Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[NBBG] Multimedianotebook juni 2013

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter

[NBBG] Multimedianotebook juni 2013

Het is weer tijd voor de multimedianotebook. Een multimedianotebook heeft traditioneel een wat hoger budget van ongeveer €1300. Wensen zijn een midrange GPU, goed scherm, en veel features. Zoals blu-ray, goede speakers, SSD, enzovoorts.
kandidaten
De N76 is er in verschillende smaken:
pricewatch: Asus N76VJ-T4006H i7 gt 635m.
pricewatch: Asus N76VZ-V2G-T1241H i7 gt 650m

Voor de rest moeten we in de pricewatch goed zoeken. We hebben de sony E17, met slechtere specs en een hogere prijs dan de N76. Ehh ja. We hebben de MSI GE70, maar die kost een flinke bak meer dan de N76 en heeft weinig voordelen.

Daarnaast hebben we ook nog samsung, de pricewatch: Samsung NP770Z7E-S01NL krijgt goede reviews op anandtech ( http://www.anandtech.com/...-series-7-notebook-review ). De koeling valt tegen, en daarnaast de prijs.... Voor dit geld heb je ook een M17x. Kwalitatief is het over het algemeen goed in orde.

Binnen het budget hebben we nog de pricewatch: Acer Aspire V3-771G-73638G50Maii met crap-GPU en de inspiron 17R SE, welke we zonder kortingen voor €899 met i7 op kunnen pikken. Of €779 voor de i5.

Vanwege het gebrek aan gigabit ethernet op de inspiron en de, over het algemeen, hogere kwaliteit van de N76 lijkt het mij dat er dit keer niet zoveel te discussieren valt. Wat jullie? Om wat voor redenen zou je de N76 niet willen?

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Y500 van Lenovo doet niet mee? Ik vind dit ook een leuke om mee te laten doen, zeker als je kijkt naar de optionele SLI opstelling.

Daarnaast: Misschien nog de portable alternatief nog de Vaio S15 mits je een portable powerhouse wilt hebben met een betere koeling + scherm dan de bovengenoemde laptopjes.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
De definitie van een multimedianotebook is een wat zwaarder apparaat. De S15 en Y500 en N56 horen eigenlijk in de mainstream thuis.

Ondanks dat ik voor de Y500 en N56 nog wel vind dat er een case gemaakt kan worden, respectievelijk door de GPU en goede speakers. Wat moet de S15 hier met die -vergeef me- junk speakers die erop zitten? :>

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
17R SE? Ik weet dat het niet de beste specs of build quality heeft, maar hang er zelf een SSD in en je hebt toch een behoorlijke laptop voor niet teveel geld.

Edit: doh! Zie nu pas je laatste zin.

[ Voor 11% gewijzigd door ChrisLNFF op 15-05-2013 07:11 ]

• Vinand
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 23:21:
De definitie van een multimedianotebook is een wat zwaarder apparaat. De S15 en Y500 en N56 horen eigenlijk in de mainstream thuis.

Ondanks dat ik voor de Y500 en N56 nog wel vind dat er een case gemaakt kan worden, respectievelijk door de GPU en goede speakers. Wat moet de S15 hier met die -vergeef me- junk speakers die erop zitten? :>
Fair enough.. Dan kun je de sony e series ook weghalen... de speakers zijn daarvan ook behoorlijk junk.

Ik denk dat de asus en lenovo duidelijke winnaars zijn... De inspiron is slechter op letterlijk bijna elk vlak en de kortingsbonnen waren de reden om deze te nemen... Jammer genoeg word dat niet meegenomen in de nbbg...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• ChrisLNFF
Wordt een korte topic zo;)

• Djonny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:11
Wellicht de Dell XPS 15 ook meenemen dan als de lenovo y500 en de n56 ook worden meegenomen? Weet eigenlijk niet of hij nog steeds last heeft van thermal throttling?

[ Voor 30% gewijzigd door Djonny op 15-05-2013 11:07 ]

• ChrisLNFF
Je zou zeggen dat bij zulke klachten iets gedaan wordt. Betere koeling, wifi probleem oplossen. Lijkt mij het minste wat je kunt doen, zeker voor de prijzen die Dell vraagt voor de xps. De 640M is niet echt een hoogvlieger.

[ Voor 9% gewijzigd door ChrisLNFF op 15-05-2013 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
De XPS 15 heeft inderdaad issues.. De prijs is naar mijn mening ook te hoog. Je krijgt geen uitzonderlijk scherm, geen goede speakers, een simpele midrange gpu en CPU. Welke case is er voor de XPS 15 behalve de veel betere bouwkwaliteit (in welk geval ik sowieso een zakelijk model zou aanraden).

• ChrisLNFF
Zitten er geen JBL speakers in? Die waren/zijn in de oude xps echt heel goed.

Verwijderd

Topicstarter
In de nieuwe XPS niet meer... De N56 bevat betere speakers.

• ChrisLNFF
Zo'n externe subwoofer lijkt mij ook niet ideaal, zeker als je de laptop op schoot hebt.

Verwijderd

Topicstarter
De N56 zonder de externe sub erbij, bedoel ik dan.

• Basic0809
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-10 13:34
Die MSI GE70 is pas flink in prijs gezakt. Lijkt me nu goed vergelijkbaar met die N76. :)
Ik begrijp dat deze vergelijkbare kwaliteit zijn en dan komt het neer op de combinatie videokaart/geheugen/HD. Komt die MSI voor mij beter uit.

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: MSI GE70 0ND-267NL

Nog steeds €50 duurder.

De GE lijn is een lijn die ik op een vergelijkbaar voetstuk plaats als de inspiron, wellicht nog lager. Terwijl die laatste flink goedkoper is.

• Basic0809
Traditioneel budget 1300 €, maar 1050 € is dan te duur?
Wensen: SSD, Blue Ray, goede speakers.
Heb ik bij het huidige aanbod toch wat vraagtekens bij. :?

Van zo'n notebook verwacht ik dat een full HD scherm van goede kwaliteit, inderdaad goed geluid.
Verder lijkt mij enige opslagruimte voor films en/of muziek wenselijk. Dan ga je toch al gauw richting 750 GB of liefst groter denken. 500 GB lijkt me erg klein.
Wil je er ook nog eens een spelletje op spelen, dan lijkt het me dat een GT650m of GTX 660 te prefereren zijn boven GT 630/635, maar dat is hier discutabel.
Moet een multimedianotebook van Gigabit Ethernet voorzien zijn?

Wat de SSD betreft heb ik ook nog een opmerking: Op mijn PC draai ik met SSD en die heeft zonder al te extreme zaken toch zo'n 45 GB in gebruik. Een Inspirion is verkrijgbaar een SSD van 32 GB. Ik vraag me af of je daarmee niet in de problemen komt. (Zelf zou ik als minimale grootte voor SSD zo'n 64 GB hanteren.)

Het komt er uiteindelijk op neer dat er minimale specificaties en kwaliteitseisen genoemd moeten worden.

Een van de zaken waar ik mee zit is de vraag of je nu voor 6 of 8 GB geheugen moet gaan. 6 lijkt me op dit moment ruim voldoende, maar wanneer je dat over een paar jaar alsnog moet uitbreiden, had je misschien beter nu voor die 8 kunnen kiezen. Wat is wijsheid in deze?
Zit er veel verschil in bouwkwaliteit tussen zo'n N76, Inspirion en GE 70?

Bij het lezen van een review is het ook van belang om te kijken waarop beoordeeld wordt. Voorbeeld daarvan is de MSI, die een slechte review heeft, als ik het goed lees, voornamelijk vanwege het ontbreken van SSD in dat model.

Voor mij zijn opmerkingen zoals van Darkstone dat de GE 70 en Inspion series op een lager voetsuk staan dan de N76 flink van belang, maar zeker ook belangrijk is dat er aan specificaties voldaan wordt.

Grts, Rob

Verwijderd

Topicstarter
Basic0809 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:49:
at de SSD betreft heb ik ook nog een opmerking: Op mijn PC draai ik met SSD en die heeft zonder al te extreme zaken toch zo'n 45 GB in gebruik. Een Inspirion is verkrijgbaar een SSD van 32 GB. Ik vraag me af of je daarmee niet in de problemen komt. (Zelf zou ik als minimale grootte voor SSD zo'n 64 GB hanteren.)
Het is een caching SSD.
Het komt er uiteindelijk op neer dat er minimale specificaties en kwaliteitseisen genoemd moeten worden.
Maak jij even een lijst minimale specificaties zodat er een winnaar gekozen kan worden. Misschien bestaat er een laptop die nét niet voldoet aan de minimale specs maar wel substantieel beter is.
Een van de zaken waar ik mee zit is de vraag of je nu voor 6 of 8 GB geheugen moet gaan. 6 lijkt me op dit moment ruim voldoende, maar wanneer je dat over een paar jaar alsnog moet uitbreiden, had je misschien beter nu voor die 8 kunnen kiezen. Wat is wijsheid in deze?
Wijsheid: zelf upgraden. RAM is zo goedkoop dat ik het nauwelijks meer een argument kan noemen. Als je je blindstaart op 6 vs 8 GB, wat effectief een tientje je, doe je iets verkeerd.
Zit er veel verschil in bouwkwaliteit tussen zo'n N76, Inspirion en GE 70?

Bij het lezen van een review is het ook van belang om te kijken waarop beoordeeld wordt. Voorbeeld daarvan is de MSI, die een slechte review heeft, als ik het goed lees, voornamelijk vanwege het ontbreken van SSD in dat model.
Voornamelijk vanwege de beroerde stabiliteit van de case, het belachelijk slechte keyboard, beroerde touchpad buttons, slechte accuduur. Niet de minste punten. Een SSD kan je er zelf inzetten, een toetsenbord fixen ligt voor het nornale volk buiten bereik. De goedkopere N76 scoort op al deze punten wél gewoon hoog. De inspiron is alleen wat minder gebouwd en mist gigabit ethernet. Maar die is dan ook significant goedkoper (met de kortingsbonnen).

• Basic0809
Hier een lijstje met wat ik zie als minimale specs voor een multimedia notebook:
- 17 inch full hd scherm van goede kwaliteit
- HD minimaal 750 GB, 1 TB is beter.
- Geheugen 6 GB, met voorkeur voor 8 GB
- Goed geluid
- Blue Ray speler (Voor mij persoonlijk hoeft dit niet, maar vindt het wel bij Multimedia horen.)
- Eenvoudige videokaart lijkt me voor Multimedia genoeg, maar wil je iets van spellen, dan prefereer je al gauw zo'n middenklasser GT650M of gelijkwaardig.

SSD is tegenwoordig het toverwoord, maar of het echt nodig is betwijfel ik. Programma's starten echter wel lekker snel op en dat is in mijn geval best wat waard.

Het upgraden van RAM is zeker mogelijk, zolang daardoor je garantie niet vervalt. Ook zie ik er een beetje tegen op om om zoek te moeten naar precies het juiste wat er in moet. Wanneer het zo weinig extra kost, waarom zit het er dan niet meteen in?

Persoonlijk vindt ik betrouwbaarheid belangrijk.
Asus kwaliteit, full HD met SSD, 8GB geheugen en 1TB HD en GT650 is mijn persoonlijke voorkeur en zou dan voor zo'n 1200€ verkrijgbaar moeten zijn.

De MSI GE70 0ND-266NL voldoet aan de specs, maar valt af op kwaliteit. Dan lijken alleen de Dell Inspiron 17R SE en de Asus N76VZ-V2G-T1241H in de buurt van mijn wensen te komen.

Grts, Rob

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste klopt. Er wordt hier weinig anders aangeraden dan de inspiron, N76 en M17x (in het hogere segment). Wellicht dat samsung nog iets kan bieden, maar de prijs is momenteel echt te hoog.

• Basic0809
OK, Inspiron of N76 moet het dan worden. Met nogal wat prijsverschil door de kortingen. Is dan de vraag of de Asus zo veel beter is dat dit het prijsverschil waard is. Zijn daar duidelijke menigen over?
Asus kan in een winkel gekocht worden terwijl Dell alleen online. Zit daar soms ook een flink stuk voor- of nadeel aan?

Ik ga er eigenlijk van uit dat tenzij er een duidelijk probleem is in de garantieperiode, na aanschaf eventuele storingen zelf verholpen dienen te worden. Zit er nog verschil tussen deze twee betreffende onderhoudsvriendelijkheid, zoals verkrijgen van drivers en uitwisselbaarheid van onderdelen?

Grts, Rob

• ChrisLNFF
Al zou ik moeten kiezen, met mijn eigen geld, dan zou ik de Asus kiezen. Hij is mooier, net wat beter gebouwd, betere speakers. Zou het budget wat beperkter zijn dan is de Inspirion een prima alternatief, maar ik heb bij dit model niet het gevoel dat je er 4 jaar mee vooruit kan.

• Basic0809
OK, de Asus N76VZ-V2G-T1241H heeft het geheugen wat aan de krappe kant en mist een Blue Ray speler, maar wordt gekozen vanwege uitstekende kwaliteit.
Dell Inspiron 17R SE is goede tweede keus bij een wat krapper budget.
MSI GE70 kan voldoen aan specs, inclusief SSD, maar wordt sterk afgeraden vanwege kwaliteitsproblemen.

Voor mij gaat het dan de Asus worden.
Ik hoop dat dit topic nog vele anderen helpt om een keuze te maken.
Allen bedankt voor de input!

Grts, Rob

• Basic0809
Vandaag gekocht bij MM in de aanbieding voor 805€.
Geen idee waarom er ineens een prijsdaling is van zo'n 195€.
Wordt geleverd met tas en muis. Prima in orde.
Wel al ruzie met Windows 8 8)7 Dat is echter geen fout van Asus ;)

Grts, Rob

• Vinand
Basic0809 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 16:16:
Vandaag gekocht bij MM in de aanbieding voor 805€.
Geen idee waarom er ineens een prijsdaling is van zo'n 195€.
Wordt geleverd met tas en muis. Prima in orde.
Wel al ruzie met Windows 8 8)7 Dat is echter geen fout van Asus ;)

Grts, Rob
Het zijn de computer mania dagen bij de mediamarkt, alles is sterk in prijs verlaagd.

• AJbeats
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05-2021
zeker de asus n56: de lenovo y500 heeft een veel slechtere afwerkkwaliteit en dit telt hoog mee in mijn beoordeling als ik een laptop zou kopen. Asus sowieso kwalitatief een stuk beter.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-11 20:00
N76VZ-V2G-T1241H + SSD + 2x 4GB ben je met €1075 (inclusief BTW en verzendkosten) al klaar (zie sig). Het scherm en de snelheid bevallen ontzettend goed. Hij wordt hier ook gebruikt als workstation (losse kb + muis) op een raiser met koeling van Coolermaster, en dan is het scherm op Full HD nog steeds goed te lezen (zelfs op 100% ipv 125%). De bouwkwaliteit en Apple looks zijn ook gaaf, al met al een +1 van mij voor dit model.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Verwijderd

Topicstarter
Goed. Ik zou gaan voor:

winner: pricewatch: Asus N76VZ-V2G-T1241H

alt1: inspiron 17R SE:
alt2: nader te bepalen model van de N56 en i7.
alt3: y500 met i5

Iemand niet mee eens?

• Djonny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:11
De Samsung zoals die genoemd is in de OP is nu in de aanbieding voor 1111 euro bij Saturn. Besef wel even dat de link die je doorstuurt nog een GT 650M in de Samsung heeft en niet de 8870M zoals deze zich nu in de Samsung bevind. http://www.notebookcheck....eon-HD-8870M.86798.0.html

Misschien leuk om mee te nemen als alternatief?

Pricewatch klopt niet helemaal: http://www.saturn.nl/mcs/...44,580552.html?langId=-11

Heeft alleen geen extra slot voor een SSD, wel een blu-ray brander.

[ Voor 63% gewijzigd door Djonny op 27-05-2013 18:58 ]

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:16

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Ik ga vrijdag de http://tweakers.net/price...sus-n76vz-v4g-t1240h.html halen aangezien de http://tweakers.net/price...sus-n76vz-v2g-t1241h.html uitverkocht is bij Saturn Amsterdam Oosterdokseiland en MM Arena / Online..

Deze week hebben ze de BTW actie bij Saturn..
De T1240H is nu €991,- in de aanbieding. (ik heb nog via via personeelskorting geregeld dus voor mij is het nog aantrekkelijker geworden.) >:) :*)
€991,- is binnen het budget van 1300,- (Normale prijs ook trouwens €1079,-)

SSD erin proppen max €150,- van 256GB en je blijft nog binnen het budget

Laptop heeft standaard 8GB ram, 1,5TB 7200rpm HDD (2x 750GB) en een 4GB videokaart.
Zat genoeg om tot een goede tot zeer goede Multimedia notebook te shoppen lijkt me..

Er is helaas 0,0 reviews op i-net te vinden :-(
Ik ga zondag proberen een review te schrijven over me bevindingen.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Pagina: 1