Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe Sony Vaioe E serie ERG traag !!

Pagina: 1
Acties:

• niniansix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11-2021
Beste,

Ik heb sinds 2 dagen een splinternieuwe Sony vaio E serie (14inch).
Deze heb ik online samengesteld met onder andere 6 GB DDR3, I5 3230M, ...

Nu heb ik de indruk dat deze laptop niet vlot werkt... Het duurt soms wel even voor hij iets opendoet & opstarten & afsluiten gaat eveneens niet vlot...

Is dit wel normaal? Ik vrees dat er heel wat programma's staan te draaien van "sony" die eigenlijk totaal niet nodig zijn...

Is het aanschaffen van tune up utilities 2013 een eventuele oplossing?
Ik weet dat ik via systeemconfiguratie enkele programma's kan uitschakelen maar durf daar niet zozeer aankomen..

Alle tips zijn welkom!! Of moet ik Sony contacteren & m'n "geld" terugvragen ?

Thx !

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
De gouden vraag is... Heb je een HDD of een SSD in je laptop?

Daar zit de systeem response voornamelijk in... Een laptop met een simpele pentium dual core met een SSD geeft alweer een flink snellere systeem ervaring dan een laptop met 16GB RAM, Quad Core i7, Dubbele GPU en een HDD... Dat heeft dus niks te maken met een defect maar met de hardware keuze die jij gemaakt hebt. Gelukkig kun je bij de Vaio SVE14 series erg makkelijk een SSD in je laptop inbouwen (Wat echt een must is om te doen tegenwoordig)..

ten tweede: Sony is inderdaad goed in het volgooien van hun laptops met Bloatware... Die kun je er zelf afhalen via config scherm. Daarnaast kun je ook een clean install doen als dat je makkelijker lijkt, maar dan moet je wel verwachten dat je moet gaan worstelen met de drivers...

Daarnaast: Programma's als tune up is onzin... Betalen voor instellingen en standaard windows functies die je zelf ook handmatig in windows kunt vinden en toepassen.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• niniansix
Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad geen SDD zitten want ik kon hem helaas niet bestellen tijdens het samenstellen van m'n laptop... Wat ik ook wel jammer vond! Nuja ik verwacht ook geen superprestaties van m'n laptop maar het feit dat m'n acer timeline van 3 jaar sneller is (met ulv processor en geen ssd), maakt me wel zorgen...

Welke SSD kan ik dan inbouwen in mijn laptop? Want ik heb geen zin om een splinternieuwe laptop open te doen & dan m'n garantie te verliezen... Want als ik windows opnieuw zal laten installeren dan zal hij dit via m'n hdd doen tenzij ik een herstelschijf maak ofzo?

Ook heb ik soms het probleem dat m'n touchpad niet altijd goed reageert... of is dit een gekend probleem bij de laptops de laatste tijd? (ik had ergens gelezen dat lenovo er ook last van heeft)

En ja welke software mag ik zoal uitschakelen/deactiveren?

Verwijderd

Ik zou gewoon je schijf formatteren en er een schone windows installatie op zetten. Mijn VAIO heeft ook een HDD en was toen ik hem binnenkreeg ook erg langzaam (er zijn meer mensen met dit problem). Ik kon niet eens fatsoenlijk op internet.
Maar na het formateren van de HDD en een schone Windows installatie is dit ding retesnel geworden.
Let wel op dat je dan na installatie van Windows je de juiste drivers installeert voor je VAIO

• niniansix
En hoe moet ik die schone installatie dan doen? ;)
En ja drivers vinden op sony is niet echt handig aangezien ik zelf m'n laptop heb samengesteld....

Of wat kan ik uitschakelen van programma's die draaien (in systeemconfiguratie)

Alvast bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door niniansix op 15-05-2013 09:51 ]

Verwijderd

Als je een clean install doet let dan wel op dat je eerst alle drivers download en op een usb-stick zet.
Hoe je W7 opnieuw installeert kan je hier zien.
Als je W8 gaat installeren moet je wel opletten dat je de W8 drivers voor je VAIO download en niet de W7.

Google anders zelf eerst even als je niet helemaal zeker weet hoe je dit moet aanpakken.

• Vinand
Een ssd plaatsen in je laptop is heel makkelijk, en elke 2,5 inch ssd past erin. Hierbij kun je bijvoorbeeld kijken naar de samsung 840pro of de crucial m4 series.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• W4RH34D
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-11 13:55
Ga is naar energiebeheer en wat staat hier? Staat hij op energie besparing? zet hem dan op hoge prestaties.

• niniansix
Wanneer ik de batterij gebruik, staat hij op energiebesparing wat mij ook logisch lijkt om de batterijduur te verlengen...

Nuja op hoge prestaties vond ik het nog steeds niet geweldig... Ik heb gelezen dat mc afee ook het systeem kan vertragen. klopt dit?

• Vinand
niniansix schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:28:
Wanneer ik de batterij gebruik, staat hij op energiebesparing wat mij ook logisch lijkt om de batterijduur te verlengen...

Nuja op hoge prestaties vond ik het nog steeds niet geweldig... Ik heb gelezen dat mc afee ook het systeem kan vertragen. klopt dit?
Onder andere... Er zijn waarschijnlijk heel veel programma's die je systeem zullen vertragen. Het grootste punt is toch echt het feit dat je werkt met een harde schijf. Dat zorgt altijd voor vertraging wanneer je systeem bestanden moet laten. De lees en schijf snelheden van een hdd zijn gewoon behoorlijk slecht. Dat probleem zul je niet verhelpen door programma's te verwijderen etc... Je laptop blijft namelijk zo traag als de langzaamste factor. Tevens, wanneer je de HDD verwisseld voor een SSD, dan zul je je garantie niet kwijtraken, mits je de HDD bewaard en weer erin zet wanneer je hem wilt opsturen voor garantie.

• niniansix
Dat is waar... Nuja vind op zich alweer 60-90 euro betalen voor een SSD alweer veel geld, rekening houdend met het feit dat de laptop op zich al 800 euro heeft gekost.

Zo kun je uiteindelijk blijven geld in het systeem pompen.. Het is uiteindelijk een laptop voor school en wil er dan ook geen geld meer aan uitgeven eerlijk gezegd ;)

Ik wens niet dat hij supervlug is, maar ik verwacht gewoon dat hij even vlug en zelfs iets vlugger is dan een laptop die 3 jaar oud is!

greetz;)

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Begin er dan maar eerst eens met bloatware te verwijderen om vervolgens defragmentie te doen!

Johann Sebastian Bach

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
vraagje, hoeveel processen draaien er op de achtergrond? als de helft bloatware is, heb je het antwoord, verwijderen die demo's en andere prut :9

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• niniansix
sorry voor de domme vraag maar wat is bloatware ? Is dat al die brol software van sony zoals gratis spelletjes bv enz...

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:00
Gewoon een clean install doen! Eerst alle drivers downloaden van de website en op een usb stick zetten.
Ben je van al het sony gezeur af!
Pagina: 1