Volstaat elke WiFi N-router m.b.t. bereik?

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 16:29
Hallo,

Mijn broer doet videoanalyses van hockeywedstrijden. Daartoe staat er achter het goal een toren met daarin een camera en een laptop, waar software op staat om videoanalyses te maken.

Met die software is het ook mogelijk om geanalyseerde beelden te streamen naar een tablet. Nu vroeg hij me laatst hoe hij er voor kan zorgen dat geanalyseerde beelden gestreamed kunnen worden naar een iPad, zodat ze die op de spelersbank aan de spelers kunnen laten zien.

Nu dacht ik zelf uiteraard meteen aan draadloos (hoe anders, met een tablet :P); Gewoon een wifi router in dat torentje achter het goal, en klaar. Naar zijn eigen zeggen gaat het om een afstand van 60 meter tussen de toren en de spelersbank, waartussen geen obstakels zijn.

Ik zag op wikipedia al dat de theoretische max. afstand van een N-router outside 250m is. Dan lijkt de keuze snel gemaakt, gewoon een N-router daar neer zetten en klaar. Maar ik zit nog met twee puntjes:

- In hoeverre verschilt deze theoretische waarde met de praktijk, in het achterhoofd houdend dat het dus in principe een point-blank verbinding is
- In hoeverre is er verschil in routermerken m.b.t. max afstand en troughput. Met andere woorden, zal elke router X meter bereik hebben en Y mbit/sec snelheid (802.11N is immers een 'standaard'), of zijn er positieve en/of negatieve uitblinkers, en zo ja welke?

https://freight.associates

Verwijderd

Senao/EnGenius is de positieve uitblinker m.b.t. bereik.

http://engenius-europe.nl/index.php/wifi-wizard

• Daffie
bedankt voor de link.

Ik heb inmiddels gezien dat er een opvolger is van de ECB-300, nml de ECB-350. Die ziet er in principe goed uit.

Het enige puntje wat ik nog heb is dat dat een access point is en geen router. Ofwel, in dit geval moet de laptop met de videoanalyse software een statisch IP adres gaan krijgen, en de iPad die verbinding gaat maken met de AP ook. Wat ik dus eigenlijk zoek is dit apparaat (ECB-350), maar dan in routervorm, zodat ik in ieder geval ook DHCP heb.

Edit: Zo zie ik bijvoorbeeld de EnGenius ESR750H voor zelfs 10 euro minder dan de ECB-350. Betekend dit dat eerstgenoemde minder krachtig is dan die ECB-350?

[ Voor 27% gewijzigd door Daffie op 14-05-2013 13:42 ]

• Daffie
Als we afgaan op type nummer zou dat idd een logische zijn :P
Alleen jammer dat deze niet voor komt in de pricewatch..

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-11 20:02
Heb goede ervaringen met deze:

pricewatch: TP-Link TL-WA901ND

Router variant:

pricewatch: TP-Link TL-WR941ND

[ Voor 31% gewijzigd door Jozzle op 14-05-2013 14:18 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Of dit. Evt. hier.

Verwijderd

Daffie schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:39:
Edit: Zo zie ik bijvoorbeeld de EnGenius ESR750H voor zelfs 10 euro minder dan de ECB-350. Betekend dit dat eerstgenoemde minder krachtig is dan die ECB-350?
Die heeft 2 externe antennes en 3 interne. Kan niet verklaren waarom ie goedkoper is.

Zendvermogen is ook 200mW.

Anders mail je ff EnGenius support?

• Jozzle
Houdt met zendvermogen ook rekening met de laptop's wifi adapter, aangezien die ook zal moeten zenden...

Dat gezegd; je bereik direct gekoppeld aan het laagste zendvermogen van wifi adapter of accespoint. Dat maakt een dure oplossing misschien overbodig, en een goedkopere het proberen waard.

[ Voor 47% gewijzigd door Jozzle op 14-05-2013 14:37 ]

Verwijderd

De enige client is een iPad, geen laptops.

• Jozzle
Goed: Houdt met zendvermogen ook rekening met de iPad's wifi adapter, aangezien die ook zal moeten zenden... De client moet ook zenden, zoek dus ook even uit of een iPad's range wel groot genoeg is.

[ Voor 29% gewijzigd door Jozzle op 14-05-2013 14:41 ]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Groot voordeel van zo'n hockeyveld: nagenoeg geen obstakels die het signaal absorberen. Wat betreft afstand/throughput is er een redelijke relatie tussen prijs en kwaliteit. Ga niet voor de goedkoopste merkloze, maar neem een degelijke merkrouter (reken op +- 150 euro).

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
oke, 60 meter, wat ook een optie is

koop een haspel waar minimaal 60 meter 3x1,0 mm stroomkabel op kan samen met een utp kabel

zet de haspel bij de spelers bank in de buurt samen met een draadloze router, en trek dan de combikabel (stroom+utp) richting het doel (wel via de hoeken werken)

systeem kan in 5 minuten up zijn, en je hebt gewoon goed bereik vanaf de spelers bank aangezien je router niet ver weg is

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat wellicht een idee is, is het gebruik van een wat meer directionele antenne in de toren. Aangezien die toren en de spelersbank waarschijnlijk niet echt veel verplaatsen is het zinloos om een antenne in de toren te plaatsen die ook naar de achterkant van de toren etc. straalt (en luistert).

Neem een router waarvan de antenne vervangen kan worden en koop er een richtantenne bij met een hoek die voldoende vrijheid geeft om met die tablet rond de spelersbank te bewegen en het signaal zal een stuk beter zijn. Dat geeft zowel profijt door het focussen van het zendvermogen van de router, maar ook het signaal vanaf de iPad zal beter opgevangen worden door een dergelijke antenne.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je neemt gewoon een routertje mee van huis en kijkt of het werkt. Als het werkt op 80 meter werkt het ok op 60 meter. Test wel echt of het streamen werkt, want met minder signaal wordt je snelheid lager.

Werkt het "net"dan moet je wellicht een router met een betere antenne zoeken, met richtingsgevoelige antenne gaan werken, kabel erbij gebruiken etc etc. Meer vermogen in de router stoppen werkt idd niet, aangezien je router dan je pad niet ziet, maar andersom wel. Betere of richtings gevoelige antennel werkt dan beter.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Noxious Inc.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 11:50

Noxious Inc.

Ik doe iets met computers...

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:30:
[...]

Die heeft 2 externe antennes en 3 interne. Kan niet verklaren waarom ie goedkoper is.

Zendvermogen is ook 200mW.

Anders mail je ff EnGenius support?
ESR serie is SOHO(lees; consumentenmarkt) product en ECB serie is Business georiënteerd... :)

iPhone 15 Pro | MacBook Pro 14" M3Pro | macOS | Linux (Ubuntu) | Windows (95, 98, 2000, XP, 7, 8.1, 10, 11) | Server (2012, 2016, 2019, 2022) | VMWare ESXi (6.x, 7.x) | Proxmox (8.x.x)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
200mW haal ik ook met een 1043ND van 35 euro, maar is niet toegestaan in NL als je geen zendvergunning hebt. Max toegestaan in NL is 100mW / 20dB.

Waar je even rekening mee moet houden is dat de client apparatuur over het algemeen maar iets van 15dB doet. Kan je AP nog zo mooi 23dB uitsturen, maar voor een verbinding zal er ook data terug moeten van client naar AP. Een hoger zendvermogen op de AP zorgt niet voor een hoger zendvermogen op de client.

Die >100mW dingen zijn leuk voor wifi bridges tussen 2 APs met richtantennes over lange afstanden, voor roaming clients voegt het niet zo heel veel toe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik de situatie zo hoor is het vragen om problemen. Met name het feit dat je een stuk goedkoop consumentenapparatuur (de iPad) gebruikt voor een uiteinde van de verbinding. Je kunt daar immers geen fatsoelijke high-gain (richt)antenne op aansluiten. Dan kun je nog zo uitpakken in de toren, alles staat of valt met die iPad.

IMHO veel beter idee: ipv een monster van een antenne in de toren hangen, gewoon een UTP netwerkkabel trekken van toren naar ergens vlak in de buurt van waar die iPad moet liggen. Daar vervolgens een goedkoop access point (of router zo je wilt) plaatsen die maar een paar meter hoeft te overbruggen. Veel secuurder, dan voldoet de WiFi-hardware in de iPad prima :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1