Oude mac mini als homeserver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-06 15:32
Na enige tijd op zoek te zijn geweest naar een NAS met goede TimeMachine support, kwam ik gisteren op het idee om hiervoor een oude Mac te gebruiken.
Ik heb bij V&A een oude Mac Mini gevonden die mjns inziens perfect is. De 60gig harde schijf wil ik dan vervangen met een 1TB HDD. Volgens mij is deze setup vele malen beter dan een NAS.

Ik kan de Mac Mini met een remote desktop client vanuit buitenshuis gebruiken en aansturen om series te downloaden bijvoorbeeld.
Eenmaal thuis kan ik met diezelfde remote desktop vanaf de bank (met mijn macbook) een serie starten en dan de macbook wegleggen (nu moet ik met een kabel de macbook op de tv aansluiten).
Mijn externe HDD (usb3) leg ik via een converter aan het FW400 slot. Hiermee kan ik draadloze en relatief snelle backups maken op een systeem dat voorlopig nog wel TimeMachinesupport zal hebben (en dat is niet te zeggen van NAS'en).
De interne en externe schijven (2TB totaal) maak ik beide via het netwerk benaderbaar (hoe ik dat het beste kan doen weet ik nog niet)

Wat vinden jullie van dit idee? Een goede netwerkschijf (WD MyBook live 2tb) kost gauw 140 euro. Een tweedehands Mac Mini 120 en met een nieuwe HDD ongeveer 190.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 14:41
Een bijkomend voordeel van de Mac Mini is dat hij meer rekenkracht heeft dan de WD MyBook en dus waarschijnlijk een stuk hogere doorvoer haalt over het netwerk.

Wat betreft remote desktop het is mogelijk, alleen houd er wel rekening mee dat je niet de simpele Remote Desktop Service van Windows kan gebruiken, aangezien je vanaf een Mac alleen kan verbinden naar een Windows computer en niet andersom.

Wat betreft het media center deel, je zult eens kunnen kijken naar Plex en XBMC.

[ Voor 3% gewijzigd door Grootstyr op 15-05-2013 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Grootstyr schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:29:
Een bijkomend voordeel van de Mac Mini is dat hij meer rekenkracht heeft dan de WD MyBook en dus waarschijnlijk een stuk hogere doorvoer haalt over het netwerk.

Wat betreft remote desktop het is mogelijk, alleen houd er wel rekening mee dat je niet de simpele Remote Desktop Service van Windows kan gebruiken, aangezien je vanaf een Mac alleen kan verbinden naar een Windows computer en niet andersom.

Wat betreft het media center deel, je zult eens kunnen kijken naar Plex en XBMC.
Tja. Als ik mijn homeserver wil benaderen vanuit alle computers (bijv. die van mijn vader als ik daar ben en mijn laptop niet mee heb), dan zal ik Teamviewer moeten gaan gebruiken.

Echter kan ik er ook voor kiezen om alleen de Screen Sharing optie van Apple zelf te gebruiken. Hiermee is hij alleen door Macs te benaderen (en moet ik dus altijd mijn Macbook meenemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthak
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-01-2020

Barthak

mcl

Screen sharing op de mac is mijn inziens gewoon via het VNC protocol.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:15
gewoon een VNC client op je smartphone installeren moet ook werken. Apple's Screensharing is zoals bovenstaande schrijft VNC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Barthak schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:47:
Screen sharing op de mac is mijn inziens gewoon via het VNC protocol.
Het is inderdaad in te schakelen, zie System Preferences > Sharing > Screen Sharing > Computer Settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:23
Ondersteunt deze Mini ook al de Apple Remote? Daarmee kun je namelijk erg eenvoudig Plex starten en bedienen (alsook de Mini uit de slaapstand halen).

Op die wijze heb ik namelijk in het begin ook mijn Mini als Mediacenter gebruikt. Weliswaar in combinatie met een NAS. Sinds kort gebruik ik nu een Apple TV welke verbinding maakt met de Mini en alle content heb ik in iTunes gezet. Dit werkt -voor mij althans- helemaal fantastisch en kinderlijk eenvoudig, daar waar ik met Plex toch wel eens mindere ervaringen had.

De Mini kun je remote eenvoudig bedienen met bijvoorbeeld een VNC client (op je smartphone of tablet), maar ook bijvoorbeeld met de TeamViewer app.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 14:41
Leut schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:24:
... Dit werkt -voor mij althans- helemaal fantastisch en kinderlijk eenvoudig, daar waar ik met Plex toch wel eens mindere ervaringen had. ...
Het voordeel van Plex ten op zichte van een iTunes library is wel dat Plex bijna alle bestandsformaten ondersteund, en aan de hand van de bestandsnaam wordt allerlei informatie opgehaald over het bestand inclusief bijvoorbeeld subtitles.

Mits goed geconfigureerd kunnen Plex en XBMC een stuk meer dan een iTunes library.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Het mediacenter gedeelte is dus helder. Qua opslag en opslag-snelheid.

Ik heb een twee keuzes:
De 2.5 inch HDD vervangen voor een 1TB schijf. Ik zou op later termijn de dvd drive kunnen vervangen door een tweede schijf van 1 TB.
Of een externe HDD van bijv. WD kopen (3TB voor 107 euro). Los van dat er dan een 'apparaat' bijkomt betwijfel ik de snelheden. Wordt usb2 dan de bottleneck?

Dus 1TB voor 70 euro (sneller door directe sata aansluiting) of 3TB voor 107 euro (trager door usb2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:03

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Of een firewire-disk aansluiten ;)
Aan mijn Mini hangen 2 WD FW-disks, voor Plex. Werkt prima.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:25

talin

ES-MA

ik heb thuis een oude mac mini G4 staan.
met daaraan 4 1 Tb schijven.
iTunes bibliotheek staat op 1 van die schijven.

een apple tv bij de tv en ik kan er alles mee, apple remote remote met vnc zoals hierboven om de dingen te doen vanaf mijn mobiele apparaten buitenshuis.

enige nadeel is dat ik alle films even om moet zetten met handbrake maar daarna perfect in de itunes bibliotheek.

buiten op de lounge set op de iPad een filmpje bekijken, muziek afspelen via mijn telefoon in de garage etc.

die G4 is nog nergens de bottleneck geweest, alleen HD films afspelen op de mac mini werkt niet tot slecht maar daar ie ie ook niet voor bedoeld.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Pagina: 1