SAS disken in een NAS

Pagina: 1
Acties:

• Skywalker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11-2025

Skywalker

Use the force Luke!!

Topicstarter
Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een NAS oplossing waar 2 tot 4 SAS disken in kunnen. Tot op heden heb ik niet zoiets kunnen vinden.

Iemand nog tips?

May the force be with you!!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:26
Dat geeft één resultaat in de Pricewatch en is ook nog eens niet leverbaar.
Wordt kiezen:
- zelf bouwen vanaf onderdelen, goeie software zoeken
- voor SATA gaan

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Een goeie SAS adapter + disken kan ik wel voor je vinden (en desnoods kan ik ze ook doorleveren vanaf een willekeurige distri in NL) maar ik vraag me toch een beetje af: waarom? Een NAS is toch vaak voor goedkope(re) opslag van platte data bedoeld en de grootst verkrijgbare SAS disk is momenteel 900 gigabyte (1,2 tera is onderweg). Daarnaast is de prijs per disk enorm hoog vergeleken met SATA disken. Daar kun je best wel een extra disk bij kopen voor wat extra bescherming tegen snelle(re) uitval t.o. SAS en nog steeds goedkoper uit zijn.

Als je het wel wilt:

Wil je de NAS zelf bouwen en alleen een adapter + disks vinden, of liefst alles-in-één?
In geval van optie 1: welk OS?

- edit -

Gaat het je vooral om de snelheid of heb je andere overwegingen? Als stroomverbruik geen pré is kan ik je ook nog wel een oude(re) NetApp filer leveren met SAS disken erin, maar dan moet je wel minimaal een stuk of 14 disken gebruiken wil je een beetje performance hebben (ivm de overhead voor Raid-DP en het OS). Zoiets gaat wel als de brandweer (tegenover een HTK-NASje).

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-05-2013 14:18 ]

• Skywalker

Skywalker

Use the force Luke!!

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:15:
Een goeie SAS adapter + disken kan ik wel voor je vinden (en desnoods kan ik ze ook doorleveren vanaf een willekeurige distri in NL) maar ik vraag me toch een beetje af: waarom? Een NAS is toch vaak voor goedkope(re) opslag van platte data bedoeld en de grootst verkrijgbare SAS disk is momenteel 900 gigabyte (1,2 tera is onderweg). Daarnaast is de prijs per disk enorm hoog vergeleken met SATA disken. Daar kun je best wel een extra disk bij kopen voor wat extra bescherming tegen snelle(re) uitval t.o. SAS en nog steeds goedkoper uit zijn.

Als je het wel wilt:

Wil je de NAS zelf bouwen en alleen een adapter + disks vinden, of liefst alles-in-één?
In geval van optie 1: welk OS?

- edit -

Gaat het je vooral om de snelheid of heb je andere overwegingen? Als stroomverbruik geen pré is kan ik je ook nog wel een oude(re) NetApp filer leveren met SAS disken erin, maar dan moet je wel minimaal een stuk of 14 disken gebruiken wil je een beetje performance hebben (ivm de overhead voor Raid-DP en het OS). Zoiets gaat wel als de brandweer (tegenover een HTK-NASje).
Ik heb 4 2TB 7200 RPM SAS disken liggen, die ik erg graag zou willen gebruiken in een NAS oplossing. Vandaar dat ik de vraag stel. ;)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Skywalker schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:15:
[...]

Ik heb 4 2TB 7200 RPM SAS disken liggen, die ik erg graag zou willen gebruiken in een NAS oplossing. Vandaar dat ik de vraag stel. ;)
Dat zijn geen echte SAS disken :P maar dan snap ik dat je die wilt (her)gebruiken :P.

Een gewone SAS controller is overal te krijgen, kijk o.a. eens bij Aces Direct op de site.

• Skywalker

Skywalker

Use the force Luke!!

Topicstarter
Was eigenlijk op zoek naar een kant en klare oplossing alla Synology of zo. Die Thecus is best mooi, maar ook erg duur! ;)

En de Icy Box spreekt me ook wel aan, maar mist dan weer de netwerk aansluiting...

[ Voor 26% gewijzigd door Skywalker op 14-05-2013 20:02 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Vrij goedkoop systeem bouwen met ibm serveraid dan ben je gewoon onder prijs van een nasbox kwijt. ;-) (DSM w/e kun je downloaden en gebruiken).

[ Voor 17% gewijzigd door gitaarwerk op 14-05-2013 20:50 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Skywalker

Skywalker

Use the force Luke!!

Topicstarter
gitaarwerk schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 20:49:
Vrij goedkoop systeem bouwen met ibm serveraid dan ben je gewoon onder prijs van een nasbox kwijt. ;-) (DSM w/e kun je downloaden en gebruiken).
Heeft iemand hier misschien een handleiding/How-to voor? Of is er een (handig) iemand die zulke 'doosjes' bouwt en verkoopt?

Pagina: 1