Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas3000
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10-2022
Sinds een paar weken hebben wij een nieuwe router, de tp-link wdr4300. Een router met prima reviews. Helaas hebben we alleen maar problemen. Soms valt het internet spontaan uit, chrome geeft dan een DNS lookup error. De stekker even uit de router halen helpt soms wel, maar niet altijd.
Als ik een torrent aanzet, valt hij gegarandeerd uit. Na wat gegoogled te hebben dacht ik dat het aan de connecties zou liggen. Dat verklaart het spontane uitvallen nog niet, maar ik hoopte dat ik toch richting een oplossing zou stomen. Torrent client ingesteld op 20 connecties, dat moet een router toch wel aankunnen lijkt me. Maar neen, de fouten bleven.

Nog een probleem met dezelfde router is dat het hele netwerk traag is. We hebben samen met de router ook nog een synology nas gekocht, als ik daar iets van wil downloaden naar mijn computer, gaat dat met 2 MB/s dat moet sneller kunnen lijkt me.
Ook de internetverbinding is traag. We hebben een 50 Mb/s abbonement, maar speedtest geeft deze resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2709087473.png
Ping is goed, en upload ook (5 Mb/s is beloofd)
edit: downloaden via nieuwsgroepen gaat wel sneller, daar haal ik wel ruim 2MB/s.

Weten jullie wat de oorzaak/oorzaken van deze problemen kunnen zijn?

Openwrt installeren zou ik graag proberen, alleen moet mijn vader daar toestemming voor geven en dat is hij niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Welke firmware versie staat nu op de router?
"Soms valt het internet spontaan uit": geldt dat ook voor devices die bedraad zijn aangesloten?
Indien alleen wireless devices, heb je al getest met:

- vast kanaal
- ander kanaal
- geen mixed gebruik
- gebruik 5GHz band
- WA2 AES only

Mijn ervaring met deze router is dat hij op 2,4GHz "niet perfect" is maar dat het zowel bedraad als ook 5GHz erg goed werken. Heb er zelf een Fon Simpl bij gezet voor 2,4GHz dekking.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas3000
lier schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:43:
Welke firmware versie staat nu op de router?
"Soms valt het internet spontaan uit": geldt dat ook voor devices die bedraad zijn aangesloten?
Indien alleen wireless devices, heb je al getest met:

- vast kanaal
- ander kanaal
- geen mixed gebruik
- gebruik 5GHz band
- WA2 AES only

Mijn ervaring met deze router is dat hij op 2,4GHz "niet perfect" is maar dat het zowel bedraad als ook 5GHz erg goed werken. Heb er zelf een Fon Simpl bij gezet voor 2,4GHz dekking.
- Vast kanaal
heb ik nu ingesteld

- ander kanaal
heb ik al geprobeerd

- geen mixed gebruik
heb ik ook al geprobeerd, volgens mij werkte dat niet maar ik zal het nog eens instellen

- gebruik 5GHz band
Geen optie omdat de meeste laptops hier dat nog niet ondersteunen

- WA2 AES only
heb ik al geprobeerd

Bedraad zal ik nu eens testen.

Bedankt voor je reactie!

Okee, ik zit nu vanaf een draadje te werken, toen ik de kabel erin stopte vloog gelijk het internet weg. Toen werd ik herinnerd aan iets wat ook het vermelden waard is: soms kan ik wel verbinden met de default gateway en soms niet.

Speedtest.net heb ik ook nog eens uitgevoerd aan het draadje:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2709192920.png
Oftewel reuze resultaten.

Terug op wifi is de downloadsnelheid weer slecht. Aan het bereik zal het niet liggen want we hebben boven ook een accesspoint staan.

---

Net ongeveer een uur lang met een zeer slechte verbinding gezeten, dus ik heb mooi wat kunnen uittesten.
Om te kijken of het alleen het internet was, probeerde ik een film van de nas naar mijn pc te downloaden:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2668478/screenshots/Reuze-snel%20netwerk.png
conclusie: het hele netwerk lag zo goed als plat.

Daarna heb ik even gekeken of de kabel het wel deed, maar alles bleef traag.

Toen probeerde ik even te pingen, dat lukte wel maar de resultaten hadden beter gekund:
Afbeeldingslocatie: http://screencloud.net/img/screenshots/2a3ef8f5aec3f176b473e4fb30530395.png

Daarna werd de situatie nog erger, de nas was niet meer bereikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://screencloud.net/img/screenshots/ffc75e568ca2650a079a3c37bfa7e627.png

Als ik naar een website wilde gaan, stopte hij na een poosje niet met laden zoals ik gewend was maar hij bleef maar laden. Linksonderin zei firefox dit:
Afbeeldingslocatie: http://screencloud.net/v/3ozk

Toen dacht ik, blijkbaar werkt er nog wel iets. Laat ik eens wat uploaden. Dat deed ik via dropbox want de browser werkte natuurlijk niet.
en waarempel:
Afbeeldingslocatie: http://screencloud.net/img/screenshots/67ef8e33d4d62c896d9cef802d49d57b.png
Het werkte.
Hopelijk zit er wat handige data bij voor jullie.

[ Voor 52% gewijzigd door kaas3000 op 15-05-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Mooi uitvoerig antwoord!

- Welke firmware versie heb je draaien (130319)?
- Hoe heb je de AP ingesteld (zelfde SSID, zelfde beveiliging, ander kanaal:1 & 6,6 & 11 of 1 & 11)?
- DNS servers binnen de DHC scope veranderen naar bijvoorbeeld die van OpenDNS (208.67.222.222 & 208.67.220.220)?
- Zou je je huidige draadloze instellingen kunnen posten?

TP-Link heeft ook een forum, misschien interessant om daar ook eens te lezen!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zo te zien zit het probleem toch echt in je Wireless bereik. Kijk eens met inSIDDer wat er allemaal in de lucht is en controleer of je losse AP uberhaubt wel connectie heeft?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08

The Zep Man

🏴‍☠️

Het is waarschijnlijk een probleem met het draadloos netwerk en niet met de internetverbinding. Test eerst eens op 5 GHz en komt daarna maar weer terug.

De 2,4 GHz band kan voor zware toepassingen gezien worden als dood in drukbevolkte gebieden. Als je draadloos intensief wilt werken (zoals torrents) gebruik dan de maximale vrije bandbreedte die je kan bereiken. Veel laptops kunnen met wat tweakergehalte voor minder dan 10 euro een upgrade krijgen zodat ze ook 5 GHz ondersteunen. Intel-kaartjes zijn spotgoedkoop op eBay. Vaak is het enige waar je rekening mee moet houden:

• De form-factor (full/half-height mini PCI-E)
• Het aantal antennes in de laptop (vaak 2, dus ook maar een WiFi-kaart nodig met maar 2 aansluitingen)
• Of de originele kaart gebruik maak van de PCI-E bus of van de USB bus van de mini PCI-E aansluiting

Bij het laatste punt is dit voor laptops bijna altijd de PCI-E bus en dat is goed. Koop in dit geval de goedkoopste passende Intel kaart met 5 GHz ondersteuning die je kan vinden.

[ Voor 49% gewijzigd door The Zep Man op 16-05-2013 08:59 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas3000
lier schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:41:
Mooi uitvoerig antwoord!

- Welke firmware versie heb je draaien (130319)?
- Hoe heb je de AP ingesteld (zelfde SSID, zelfde beveiliging, ander kanaal:1 & 6,6 & 11 of 1 & 11)?
- DNS servers binnen de DHC scope veranderen naar bijvoorbeeld die van OpenDNS (208.67.222.222 & 208.67.220.220)?
- Zou je je huidige draadloze instellingen kunnen posten?

TP-Link heeft ook een forum, misschien interessant om daar ook eens te lezen!?
- Mooi uitvoerig antwoord!
Thx! :+

Ik post nu de status pagina van de router, daarna zal ik de dns servers veranderen. Dat forum heeft trouwens mooi leesvoer. Misschien dat ik de firmware maar eensopnieuw moet installeren.

Firmware Version: 3.13.31 Build 130319 Rel.57876n
Hardware Version: WDR4300 v1 00000000
LANMAC Address: 64-70-02-etc.
IP Adress: 192.168.0.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
Wireless 2.4GHzWireless Radio: Enable
Name (SSID): axel001
Mode: 11g only
Channel: 13
Channel Width: 20MHz
MAC Address: 64-70-02-etc.
WDS Status: Disable
Wireless 5GHzStaat uit
WANMAC Adress: 00-1D-72-etc.
IP Adress: 192.168.11.11 (Dynamic IP)
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.11.1
DNS Server: 62.238.255.69 , 212.115.192.100
redfoxert schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:47:
Zo te zien zit het probleem toch echt in je Wireless bereik. Kijk eens met inSIDDer wat er allemaal in de lucht is en controleer of je losse AP uberhaubt wel connectie heeft?
Vanavond zal ik dat AP wel eens onder handen nemen, maar daar heb ik mijn vader voor nodig.
Hier heb je een screenshot van inSSIDer, ik heb weinig verstand van netwerken etc. dus ik heb geen flauw idee wat ik met die data moet.
The Zep Man schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:47:
Het is waarschijnlijk een probleem met het draadloos netwerk en niet met de internetverbinding. Test eerst eens op 5 GHz en komt daarna maar weer terug.
Ongetwijfeld zal dat er mee te maken hebben, maar dat verklaart toch niet waarom het bekabeld ook niet werkte? Er moet dus nog wat anders aan de hand zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:54
Ik heb deze router ook en ik heb hier DD-WRT op geïnstalleerd, bevalt tot nu toe wel goed. Enkel heb ik met spellen soms dat het nogal hapert op een bepaald moment en dit terwijl ik een Facetime gesprek doe, deze hapert dan ook meteen. De oorzaak weet ik hier niet van.

Om even terug te komen op jouw probleem, hoeveel apparaten heb je aangesloten op je router en ben jij de enige die hier last van heeft? Misschien is het een idee om even met je laptop te scannen welke netwerken er nog meer in de buurt zijn en op welk kanaal deze zitten. Vervolgens kan jij dan een kanaal instellen die minder wordt gebruikt.

En wat je ook nog eens kan proberen is de firmware opnieuw flashen, deze is te vinden op de TP-LINK site. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

[ Voor 10% gewijzigd door Rednas_N op 19-05-2013 23:11 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas3000
Het aantal apparaten varieert tussen 4-8 of iets in die richting.
Nu zie ik pas dat ik die screenshot van openSSIDer niet heb gepost. Bij dezen dan:
Afbeeldingslocatie: http://screencloud.net/img/screenshots/e1334083a6d10a5acaf798dcba1d119f.png

Het hele netwerk ligt eruit, als het gebeurt. Het verschilt alleen of de hele router niet meer reageert of dat hij dns-lookup errors gaat geven. Met de dns errors is de NAS gewoon te bereiken, maar als de hele router platgaat werkt niets meer. Gek genoeg kan je dan trouwens wel met het netwerk verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Misschien ipv channel 13 iets anders proberen? Sommige wlan kaarten willen moeilijk omgaan met kanaal 13.

Daarnaast is het wel logisch dat je die snelheid haalt. Je hebt of een G netwerkkaart in je PC zitten of je tp-link ingesteld op wireless-G (ik zie nu in een van je vorige posts dat die op G-only staat). Dan haal je idd die 50mbit niet.

[ Voor 10% gewijzigd door BlackWhizz op 20-05-2013 22:29 . Reden: G-only ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaas3000
Het probleem is ondertussen opgelost, we kregen niet alleen een nieuwe router maar ook een nieuw modem van zeelandnet: de Cisco EPC3925. Daar zat een functie op (ik kan momenteel even niet in het administratie-paneel dus de precieze naam weet ik niet) die volgens mij ddos-aanvallen tegenging of iets wat daar op lijkt. Blijkbaar ging die functie van start bij het torrents downloaden. Nu staat hij uit en alle problemen zijn verholpen.
Pagina: 1