Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Open data, data visualisatie en front-end ... mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

• 0528973
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05-2013
We zijn voor onze applicatie aan het brainstormen over de front-end mogelijkheden qua datavisualisatie en hoe datavisualisatie kan bijdragen de algemene tevredenheid van Nederland. Lastig!

Consumenten raadplegen sites als kieskeurig en zoover, waarbij gelet wordt op vergelijkingen, reviews, etcetera maar waar ze niet de mogelijkheid krijgen om grondiger een bedrijf door te lichten. Soms overbodig, met name als je een klein product gaat aanschaffen ... maar met name als het gaat om langdurige en mogelijk intensieve relaties met bedrijven is het voor de consument interessant om toch een beter beeld van een bedrijf te krijgen.

Ditzelfde geldt natuurlijk voor sollicitanten, partners, etcetera. Open data en bijpassende tools lenen zich natuurlijk ontzettend goed voor dergelijke inzichten ... datamarts gecombineerd met op maat ontworpen rapportages en dashboards bieden talloze mogelijkheden ...

Door de vele tools & frameworks die beschikbaar zijn, de overdaad aan informatie (maar niet altijd nieuwe informatie) is het lastig de juiste keuze te maken of om te bepalen hoe open data, tooling, in house development, out house development, etcetera samen kunnen komen.

Naast D3, the guardian, partijen als pentaho zoek ik vooral naar voorbeelden van visualisaties icm open sour ce en open data. Hebben jullie tips waar ik kan rondkijken? Whitepapers, boeken, artikelen, online voorbeelden, of misschien gewoon een gesprek via twitter of oid :)

Pascal

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:36
Nominatie voor de meest onduidelijke openingspost van het jaar :)

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

*snip* Als je het niet begrijpt kun je om verduidelijking vragen of gewoon niet posten; een linkje naar google plaatsen is niet grappig en wordt niet op prijs gesteld :|

[ Voor 78% gewijzigd door RobIII op 15-05-2013 14:36 ]

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• 0528973
lmgify zou idd kunnen ;) ik heb een lijst van meer dan 20 tools en frameworks aangevuld met artikelen over datavisualisatie of dashboards ... ik hoopte via tweakers en de front-enders aan meer praktische hints, tips en tricks te komen. Hebben jullie ideeen hoe je open data (en veel data) visueel navigeerbaar kan maken zonder dat je gaat verzanden in omgevingen waar je eerst 3 jaar op training moet alvorens het te kunnen gebruiken.

Zie bijv. http://blog.disqus.com/po.../designing-disqus-gravity of http://square.github.io/crossfilter/

Jaspersoft, Infobright, Pentaho zijn zeer interessant ... dat zijn omgevingen waar je als n00b of als 1337 gebruik van kan maken. Open source is een pre geen must. Dergelijke tools kampen met de uitdaging "hoe richt je een nuttig, bruikbaar dashboard in".

We worstelen daardoor erg met het vraagstuk of je dergelijke tooling wil inzetten, of dat je zelf middels bijv. highcharts (d3, ...) zelf een simpel dashboard wil inrichten.

Beide richtingen zijn interessant, de developer in mij ontwikkeld het het liefste zelf ... de werknemer in mij roept dat het slim is om soms standaardoplosisngen te gebruiken en die door anderen te laten ontwikkelen.

Het gaat inderdaad met name om beter inzicht krijgen in de data, indien je daar als consument of bedrijf interesse voor hebt

[ Voor 52% gewijzigd door 0528973 op 15-05-2013 14:39 ]

Pascal

• 0528973
Kokkers schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:10:
Nominatie voor de meest onduidelijke openingspost van het jaar :)
lol :)

Pascal

• 0528973
Wat geeft je de indruk dat ik dat niet al heb gedaan?

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 15-05-2013 14:36 ]

Pascal

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:59
Je wilt reporting/analyse/mining software gebruiken om beter inzicht in je data te krijgen?

SAP Business Objects
Qlikview
Tableau
Pentaho
Jaspersoft
hadoop achtige oplossingen
MS SQL BI editions

Niet alles is opensource, maar wellicht hoeft dat ook niet perse voor jou oplossing?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
0528973: Gebruik de edit-link (rechtsbovenaan je post) als je iets toe te voegen hebt; je topic herhaaldelijk omhoogschoppen is niet nodig en die melding staat er niet voor niets:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/93OGDVn8zio6RrIck1qYj8ne/full.png

[ Voor 59% gewijzigd door RobIII op 15-05-2013 14:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• 0528973
toegevoegd aan mijn voorgaande reactie, het is even geleden dat ik hier hebt gepost. Sorry!

[ Voor 92% gewijzigd door 0528973 op 15-05-2013 14:39 ]

Pascal

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Je hebt het over héél erg veel informatie. Ik zou niet zo 1-2-3 voorbeelden durven noemen maar als ik jou/jullie was zou ik eens beginnen met het exact in kaart brengen van welke data je beschikbaar wilt maken. Als je dat gedaan hebt dan is het ook makkelijker bedenken wat je uiteindelijk nodig hebt om al deze data te visualiseren.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 sluit zich aan bij Nedra.

Misschien is het handig om eens te beginnen met jezelf afvragen (of ons uitleggen) met welk doel je met dergelijke tooling aan de slag wilt. En dan iets concreter dan "bijdragen aan de algemene tevredenheid van Nederland".

Want op je huidige vraag die neerkomt op "we vinden dat we iets met datavisualisatie moeten, maar welke tool moeten we gebruiken?" is een reactie als Kokkers in "Open data, data visualisatie en front-end ... mogelijkheden?" natuurlijk niet zo vreemd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Kortom; "Hoe zet ik grote hoeveelheden data om in een overzichtelijk dashboard?". Tenminste zo begrijp ik het!

Wellicht kun je hier iets van inspiratie uithalen, allemaal dashboard ontwerpen: https://wrapbootstrap.com/themes/admin

Maar... ik heb het idee dat je probleem complexer is. Als je een specifieke dataset hebt, kun je die natuurlijk verder opbreken in gespecificeerde onderdelen. Er zijn legio mogelijkheden wat betreft, het is maar net hoe gek je het wil maken. Als je dataset juist heel divers is, zul je met algoritmes aan de gang moeten om te zien wat de beste manier is om een bepaald stuk te visualiseren.

Probeer je TS overigens even in te delen in (bijv.) 'inleiding', 'situatie', 'wat wil ik'... etc.
Pagina: 1