• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-01 00:26

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Goedemiddag.

Voor een kroeg waar ik de promotie voor doe ben ik opzoek naar de beste oplossing om eenvoudig mooie party-foto's te maken..

Ik zoek een gebruiksvriendelijke camera want niet alleen ik, maar al het persoon zal hem gebruiken, die mooie low-light (kroeg/club) foto's maakt. Liefst zonder flits.

Dit zou denk ik het liefst toch een dslr zijn, alhoewel ik op de hoogte ben van de nieuwere camera's zoals de panasonic lumix en hun mogelijkheden..

Wat is de beste gang van zaken? Welke lens, welke camera, eventueel toch een flitser?

http://specs.tweak.to/16495

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
Zeker een flitser. En mooie foto's in dergelijke omstandigheden vereisen toch best wel wat kennis rond omgevingslicht mengen met flitslicht en lange sluitertijden etc.
Ik zou kijken naar een instapreflex a la D3200 met een SB700. Gezien het budget, zal de kitlens wel moeten volstaan.

Gebruiksvriendelijk wordt het nooit, in een club zit je met continu wisselende lichtomstandigheden en moet je heel de tijd je instellingen aanpassen, adhv de richting van het zaallicht, zal je ook in verschillende richtingen moeten fotograferen om je onderwerpen succesvol te bevriezen etc.

Is een vaste plek met twee softboxen niet iets? Camera op statief en mensen kunnen een portretje laten trekken. Instellingen kunnen dan behoorlijk constant blijven, dan is het enkel kwestie van knopje indrukken.

[ Voor 60% gewijzigd door Teun_2 op 14-05-2013 15:07 ]

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 13:24
Zelfs al lukt het je om de camera stil te houden met 1/20e, dan nog zullen de party-gangers zich niet stilhouden en hou je altijd bewogen foto's.

Tenzij je je budget 10x zo groot weet te maken, in dat geval heb je een full frame met 1.4 glas.

Flitsen maar dus... :)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 22:42
Voor low-light zonder flits zul je een camera nodig hebben met lage ruis bij hoge ISO's. Dan kom je als vuistregel automatisch bij de grotere sensors uit die je meestal terugvindt in dSLRs. Daarnaast wil je een lens hebben met een groot diafragma (=lichtsterkte). Gezien het feit dat niet alleen jij maar ook meerdere mensen 'm willen gebruiken is wellicht een lens die kan zoomen een aanrader, ipv een prime (een niet-zoom lens zeg maar).

Als je aan een groot diafragma denkt dan wil je toch minimaal f/2.8 of groter hebben (dus f/2, of f/1.8 of f/1.4). Bij diafragma geldt dat hoe kleiner het getal, hoe groter het diafragma (oftewel, de lens opening).

Lichtsterke zoom-lenzen zijn duur. Je hebt bijvoorbeeld een Sigma AF 17-50mm f/2.8 (pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 DC EX OS HSM (Canon) met beeldstabilisatie die ruim € 500 kost of een Tamron 17-50 f/2.8 (pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Canon) zonder beelstabilisatie die rond de € 300 kost.

Daarnaast moet je nog een body hebben, bijvoorbeeld een Canon EOS 1100D (pricewatch: Canon EOS 1100D Zwart), of wellicht een Nikon/Sony variant maar ik ben ff niet bekend met hun line-up.

Ik ben niet bekend met de prestaties van de 1100D dus ik weet niet of die goede ruisprestaties heeft. Maar het wordt denk ik lastig om binnen je budget te blijven.

Wellicht dat een high-end compact met lichtsterke lens een betere optie is voor je. Denk aan de Panasonic Lumix LX7, Canon Powershot G15, Nikon P7700, Olympus XZ-2.

Edit: en zoals mijn voorganger hierboven aangeeft, flitsen is de beste optie. Je loopt hoe je het ook wendt of keert tegen technische beperkingen bij het bevriezen van beeld in slechte licht omstandigheden. Zelfs de beste camera's kunnen hier niet omheen (en dan praat je over apparatuur van €1000+).

[ Voor 9% gewijzigd door Sakete op 14-05-2013 15:11 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Vaste plek is lastig.. Er is al niet al te veel ruimte of infrastructuur, en denk dat de eigenaar het geen goed idee vind om die cameras relatief publiekelijk op te stellen...

Zeker een flitser zeg je? En als ik nu bijvoorbeeld een 50mm prime pak? Is ook wat meer point en click dan een zoomlens... Verder gewoon de iso instellingen op een standaard houden en de rest alles auto schieten...? Het hoeven geen brilliante foto's te zijn, als ze maar een goede sfeerimpressie geven..
Wellicht dat een high-end compact met lichtsterke lens een betere optie is voor je. Denk aan de Panasonic Lumix LX7, Canon Powershot G15, Nikon P7700, Olympus XZ-2.
Blijft ook een optie. Is ook wat noobvriendelijker misschien...

[ Voor 20% gewijzigd door HeepH op 14-05-2013 15:10 ]

• Teun_2
Afhankelijk van het zaallicht, kom je er in 95 van de 100 gevallen er niet met pakweg een nikon d3200 en een 50mm 1.8. (ik zou dan nog eerder de 35mm 1.8 nemen).

Probeer samen te werken met een partywebsite? Er zijn er genoeg die voor heel weinig geld of zelfs gratis voor jou foto's willen komen nemen. Kwaliteit is zeer wisselend, maar wellicht sowieso beter dan wat onervaren personeel kan.

[ Voor 42% gewijzigd door Teun_2 op 14-05-2013 15:12 ]

• Sakete
Ik zou idd geen 50mm prime nemen. Op een crop body geeft dat je een beeld vergelijkbaar met 80mm op full-frame, wat vrij nauw is voor op parties. Zoomen is denk ik het handigst voor zulke gelegenheden want je wil denk ik kunnen variëren tussen close-up shots en wide shots om de hele zaal in beeld te brengen. En voor noobs wordt het lastig om steeds lenzen te moeten verwisselen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sakete op 14-05-2013 15:14 ]

• Teun_2
Die €600, is dat inclusief of exclusief btw?

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
hou die 20% maar als marge aan. Dus ergens tussen de 450 en 700 euro?

• Teun_2
pricewatch: Metz mecablitz 44 AF-1 (Nikon)
pricewatch: Nikon D3200 Zwart
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Nikon)

Desgewenst zou je die nikon d3200 kunnen vervangen door een andere instapper, maar de sensor die daarin zit, presteert (zeker in low light) momenteel beter dan wat de instappers van de concurrentie te bieden hebben.
Als dit bedrag te hoog ligt, zou je de tamron kunnen laten en de d3200 met kitlens aanschaffen.

[ Voor 37% gewijzigd door Teun_2 op 14-05-2013 15:23 ]

• Sakete
In aanvulling op Teun, er is ook een beeldgestabiliseerde versie van de Tamron 17-50, wat zeker bij slecht licht eerder kan zorgen voor een scherpe(re) foto dan wanneer het niet beeldgestabiliseerd is.

pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon)

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:12

the mod man

iets van beeldmaker

Voor die 600 euro kan je beter iemand in huren denk ik. Ik lees een paar promotie foto's, dus niet dagelijks foto's maken maar eerder op 1 of 2 drukke dagen een een aantal foto's schieten en dan die gebruiken voor langere tijd.

Je moet bedenken dat een onervaren iemand echt wel een aantal feesten nodig heeft om wat leuk te kunnen produceren, zit je ook nog met het budget waardoor je geen echt lichtsterke appartuur kan aanschaffen.

I can't wait to shoot!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:30
Lichtsterke lens is niet altijd handig bij partyfotografie. Bij F2,8 of nog groter is het niet te doen om meerdere personen allemaal scherp op de foto te krijgen in verband met de kleine DoF... Een flitser lijkt me daarom een zinvollere investering dan een een prime of dure F2,8 zoomlens.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
nielsgaastra schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:16:
Lichtsterke lens is niet altijd handig bij partyfotografie. Bij F2,8 of nog groter is het niet te doen om meerdere personen allemaal scherp op de foto te krijgen in verband met de kleine DoF... Een flitser lijkt me daarom een zinvollere investering dan een een prime of dure F2,8 zoomlens.
Goed punt! Hier had ik nog niet aan gedacht. Ik dacht het gebrek aan licht gewoon te compenseren met grotere F maar aan dat probleem had ik nog niet gedacht...

En wat denken we van de flitser op bijvoorbeeld een D3200? Dat ik geen losse flitser koop en dus een non-kit lens kan kopen? Of is dat geen porum?

Overigens allemaal bedankt voor het advies, erg nuttig <3

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
nielsgaastra schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:16:
Ik fotografeer met regelmaat op F/2.0 of groter, soms met, soms zonder flits, soms groepen mensen...

Niet dat ik zal zeggen dat je met party geen flash nodig hebt, maar om nu alles wat lichtsterk is gelijk af te doen 'omdat je dat toch niet gebruikt'... nah :)

Edit: owja, besef je dat je voor een systeem kiest, niet alleen voor een camera. Beetje jammer als je uiteindelijk misgrijpt in een bepaald assortiment omdat je in het verleden een paar euro wilde besparen op een body. Merk switchen kost veel meer geld, zeker als je al een setje opgebouwd hebt. iig iets om rekening mee te houden.

Edit2: ik zie trouwens in de TS staan dat starter het liefste foto's wil maken zonder flits, waarom dan toch al die reacties om wel een flash aan te schaffen? Flitsen is vaak gewoon een voorkeur, en die voorkeur wordt nu gewoon even opgedrongen... Tenzij TS aan platgeflitste foto's denkt en de goed belichte shots niet kent, maar ik zie hier geen vragen om dat te achterhalen.

[ Voor 34% gewijzigd door Henk op 14-05-2013 16:54 ]

• Sakete
Henk schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:48:
[...]

Ik fotografeer met regelmaat op F/2.0 of groter, soms met, soms zonder flits, soms groepen mensen...

Niet dat ik zal zeggen dat je met party geen flash nodig hebt, maar om nu alles wat lichtsterk is gelijk af te doen 'omdat je dat toch niet gebruikt'... nah :)
En je kan het diafragma altijd nog een paar stops naar beneden doen als je een grotere scherptediepte wil :)

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:30
De TS gaf aan dat iedereen de camera gebruikt, mij lijkt een flitser dan makkelijker werken dan een lichtsterke lens? De foto's zijn dan in ieder geval scherp.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

In het kort voor leuke party kiekjes zou ik zeggen:

Basic dSLR + 18-55 en een flits is genoeg.
in het kort moet je in gedachten houden:

ISO800 f4 1/10-30e + invul flits en je komt een heel eind.

Jaren terug begon ik met een D70s, een ruisbak waar elke instap dSLR van vandaag rondjes om heen rent. Foto's met groepjes mensen op f2.8? succes met alle gezichten scherp te krijgen. Het belangrijkste is de persoon achter de camera. Vaak zie je mensen rond lopen met een "dikke" camera die op automatisch staat, wat als nog donkere of kapot geflitste achtergronden op de foto's geeft...

Als ik vanuit mijn Nikon voorkeur kijk zou ik genoeg hebben aan het volgende (als kroeg eigenaar/personeel) :

D3100 + kitlens €338
SB-400 €129 of een SB-700 €255

Met die kit kan je prachtige resultaten krijgen mits je weet hoe je het moet gebruiken. Koop van het restant nog een extra accu en een 16-32GB SD-kaart en een tas en je hebt nog geld over.

[ Voor 0% gewijzigd door Pat-Juh op 14-05-2013 19:16 . Reden: geen SB-400 ivm gebrek AF-assist. ]

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik zou me niet teveel vastleggen op grote scherptediepte voor partyfoto's. Als ik naar de gemiddelde partyfoto's kijk heb je twee opties:
Op een relatief hoge iso met f/5.6 ofzo schieten met flits, maar dan heb je alsnog een vrij donkere (of zwarte) achtergrond.
Je "modellen" in lijn poseren (kopjes bij elkaar houden) en rond f/2 - f/2.8 schieten (en een hoge iso) en ca 1 stop onderbelichten en met flits invullen. Dan krijg je iets meer omgeving in beeld.

Echt volledige groepsfoto's is meestal niet echt ideaal, maar de kopjes bij elkaar houden lukt je ook nog wel rond 24 - 35mm op f/2.8. Met mijn 28mm f/1.8 heb ik op die manier best goede resultaten gehad met dat soort foto's.

Ik zou proberen om toch voor een f/2.8 zoom te gaan, bijvoorbeeld de Tamron of Sigma 17-50mm, en bijvoorbeeld een Nikon D3100 of D3200.
Aan een flitser ontkom je eigenlijk ook niet, maar met een OCF kabel en een grotere bounce kaart (bijvoorbeeld rogue flashbender) haal je dan toch wat betere resultaten dan de standaard foto's.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakMDS op 14-05-2013 18:24 ]

• Teun_2
Pat-Juh schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:58:
In het kort voor leuke party kiekjes zou ik zeggen:

Basic dSLR + 18-55 en een flits is genoeg.
in het kort moet je in gedachten houden:

ISO800 f4 1/10-30e + invul flits en je komt een heel eind.

Jaren terug begon ik met een D70s, een ruisbak waar elke instap dSLR van vandaag rondjes om heen rent. Foto's met groepjes mensen op f2.8? succes met alle gezichten scherp te krijgen. Het belangrijkste is de persoon achter de camera. Vaak zie je mensen rond lopen met een "dikke" camera die op automatisch staat, wat als nog donkere of kapot geflitste achtergronden op de foto's geeft...

Als ik vanuit mijn Nikon voorkeur kijk zou ik genoeg hebben aan het volgende (als kroeg eigenaar/personeel) :

D3100 + kitlens €338
SB-400 €129 of een SB-700 €255

Met die kit kan je prachtige resultaten krijgen mits je weet hoe je het moet gebruiken. Koop van het restant nog een extra accu en een 16-32GB SD-kaart en een tas en je hebt nog geld over.
De SB-400 heeft geen af-assist, iets wat je wel wil hebben. De sensor van de D3200 is een behoorlijk stukje beter dand ie van de D3100. Ik zou als flitser dus eerder voor die SB 700 (of Metz 44, 48,50, of 52) kiezen.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Teun_2 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:10:
[...]

De SB-400 heeft geen af-assist, iets wat je wel wil hebben. De sensor van de D3200 is een behoorlijk stukje beter dand ie van de D3100. Ik zou als flitser dus eerder voor die SB 700 (of Metz 44, 48,50, of 52) kiezen.
Goed punt, ik stond even niet stil bij het gebrek aan de AF-assist op de SB-400. In dat geval een slag groter een SB-700 of soortgelijk.

Wat betreft de D3100 vs 3200. Mijn laatste DX body was een D300s en die had wat betreft sensor een soortgelijke prestatie vergeleken met de D3100. Ik zou het geld in een D3200 lekker laten voor wat het is en de d3100 halen. Het verschil is toch onzichtbaar voor het publiek, zeker op 640-900px web formaat.

• Teun_2
http://www.dxomark.com/in...3)/440%7C0/(brand3)/Nikon

Ik zou het de €100 extra wel waard vinden, je hebt al snel 2/3 stop voordeel als het op ruis aankomt.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Teun_2 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:34:

Ik zou het de €100 extra wel waard vinden, je hebt al snel 2/3 stop voordeel als het op ruis aankomt.
Nogmaals op lage resolutie zie je dit bijna niet terug.

voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://behance.vo.llnwd.net/profiles16/306472/projects/1187467/806718a58f3aaea8d2a01506b4c728a9.jpeg
D300s- f3.5 - 1/15s en ik geloof ISO1600.

Het was een behoorlijk donkere tent waar ik deze foto maakte en persoonlijk is dit heel wat beter dan wat je op een gemiddelde kroeg-gallery tegen komt :).

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Teun_2 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:34:

Waar zie jij die 2/3 stop winst met SNR? Ik zie een lijn van de D3200 die een fractie boven die van de D3100 ligt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Teun_2
Je moet naar het horizontale verschil kijken. Maar die 2/3 stop is idd tegenover de D300, het verschil met de D3100 is kleiner.

• Universal Creations
Maakt niet echt uit. Aangezien er verticaal ook stops staan (alleen dan wel 2 stops per maatstreepje).

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die ruis wordt pas écht goed zichtbaar als je met (te) weinig licht je foto's op hoge ISO in post gaat pushen. Ik gebruik vaak genoeg een 1100D op ISO 1600 of 3200 en da's niet bepaald een ruismonster (ook niet slecht, maar zeker geen 5D). Zolang je goed belicht, en daar heb je die flitser wel echt voor nodig, is de ruis op je onderwerp niet zo erg te zien als je exporteert naar 800px breed.

Het verschil in ruisprestaties tussen de D3100 en D3200 is in deze situatie zeker geen €100 waard in mijn ogen. Lekker een D3100 halen en die €100 winst in een korte fotocursus steken voor jezelf of voor ander personeel, daar krijg je kwalitatief een stuk betere foto's mee dan die 2/3e stop ruisvoordeel!

Nog een opmerking over 'n f/2.8-lens: een fotograaf die weet wat 'ie doet, kan er prachtige plaatjes mee schieten. Let alleen op: hoe groter je diafragma, hoe groter de onscherpte bij foutief focussen. Hou er dus rekening mee dat onervaren kroegpersoneel met een f/2.8-lens vaker onbruikbare foto's krijgt. Dan kan je natuurlijk wel het diafragma op f/4 zetten, maar de vraag is of je dan überhaupt een f/2.8-lens aan moet schaffen. Ook hier biedt een korte fotocursus wellicht meerwaarde!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Universal Creations
Met goede belichting is zelfs iso1600 op heel groot formaat goed bruikbaar zelfs.
Met f/2.8 op crop heb je al redelijk wat DoF en zeker in de groothoekstanden. Dus ik zou daar niet van terugdeinzen. Beetje goed focussen is sowieso wel handig, maar dat is snel genoeg geleerd. Bij 2 rijtjes focussen op voorste en bij meer rijen de middelste de rijen.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-01 19:50
Op een cropsensor is 2.8 op bijv 17mm echt geen probleem. Een kitlens moet ook wel volstaan. partyfoto's komen toch meestal op he web en zo'n max 800px breed. Iso 3200 is dat nog goed bruikbaar.

Een collega van mij maakt wel eens foto's met een 550d en kitlens wanneer ik zelf geen foto's kan maken. Zij gebruikt dan meestal iso 3200, F4 en een sluiter tussen 1/10e en 1/25e en dat is goed te doen (wel met externe flitser).

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Sowieso is ruis iets waar fotografen zich veel harder aan lijken te ergeren dan 'gewone' mensen :)
Pagina: 1