Beeld en geluid niet synchroon Humax 5200c

Pagina: 1
Acties:

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb sinds kort dat het beeld en het geluid niet goed synchroon lopen bij HD TV of een opname.
Als ik een opname doorspoel loopt het helemaal raar, dan moet ik hem 2x kort op pauze zetten om het weer een beetje kloppend te krijgen, maar echt goed wordt het niet.

Wat heb ik?
Philips TV
Humax 5200c
Philips HT set
PS3

Hoe zit het aangesloten?

De Humax zit via HDMI op de TV, net als de PS3.
De TV zit vervolgens via een COAX audio kabel op de HT set aangesloten voor het geluid.

De interne speakers van de TV staan uitgeschakeld.

Alles werkte eerst prima zonder problemen. Dit was echter wel bij Digitale TV, HD was nog niet beschikbaar.
Sinds kort heb ik een nieuwe provider gekregen (werd overgenomen door CAIWAY), nu zijn er dus ook HD zenders beschikbaar.
Sinds deze wijziging loopt het niet goed synchroon.

Wat heb ik gedaan helaas zonder resultaat?
Humax heb ik laten updaten naar de laatste software die op het netwerk staat.
Humax heb ik naar factory defaults gereset
Op de TV de setting audio vertraging aan/uit gezet, er veranderd wel iets, maar het wordt niet zoals het hoort.
Hetzelfde geld voor de Humax audio vertraging.

Signaalsterkte is ongeveer 45 tot 50%.
De signaal kwaliteit is 100%.

Iemand tips wat ik nog kan doen?

Verwijderd

Ik zou proberen het geheel (qua audio) rechtstreeks aan te sluiten op de home cinema. Het makkelijkste is dan om de humax optisch te verbinden met de home cinema, en de ps3 eventueel via je tv te laten lopen in het geval je home cinema niet 2x optisch bezit.

Is het probleem daarmee opgelost, dan zit het probleem dus niet in de humax of de home cinema set, maar in instellingen van de televisie. Meestal is het aan te raden de lussen zo kort mogelijk te houden, dus rechtstreeks wat rechtstreeks aangesloten kan worden. Hoewel digitaal in principe geen vertraging mag opleveren, wil de combinatie van verschillende signalen (waarmee audio en video gecombineerd zijn) wel eens rare dingen opleveren.

Voorlopig is het dus even een kwestie van uitsluiten, dan kun je gerichter zoeken naar de oplossing van het probleem.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2013 00:53 ]

• dude88
  • Niet online
Goede tip, dat kan ik wel even een keer proberen.

Alleen waarom deed alles het dan wel naar behoren voordat er van provider werd overgeschakeld?

Verwijderd

Dat durf ik niet te zeggen, heb je wellicht een andere decoder gekregen of is die hetzelfde gebleven? Wat wellicht het geval kan zijn is dat de uitvoer van audio in de Humax nu anders verloopt. Ziggo levert namelijk het PCM Stereo signaal mee, en het Dolby Digital 5.1 signaal. Wellicht helpt het switchen van het audio signaal ook mee. Verder is het moeilijk te zeggen, ik kan immers niet met je meekijken en uitsluiten ;)

• dude88
  • Niet online
Nee de Humax had ik al, ik heb alleen de zenders opnieuw laten zoeken.
Verder is er niets qua bekabeling veranderd.

Het geluid is zeker aangepast, eerst had ik wat eenvoudiger geluid, nu DTS dacht ik.
Wellicht was het eerst iets van 5.1? Er kwam wel geluid uit alle speakers, maar zeker niet alle effecten waren aanwezig.

• dude88
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 00:50:
Ik zou proberen het geheel (qua audio) rechtstreeks aan te sluiten op de home cinema. Het makkelijkste is dan om de humax optisch te verbinden met de home cinema, en de ps3 eventueel via je tv te laten lopen in het geval je home cinema niet 2x optisch bezit.
Net even je tip geprobeerd, maar dat gaat helaas niet werken...
De Humax heeft geen COAX aansluiting en de home cinema geen SPDIF... :X

Heeft er iemand nog andere tips?
Of moet ik iets met RCA kabels gaan doen? Ondersteunen die wel volledige DTS?

• dude88
  • Niet online
Nog even gekeken voor nieuwe firmware/software voor de TV en HT set.
Voor de TV was een nieuwere en de HT set had de laatste versie al. De nieuwe software op de TV geeft helaas geen oplossing...
Alles is nu dus voorzien van de laatste software versie.

Het blijft lastig te zien, maar ik denk dat het geluid iets te laat is.
In alle 3 de apparaten zitten alleen instellingen om het geluid te vertragen, tja daar maak je het dus erger mee 8)7
Waarom is er nergens een optie om het beeld te vertragen...?

Ik heb ook nog even in de Humax de geluidsvoorkeur op Stereo gezet ipv Dolby, dat loste het probleem ook niet op.

Verwijderd

Haha dat maakt het er inderdaad niet makkelijker op, daarmee heb je inderdaad bijna alles geprobeerd. Er zijn denk ik nog twee dingen die je kunt proberen. Het eerste wat je nog zou kunnen doen is het geluid van de Humax eventueel analoog naar de home cinema brengen, ik vrees alleen dat zelfs al heeft je home cinema een analoge ingang, dit het probleem niet oplost.

Daarnaast kun je nog in uiterste nood alle apparaten naar de fabrieksinstellingen terugbrengen.Dus zowel de humax, als de tv en de home cinema (indien mogelijk). Dan begin je in ieder geval weer met een schone lei. Loopt het geluid, indien de tv luidsprekers aanstaan overigens wel synchroon?

Overigens kun je alleen digitaal geluid (dolby en dts) hebben over een coaxiale of optische verbinding. Analoog, dus de tulp stekkertjes, geven alleen stereo geluid. Overigens kun je in de meeste gevallen een coaxiale kabel met een rca kabel uitwisselen, de kabel zelf maakt dus niet altijd wat uit. De aansluiting daarentegen wel.

• dude88
  • Niet online
Even druk gehad, maar zojuist nog even wat getest...

Het geluid over de TV speakers loopt ook niet goed.
De TV had ik nog niet naar default settings gezet, de rest wel. De TV nu ook maar gedaan en lijkt het ook niet op te lossen.

Gezien het geluid over de TV speakers ook niet goed loopt verdenk ik toch de Humax :(
Of heeft iemand nog andere suggesties?
Pagina: 1