Aanschaf nieuwe PSU

Pagina: 1
Acties:

• just_kevin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-02 20:07
Hallo,

Sinds kort ben ik aan het kijken voor een vervanger voor mijn Cooler Master GX650w PSU aangezien mijn PC vaak aanstaat en mijn PSU "slechts" een 80 plus certificering heeft. Tevens is deze PSU ook geen modulaire PSU waardoor ik onderin mijn kast een hoop draden heb liggen die niet gebruikt worden. Een vervanger moest dus zo zuinig mogelijk zijn, modulair zijn en het zou fijn zijn als de prijs nog enig sinds mee viel. Nu is mijn oog gevallen op de Platinum Series van Seasonic en dan specifiek het 660 watt model. Deze voldeed aan alle eisen, zo heeft deze PSU een 80 plus platinum certificering wat zou betekenen dat deze voeding een rendement heeft van +/- 90%. Daarnaast is deze PSU ook nog eens volledig modulair en de prijs is wat mij betreft prima.

Echter begin ik nu te twijfelen of deze vervanging voor mij wel zo nuttig is. Op internet lees ik veel tegenstrijdige berichten over de 80 plus certificering. Tevens is het mij niet helemaal duidelijk wat die 10% verschil tussen de beide certificeringen effectief betekenen. Nu zou ik zou wel graag willen weten of iemand mij kan vertellen of ik met deze vervanging iets op schiet. Aangezien mijn huidige PSU nog prima werkt en ik het zonde zou vinden om geld te spenderen aan een vervanging die achteraf gezien helemaal niets overlevert. De afgelopen weken staat mijn PC namelijk zowat 24/7 aan.

B.v.d.

[ Voor 12% gewijzigd door just_kevin op 14-05-2013 21:30 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-03 17:53
Voor je het geld uitgeeft zou je het rekensommetje moeten maken: verdien je de 140 euro ooit terug door het lagere stroomverbruik?

Als je PC 24/7 aan staat neem ik even aan dat 'ie het grootste deel van de tijd niets staat te doen, of op z'n best saaie dingen als downloaden en zo. Stel dat 'ie idle nu 35W verbruikt, en straks nog maar 30W - dan zou je dus 5W winnen. Rekenen we even makkelijk (zeg, 24/7 idle), en dan uitgaan van 2 euro/W/jaar, dan zou je dus 10 euro verdienen met die zuinigere voeding, ofwel 14 jaar voor je 'm hebt terugverdiend.

Uiteraard doe ik hier een hoop aannames: geen idee wat voor PC je hebt, wat 'ie zoal doet de hele dag, wat 'ie verbruikt, wat je elektriciteitsbedrijf rekent... maar je ziet wel dat het nog best wel eens verstandiger zou kunnen zijn om *geen* nieuwe voeding te kopen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-02 11:10
just_kevin schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 20:01:
P.S.: Ik zie nu pas dat ik dit topic per ongeluk in het verkeerde forum heb geopend. Volgens mij kan ik dit topic zelf niet verplaatsen, mijn vraag is dan ook een moderator dit voor mij zou kunnen doen.
Via het handje bovenin (Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif) kan je een topic report plaatsen waarin je aangeeft waar ie naar toe moet of wat er aan mankeert. Als er dan een mod met de juiste knopjes voorbij komt kan die je topic verplaatsen.

Desktop | Server | Laptop

• just_kevin
Daar heb je zeker een punt, ik schat dat hij idle ongeveer 50 watt verbruikt. Mijn huidge PSU moet dan 20% extra uit het stopcontact (als ik het goed begrepen heb) dus dat zou 10 watt meer zijn. Die Seasonic zou met 55 watt op een lage load 50 watt kunnen leveren. Wat dus betekent dat het ongeveer 20€ per jaar op zou leveren.

Deze berekening is wel gemaakt op basis van aannames en niet van feiten. Aangezien ik geen energiemeter heb kan ik ook niet meten. Het lijkt mij dan inderdaad zinvol om die 140€ in mijn zak te houden. Voor de compleetheid dit is overigens het systeem waarover het gaat.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M4A89GTD PRO/USB3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD5750 1GB GDDR5 PCI-e€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda ES.2 ST31000340NS, 1TB€ 129,51€ 129,51
1Western Digital AV-GP WD10EVDS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Green WD10EARS, 1TB€ 56,50€ 56,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9€ 93,36€ 93,36
1Samsung SH-S223C Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GX 650W€ 68,70€ 68,70
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,07
Rupie schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 21:22:
[...]

Via het handje bovenin ([afbeelding]) kan je een topic report plaatsen waarin je aangeeft waar ie naar toe moet of wat er aan mankeert. Als er dan een mod met de juiste knopjes voorbij komt kan die je topic verplaatsen.
Bedankt, heb inmiddels een topic report gedaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

just_kevin schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 21:31:
[...]

Bedankt, heb inmiddels een topic report gedaan.
Tnx, nu ook gezien - en bij dezen verplaatst :P

Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
De terugverdientijd van een efficiëntere voeding is inderdaad vaak zo lang, dat je het voor het geld niet hoeft te doen.
Er zijn overigens andere redenen om het wel te overwegen: de Seasonic is kwalitatief een veel betere voeding, produceert minder warmte en is daardoor stiller, is modulair, etc.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Daaaaf schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 10:10:
De terugverdientijd van een efficiëntere voeding is inderdaad vaak zo lang, dat je het voor het geld niet hoeft te doen.
Er zijn overigens andere redenen om het wel te overwegen: de Seasonic is kwalitatief een veel betere voeding, produceert minder warmte en is daardoor stiller, is modulair, etc.
:Y Inderdaad. Bij aanschaf van een voeding is het dus een kwestie van goed nadenken over hetgeen je wilt, en de juiste keuze dan al maken. Achteraf vervangen is het vaak niet waard.

iRacing Profiel

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
Je hebt met jouw setup genoeg aan een 300W voeding, dus je kunt sowieso veel goedkoper shoppen.

Idle verbruik zal gauw richting 100W gaan (verschilt per review en setup).
Heb je die processor wel nodig? Als je overstapt naar een nieuwer platform kun je wel veel energie besparen...

Goede zuinige voedingen die geschikt zijn voor jouw setup.
http://tweakers.net/price...;317760;274267/categorie/

10% zuiniger zal je inderdaad zo'n 20 euro per jaar schelen, dan heb je zoiets dus na 3-4 jaar terugverdiend.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 15-05-2013 12:52 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
mitsumark schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:51:
Je hebt met jouw setup genoeg aan een 300W voeding, dus je kunt sowieso veel goedkoper shoppen.

Idle verbruik zal gauw richting 100W gaan (verschilt per review en setup).
Heb je die processor wel nodig? Als je overstapt naar een nieuwer platform kun je wel veel energie besparen...

Goede zuinige voedingen die geschikt zijn voor jouw setup.
http://tweakers.net/price...;317760;274267/categorie/

10% zuiniger zal je inderdaad zo'n 20 euro per jaar schelen, dan heb je zoiets dus na 3-4 jaar terugverdiend.
:? 134,- gedeeld door 20,- is bij mij nog altijd bijna 7 jaar... langer dan de levensduur van de PSU dus... :{

iRacing Profiel

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
kroegtijger schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:10:
[...]

:? 134,- gedeeld door 20,- is bij mij nog altijd bijna 7 jaar... langer dan de levensduur van de PSU dus... :{
Niet als hij een energiezuinige voeding rond de 60-70 euro koopt. Mitsumark heeft daar wel een punt, een goede 400W voeding is meer dan voldoende. Zijn lijstje is prima. De pricewatch: FSP Aurum Gold 400 is ook een optie.

[ Voor 13% gewijzigd door Daaaaf op 15-05-2013 14:46 ]

• just_kevin
Ben me er van bewust dat mijn voeding inderdaad te groot is. Echter was ik van plan om vrij snel een tweede HD 5750 aan te schaffen om deze in Crossfire te draaien, dat is er tot nu toe niet van gekomen. In de toekomst ben ik echter wel van plan om Crossfire te draaien vandaar ook dat ik keek naar een voeding met meer geheugen.
Processor heb ik wel nodig aangezien ik veel werk met virtuele machine's en het dan wel fijn is dat deze virtuele machine's werkbaar zijn als er een aantal draaien. De overstap naar een nieuw platform wil ik nog even uitstellen omdat ik nu nog goed vooruit kan met mijn huidige setup.

Bedankt allemaal ik weet voldoende, bij de aanschaf van een volgende PC ga ik toch wat meer letten op de voeding. Bij deze PC was dat voor mij een zwaar ondergeschikt onderdeel.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 14:50
Tweede HD5750 in CF lijkt me niet de moeite waard, je kunt dan beter een nieuwe single kaart kopen en de 5750 verkopen. Zie bijvoorbeeld ook hier, als je het vergelijkt met een HD7850, dan is de 7850 vrijwel overal ruim 2x zo snel, en met CF ga je dat nooit redden (daarmee kun je hooguit 80% prestatiewinst halen t.o.v. een enkele 5750). HD7850 is natuurlijk wel duurder, maar je systeem wordt zuiniger en het zal ook een stuk stiller zijn dan twee 5750's. Tevens kun je dan ook ruim volstaan met de Seasonic G360. De G450 is ook erg goed, daarmee kun je iedere single GPU kaart wel draaien :) Je huidige voeding kun je dan ook verkopen.
Edit: hier iemand die jouw videokaart zoekt: V&A gevraagd: Radeon 5750 gezocht

[ Voor 14% gewijzigd door MartijnLoarne op 15-05-2013 15:36 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
kroegtijger schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:10:
[...]

Dat was inderdaad met mijn voorgestelde 60-80 euro voedingen.

• just_kevin
MartijnLoarne schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:30:
Tweede HD5750 in CF lijkt me niet de moeite waard, je kunt dan beter een nieuwe single kaart kopen en de 5750 verkopen. Zie bijvoorbeeld ook hier, als je het vergelijkt met een HD7850, dan is de 7850 vrijwel overal ruim 2x zo snel, en met CF ga je dat nooit redden (daarmee kun je hooguit 80% prestatiewinst halen t.o.v. een enkele 5750). HD7850 is natuurlijk wel duurder, maar je systeem wordt zuiniger en het zal ook een stuk stiller zijn dan twee 5750's. Tevens kun je dan ook ruim volstaan met de Seasonic G360. De G450 is ook erg goed, daarmee kun je iedere single GPU kaart wel draaien :) Je huidige voeding kun je dan ook verkopen.
Edit: hier iemand die jouw videokaart zoekt: V&A gevraagd: Radeon 5750 gezocht
Voorlopig voldoet mijn videokaart nog dus zie ik het nu er niet van om deze te vervangen. Tevens was ik ook niet (meer) van plan om twee HD 5750's maar te gaan voor een nieuwer type. Maar aangezien de mijne nog voldoet zal ik waarschijnlijk niet op korte termijn een nieuwe videokaart kopen.

Toch bedankt voor je advies en oplettendheid!

Verwijderd

Ik zou de voeding vervangen omdat de huidige gewoon erg slecht is, qua stroomverbruik is het bijna nooit interessant.
Pagina: 1