij idlet nu op 324Mhz. Bij dezelfde test gaat hij zelfs richting de 1161Mhz.
Even kijken hoe ik dat kan verhelpen en of dat vaker voorkomt. En waar het door komt.
Bedankt voor de opmerking.

EDIT:
Ik kan niets vinden behalve mensen die eenzelfde probleem hebben en de kaart hebben verwisseld. "(...) stock shouldn't run this high". Hopelijk heb ik morgen een andere en kan ik zien of die iets anders aangeeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2013 16:00 ]

Pagina: 1