• _Thomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-03-2025
Beste mede tweakers,

In 2008 bouwde ik een nieuw systeem welke tot enkele dagen geleden over het algemeen goed draaide:

Striker II Formula met bijbehorende XFi geluidskaartje
Q9550 @ 3,2 GHz
OCZ Reaper HPC 1066 8500 4x2Gb
3x ASUS GTX 280
2x SATA2 HDD
1x SATA DVD
Thermaltake Toughpower 1200W
USB toetsenbord en muis

Ik verhuisd, ik denk opnieuw Windows 7 64 erop. Opzich ging de installatie goed, behalve dan dat het beeld om de 20 seconden even wegviel. Kabels gecontroleerd en toen leek het over te zijn.

PC uit. Dag later aan -> Niet booten wel piepen. -> Reset -> Zelfde. -> Clear CMOS -> CPU INIT.

Er is al veel te vinden op internet/dit forum maar geen echte oplossing dan dat het wel vaak voorkomt bij deze range borden en ineens overlijden.

Wat heb ik geprobeerd:
- CMOS batterij eruit, jumpertje op enable bios clear, nacht laten staan, batterij terug, jumper terug
- Andere zeker werkende voeding
- Processor eruit, pinnetjes gecontroleerd, processor schoongemaakt met alcohol
- Booten met 1 module RAM in verschillende sloten
- 1x GTX 280 erin
- Alle SATA2 los behalve 1
- Mobo schroefjes gechecked

Dus: lampjes gaan aan, ventilatoren draaien, geen piepjes, geen HDD lampje en melding CPU INIT op display.

Verder zat ik nog te denken aan:
- Oldschool processor/RAM erin en hopen op boot (echter heb beide niet direct voorhanden).
- Nieuw moederbord kopen :+

Wie helpt me verder?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Volgens asus website:
CPU INIT = CPU Initiation
Check> http://www.asus.com/Mothe...mula/#support_Download_30

Johann Sebastian Bach

• _Thomas
Wat bedoel je daar precies mee?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Dat er iets mee is
Oplossing waarschijnlijk deze http://www.tomshardware.c...-solution-maximus-striker

Johann Sebastian Bach

• _Thomas
De conclusie lijkt dat het RAM teveel voltage vraagt en dit aan de CPU onttrekt waardoor deze niet geïnitieerd wordt. Logische oplossing lijkt me dan om tijdelijk een cheap ass DDR2 module erin te zetten en de bios te flashen als hij opstart.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 19:08

Nemesizz

Untouchable

_Thomas schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:20:
De conclusie lijkt dat het RAM teveel voltage vraagt en dit aan de CPU onttrekt waardoor deze niet geïnitieerd wordt. Logische oplossing lijkt me dan om tijdelijk een cheap ass DDR2 module erin te zetten en de bios te flashen als hij opstart.
Lijkt mij een hele rare conclusie eigenlijk, want dan zou hij het voorheen ook niet gedaan moeten hebben.
Daarnaast klopt dat verhaaltje op Tom's ook niet helemaal (1.6V ??? normaal DDR2 had default 1.8V en van die 'high performance kits' waren soms 2.0 of 2.1V nodig).

Wat ik mij herinner gingen Asus bordjes wel vaker dood met CPU-Init (meerdere series).
Je kan natuurlijk proberen met eindeloos clear cmos (1x jumper omzetten moet al genoeg zijn, als die na 1 sec niet reset reset ie na een dag ook niet) en hopen dat ie een keer start, maar heb er zelf weinig vertrouwen in. Ander RAM (gewoon cheap default voltage RAM) is een optie, maar ook hier heb ik m'n twijfels bij (het huidige heeft gewerkt, dan zou het niet uit mogen maken of je dat RAM of cheap RAM gebruikt).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_Thomas schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:20:
Dat is wel een heel vreemde conclusie eigenlijk. Zeker omdat de stroomvoorziening van de CPU apart zit van die van je geheugen. Een andere DDR2module gaat 't vast niet oplossen.

Ik denk dat Nemesizz hierboven een stuk dichter bij het rechte eind zit. Het bord is waarschijnlijk gewoon dood. Ik heb echt al bergen met Asusborden gehad, uit diverse series die allemaal op een punt als dit bleven steken (getest met een P80Pdebugger). Asusborden gaan nu eenmaal vaak dood op een vage manier (en blijven dan hangen ergens aan het begin van de post).

• _Thomas
Leek mij inderdaad ook een rare conclusie. Temeer omdat ik er nooit een andere processor of RAM in heb gestopt.
Pagina: 1