Toon posts:

1 map in raid 1 draaien op WD my book live duo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb een WD my book live duo 2x2tb en vroeg me af of het mogelijk is om 1 map in RAID-1 te draaien en de rest gewoon RAID-0.

Ik wil eigenlijk 1 mapje genaamd "school" over 2 schijven verdeelt hebben "voor het geval dat". De andere map gooi ik gewoon films in en het maakt op zich niet heel veel uit als ik die kwijt raak. Ik wil wel gewoon de grote opslag capaciteit houden, als je RAID-1 gebruikt wordt mijn 4tb dus eigenlijk 2tb door het "mirroren" en dit vind ik sonde.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groet Guido

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 14:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kan vaak wel, maar dat is afhankelijk van je bios !
Maar als het je alleen gaat over risico vermijden, dan ben je veel beter af met een backup programma !
Dat beschermt niet alleen tegen diskcrashes, maar ook tegen per ongeluk verwijderen, aanpassen ed.

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 15-05-2013 10:37 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 10:37:
Kan vaak wel, maar dat is afhankelijk van je bios !
Maar als het je alleen gaat over risico vermijden, dan ben je veel beter af met een backup programma !
Dat beschermt niet alleen tegen diskcrashes, maar ook tegen per ongeluk verwijderen, aanpassen ed.
Hij heeft het hier over een externe harddisk, daar heeft je bios echt niets mee te maken.

Nee, dat kan niet. Je kan je harddisks maar in 1 raid mode zetten. Wat je wel kan doen is met een backupprogramma een kopie maken op je interne harddisk, of een (gratis) online backup gebruiken zoals DropBox.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nou, in feite kan het wèl. Het gaat tenslotte om een Linux systeem, dus kun je met block devices rondgoochelen als je dat wilt.

Je hebt twee schijven, die als 2 volumes worden gezien. Op beiden maak je een grote file aan, die je omzet in een loop device. Van deze twee maak je een raidarray, die je formatteerd en mount. Klaar.
# maak file 1&2 (1GiB per stuk)
dd if=/dev/zero of=/path1/raid_member bs=1M count=1k
dd if=/dev/zero of=/path2/raid_member bs=1M count=1k
# maak loopdevices
losetup /dev/loop1 /path1/raid_member
losetup /dev/loop2 /path2/raid_member
# maak raidarray
mdadm --create /dev/md0 --level=raid1 /dev/loop1 /dev/loop2
# zet er een filesysteem op
mke2fs -j /dev/md0
# mount het
mkdir /path1/mountpoint
mount /dev/md0 /path1/mountpoint
Na een reboot hoef je alleen nog
losetup /dev/loop1 /path1/raid_member
losetup /dev/loop2 /path2/raid_member
mdadm --assemble /dev/md0 /dev/loop1 /dev/loop2
mount /dev/md0 /path1/mountpoint
Als mountpoint in een share zit, kun je hem mogelijk direct benaderen, maar misschien moet je smb.conf daarvoor aanpassen.

Het kan, maar het is verstandiger om gewoon een backup te maken van schijf 1 naar schijf 2, (eventueel automatisch met een script en cron) of nog liever naar iets externs. Als je namelijk op een raid1 array iets per ongeluk weggooit of overschrijft, is het gewoon weg. Een backup presteert dan beter.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 17:40

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 10:42:
Nee, dat kan niet. Je kan je harddisks maar in 1 raid mode zetten.
Nee hoor, dit hangt af van de methode en controller. Veel hardware controllers kunnen inderdaad maar een enkele modi aan.
Gebruik je echter software RAID, dan kun je vaak partities met elkaar in RAID zetten en kun je bereiken wat je wilt. En er is firmware RAID die dit ook kan: Intel Matrix RAID.

Hoe het zit met dit apparaat van WD weet ik niet. Ik verwacht niet dat de normale setup dit voor je kan doen. Onderwater draaien die dingen volgens mij Linux, en die kan het juist weer wel. Dus wellicht kun je het middels een shell voor elkaar krijgen, maar dan ga je dus buiten de WD config om en ik weet niet of je beiden tegelijk actief wilt hebben. Hier zou je achteraan kunnen gaan.
Maar ik denk niet dat je hiermee echt bereikt wat je wilt: een kopie van je schooldata hebben. Wat neerkomt op een backup, en dat is wat anders.
Wat je wel kan doen is met een backupprogramma een kopie maken op je interne harddisk, of een (gratis) online backup gebruiken zoals DropBox.
Dit inderdaad.
Wat jij wilt is een backup, dat is geen RAID. Met RAID kun je het defect raken van een schijf opvangen, het is geen backup. Voor backups gebruik je backup tools.
Er zijn allerlei synchronisatie-tools te vinden, volgens mij is er zelfs een Themaforum op GoT over backups. Dit proces wil je automatiseren zodat deze bijvoorbeeld dagelijks een backup voor je maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 15-05-2013 11:13 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Ik was eigenlijk opzoek naar een relatief simpele oplossing dat ik gewoon de map "school" op beide schijven op kan slaan. De rest van de bestanden mogen best verdeeld worden (zijn grotendeels films en maakt niet heel veel uit als ik die ooit kwijt raak) het beste zou dus zijn als ik bijvoorbeeld 200 GB als RAID-1 kan reserveren, dat is dus niet mogelijk?

Maar hoe groot is de kans nou eenmaal dat die ooit crasht... (*klopt af*)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Groter dan je denkt ... Vaker gaat het door user acties (verwijderen, verminken, foutieve wijziging, virus) echter mis en dan heb je helemaal niks aan RAID-1. RAID is geen backup. Zorg dus voor backups!

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk dat ik mijn nas gewoon in RAID-0 (standaard?) laat draaien en mijn school spullen op de NAS en op een externe HDD zet..
Pagina: 1