Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtsjech
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-03-2023
Beste mede tweakers,

Een aantal weken terug hebben wij een 3CX voip centrale geïnstalleerd op onze server. Deze stuurt 4 Cisco's SPA 504G aan.

De toestellen zijn geprovisioned door de 3CX software, verder heb ik de telefoons afzonderlijk hun eigen poorten toegekend welke op de gateway (Belkin Router Play N750) zijn opengezet. Tevens heeft elk toestel zijn eigen RTP range gekregen, en zijn tevens open gezet op de Belkin.

Nu zijn we zover gekomen dat inkomende gesprekken storingsvrij binnenkomen (m.a.w. het voice over internet protocol werkt naar behoren, inkomende data (geluid) en uitgaande data (geluid) wordt correct verzonden.

Alleen bij de uitgaande gesprekken blijven ik tegen een probleem aanlopen: bij zo'n 30% van de uitgaande telefoontjes hoort de gebelde partij ons niet (wij hen wel).

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar bij het testen en veranderen van instellingen blijft het probleem terugkomen afhankelijk van wat voor systeem de gebelde partij gebruikt (analoog KPN, isdn, voip, mobiel). Is er iemand die meer verstand heeft van deze materie die mij zou kunnen adviseren wat te doen?

Ik hoor het graag!

Grtz
Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Hoi Evert,

Het is me niet duidelijk of je de toestellen lokaal (binnen het zelfde netwerk als de server) gebruikt, of dat de toestellen op aparte locaties staat

het probleem klinkt als een uitgaande siptrunk die niet lekker werkt met rtp,

Kun je vertellen op wat voor manier je naar buiten belt? sip trunk of een fx0 apparaat of een isdn interface

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtsjech
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-03-2023
Hallo Shure-fan,

Bedankt voor je reactie!

De toestellen staan lokaal binnen het netwerk van de server (MS small business server). De server fungeert tevens als DHCP server. Zoals eerder gezegd, is de Belkin de gateway naar het internet.

We bellen naar buiten d.m.v. siptrunks. Alle uitgaande lijnen werken via voipbuster. Alle inkomende lijnen werken respectievelijk via Budgetphone en Cheapconnect.

Wat mij is opgevallen is dat ik door het aanpassen v.d. RTP instellingen per toestel afzonderlijk bij de ene ontvanger van onze uitgaande gesprekken wel een goede verbinding krijg en bij de andere ontvanger weer niet. B.v. bij de SIP instellingen van een Cisco SPA504G kan ik bij de variabel "symetric RTP" kiezen tussen Yes en No. Bij de ene ontvanger krijg ik juist een goede verbinding bij Yes (Ontvanger analoog KPN) en bij de nadere ontvanger krijg ik juist een goede verbinding bij No (SIP ontvanger), maar dan krijg ik weer een foute verbinding bij de ontvanger KPN analoog.

Zo blijf ik de hele tijd achter de feiten aan lopen.

Iemand vertelde mij ook dat de NAT instellingen belangrijk zijn om de verschillende verbindingen (analoog KPN, isdn, voip, mobiel) juist tot stand te kunnen brengen...

Redelijk complex allemaal, maar hoop dat je me in de juiste richting kunt helpen.

Bij voorbaat dank!!

Grtz
Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
evert,

volgens 3cx (bron: website)

moet je voor het interne gedeelte op alle toestellen de rtp invullen begin poort is 7000, eind poort is 7499
als het goed is regelt je 3cx server de audio zelf op de toestellen,

echter voor je wan (dus buiten je netwerk) moet je poort 5060 / 5070 udp en 9000 / 9049 udp openzetten richting je server (openzetten op de belkin)

alles apart regelen kan , maar daar ben je veel tijd en werk voor kwijt, terwijl je server het zelf beter kan regelen

ik werk hier bijv. met een asterisk server waarvan ik 1malig een half uurtje bezig ben geweest met instellen en alles is klaar,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi